Výuka bude probíhat s ohledem na aktuálně platná epidemická opatření prezenčně. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví na začátku semestru individuální plnění studijních povinností.
Pracovat budeme také na sdíleném disku - pozvánku rozešle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, při níž bude práce v prostředí Google disku aktuální.
Harmonogram lekcí: 1. 3.10. Úvodní setkání: a) organizace kurzu a výuky b) obsah kurzu - přehled c) domluva na obsahu praktických cvičení d) specifika a cíle kvalitativního výzkumu 2. 10.10. Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. Zadání pro samostatnou práci v další lekci. 3. 17.10. Identifikace výzkumného problému/výzkumných problémů; formulace výzkumných témat a výzkumných otázek; teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie. K výše uvedeným bodům připraví studující své podněty do sdíleného souboru dle instrukcí vyučující. 4. 24.10. a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 18.10. b) Úvodní přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k dílčím výzkumům. Studující ve společném sdíleném souboru navrhnou ke svým tématům (úkol ze 17.10.) vzorek pro konkrétní výzkum a svoji volbu řádně objasní s odkazem k principům tvorby vzorku v kvalitativním výzkumu. 5. 31.10. Přednáška vyučující s praktickými ukázkami: Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na vybrané mediální obsahy. Společná práce - otevřené kódování - společná cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování. 6. 7.11. a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 24.10. (vzorek) b) Axiální kódování - společná cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií. 7. 14.11. Principy kvalitativního kódování dat s pomocí software - specifika, omezení, výhody. Ukázka kódování v Atlas.ti. Paradigmatický model, tvorba teorie. 8. 21.11. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu. 9. 28.11. Společná práce v semináři: příprava scénáře pro hloubkový rozhovor (k vlastním tématům studujících) 10. 5.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. 11. 12.12. a) Společná práce v semináři: praktická aplikace sémiotické analýzy na vlastní témata studujících b) Interpretace sdělení - význam a principy. 12. 19.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma promýšlená během semestru.
Předmět Kvalitativní výzkumy médií seznámí studující se základními principy kvalitativních přístupů ke zkoumání médií (mediální produkce, obsahů a publik). Soustředí se vedle základních kvalitativních přístupů k obsahům i na výzkum mediálních publik a mediální produkce.
Smyslem kurzu je představit základní metody kvalitativní analýzy mediálních obsahů a výzkumu publik a obecné principy tvorby designu výzkumného projektu. Část kurzu je zaměřena na praktické osvojení základních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu či sémiotické analýzy. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů.
Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni znalostí základních metodologických postupů a budou schopni samostatné analytické práce.
Kurz Kvalitativní výzkumy médií kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickými příklady analýzy realizovanými ve skupině.