Charles Explorer logo
🇬🇧

Qualitative Media Research

Class at Faculty of Social Sciences |
JKM113

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Výuka bude probíhat s ohledem na aktuálně platná epidemická opatření prezenčně. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví na začátku semestru individuální plnění studijních povinností. 

Pracovat budeme také na sdíleném disku - pozvánku rozešle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, při níž bude práce v prostředí Google disku aktuální.   

Harmonogram lekcí:  1. 3.10.    Úvodní setkání:                a) organizace kurzu a výuky                b) obsah kurzu - přehled                c) domluva na obsahu praktických cvičení                 d) specifika a cíle kvalitativního výzkumu  2. 10.10. Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. Zadání pro samostatnou práci v další lekci.  3. 17.10. Identifikace výzkumného problému/výzkumných problémů; formulace výzkumných témat a výzkumných otázek; teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie. K výše uvedeným bodům připraví studující své podněty do sdíleného souboru dle instrukcí vyučující.  4. 24.10.  a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 18.10.                b) Úvodní přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k dílčím výzkumům. Studující ve společném sdíleném souboru navrhnou ke svým tématům (úkol ze 17.10.) vzorek pro konkrétní výzkum a svoji volbu řádně objasní s odkazem k principům tvorby vzorku v kvalitativním výzkumu.   5. 31.10.  Přednáška vyučující s praktickými ukázkami: Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na vybrané mediální obsahy.  Společná práce - otevřené kódování - společná cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování. 6. 7.11.  a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 24.10. (vzorek)              b) Axiální kódování - společná cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií.               7. 14.11. Principy kvalitativního kódování dat s pomocí software - specifika, omezení, výhody. Ukázka kódování v Atlas.ti. Paradigmatický model, tvorba teorie.  8. 21.11. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu. 9. 28.11. Společná práce v semináři: příprava scénáře pro hloubkový rozhovor (k vlastním tématům studujících) 10. 5.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie.  11. 12.12. a) Společná práce v semináři: praktická aplikace sémiotické analýzy na vlastní témata studujících                 b) Interpretace sdělení - význam a principy.  12. 19.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma promýšlená během semestru.  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět Kvalitativní výzkumy médií seznámí studující se základními principy kvalitativních přístupů ke zkoumání médií (mediální produkce, obsahů a publik). Soustředí se vedle základních kvalitativních přístupů k obsahům i na výzkum mediálních publik a mediální produkce.

Smyslem kurzu je představit základní metody kvalitativní analýzy mediálních obsahů a výzkumu publik a obecné principy tvorby designu výzkumného projektu. Část kurzu je zaměřena na praktické osvojení základních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu či sémiotické analýzy. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů.

Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni znalostí základních metodologických postupů a budou schopni samostatné analytické práce.

Kurz Kvalitativní výzkumy médií kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickými příklady analýzy realizovanými ve skupině.