Charles Explorer logo
🇨🇿

Čtení textů ke studiu médií

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM114

Sylabus

Česká média po roce 1945 (P. Bednařík, J. Končelík):

Příklady tematických oblastí analyzovaných textů:1. Ivan Skála a jeho recenze Seifertovy sbírky Píseň o Viktorce v časopisu Tvorba .2. Vystoupení Jaroslava Seiferta a Františka Hrubína na sjezdu československých spisovatelů v roce 1956 a dobová reflexe3. Recenze na Škvoreckého Zbabělce při jejich prvním vydání v roce 19584. Kafkovská konference v Liblicích 1963 a její vliv na kulturní časopisy5. Literární noviny a sjezd spisovatelů v roce 19676. Manifest 2 000 slov v létě 1968 a jeho dobová reflexe7. Text "Slovo do vlastních řad" v květnu 1969 jako počátek normalizace v médiích8. Uplatňování marxisticko-leninského pojetí žurnalistiky v tisku v období normalizace8. Charta 77 a kampaň proti ní v médiích10. Útoky na signatáře Charty 77 v médiích v 80. letech11. Palachův týden a petice Několik vět: reflexe v oficiálních médiích a v samizdatu  

Český tisk a polemika (M. Groman, Š. Švec)

Obecný program seminářů1. Představení jednotlivých polemik, které v daném semestru probereme2. Představení dobového kontextu a novinářů do polemiky zapojených3. Argumentační postupy v polemice obvyklé a užívané4.  Jazyková a stylistická rovina textů5.  Čtení jednotlivých polemických textů a jejich rozbor  

Média a paměť (I. Reifová)

Moodle kurz (včetně odkazů na texty): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10633

Sylabus    3.10. Úvodní setkání: seznámení s pravidly a stylem práce, FAQ´s   10.10. Úvodní přednáška: Role médií v dynamice kolektivní paměti   17.10. Základní tradice studia paměti

Četba: Maslowski, Nicolas; Šubrt, Jiří; Lehman, Štěpánka. (2015) Maurice Halbwachs, koncept rámců paměti a kolektivní paměť. Pp. 15-30 in Nicolas Maslowski, Jiří Šubrt a kol., Kolektivní paměť – k teoretickým otázkám. Praha: Karolinum.   24.10. Kulturní a komunikativní paměť

Četba: Assmann, Jan (2008) Communicative and Cultural Memory. Pp. 109 - 125 in Erll, Astrid - Nünning, Ansgar (eds.) Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York: Walter de Gruyter.   31.10. Žurnalistika a paměť: geneze vzájemných vztahů

Četba: Zelizer, Barbie (2014) Memory as Foreground, Journalism as Background. Pp. 32-49 in Barbie Zelizer, Keren Tenenboim-Weinblatt (eds.), Journalism and Memory. London: Palgrave.   7.11. Odpadá 14.11 Konstrukce paměti v televizní dramatické tvorbě

Četba: de Leeuw, Sonja (2010) Television Fiction: A Domain of Memory - Retelling the Past on Dutch Television. Pp. 139-151 in Erin Bell and Ann Gray (eds.), Televising History. London: Palgrave.   21.11. Nostalgie jako žánr kolektivní paměti

Četba: Pickering, Michael – Keightley, Emily (2006) The modalities of nostalgia. Current Sociology, 54(6): 919–41.   28.11. Nostalgie a retro v post-socialistické kultuře

Četba: Pehe, Veronika. (2020) Velvet Retro. Postsocialist Nostalgia and the Politics of Heroism in Czech Popular Culture. New York : Berghahn Books. Introduction, Pp. 1-26.   5.12. Kulturní trauma jako žánr kolektivní paměti

Četba: Alexander, Jeffrey C. (2004) Toward a Theory of cultural trauma. Pp. 1-31 in Jeffrey C. Alexander at al. (eds.) Cultural Trauma and Collective Identity. Berkley: University of California Press.    12.12. 

Kolektivní paměť v digitálním věkuČetba: Hoskins, Andrew (2009) The Mediatisation of Memory. Pp. 27-43 in Joanne Garde-Hansen, Andrew Hoskins, Anna Reading (eds.), Save As...Digital Memories. London: Palgrave Macmillan. 19.12 Závěrečné prezentace 2.1. Závěrečné prezentace  

Popular culture (Summer Semester)

The class timetable: 1. Opening session - rules and principles of the seminar, FAQ’s 2. Opening lecture: Theoretical framework for the study of memory in old and new media age 3. Memory and History: Seminal Ideas in the Study of the Collective Memory (Maurice Halbwachs, Henri Bergson, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques LeGof) 4. Cultural Memory 5. Television and Collective Memory 6. Collective Memory as a Carrier of Nostalgia 7. Post-socialist nostalgia 8. Collective Memory as a carrier of trauma 9. Memory and produsage  10. Collective Memory in the Digital Age 11. Students presentations  

Analýza diskurzu (J. Podzimek) 1. Základní představení metody 2. Foucault a stručné dějiny analýzy diskurzu 3. Různé druhy analýzy diskurzu, interdisciplinarita metody 4–9. Konkrétní analytické nástroje a jejich využití 10–12. Rozbor mediálních studií používajících analýzu diskurzu  

Nová média (J. Jirků) 19. 2. 2024 - úvodní setkání, organizační informace ke kurzu 26. 2. 2024 - výběr textů 4. 3. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 11. 3. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 18. 3. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 25. 3. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 8. 4. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 15. 4. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 22. 4. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 29. 4. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu) 6. 5. 2024 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)  

Anotace

Seminář Čtení ke studiu médií patří mezi povinné předměty v rámci studijního plánu pro studijní program Mediální studia v prezenční formě. V každém semestru je otevíráno vždy několik skupin, které se liší svým obsahem. Skupiny zajišťují různí vyučující, kteří se při výběru textů zaměřují na různé oblasti mediálních studií.

Každý student v průběhu svého studia musí absolvovat předmět JKM114 jednou a je zcela na rozhodnutí studenta, kterou skupinu absolvuje.

Při zápisu se student zapisuje do konkrétní skupiny - paralelky.

Seminář nabízí studentům podrobné seznámení z odbornými texty zabývajícími se mediální problematikou, výzkumnými metodami a nebo tvoří jejich kontext. V rámci předmětu bude vždy nabízeno několik skupin, které povedou různí vyučující. Obsah seminářů bude zaměřen jak na teoretické koncepce tak na historii médií. Při práci v hodině budou studenti pod vedením vyučujícího analyzovat daný text, hledat jeho kontextové souvislosti, budou zkoumat způsob argumentace i jeho výstavby. Texty budou číst a interpretovat s ohledem na kontext různých myšlenkových a sociálněvědných škol.

V LS 2023/2024 budou otevřeny tři skupiny - studenti se zapisují do jedné paralelní skupiny podle svého výběru 23bJKM111x01 Jan Jirků Nová média pondělí 14.00-15.20 místnost č. 112 23bJKM111x02 Irena Reifová Media and Culture Reading - Popular Culture (výuka v angličtině) úterý 12.30-13.50 místnost č. 108 23bJKM111x03 Vlastimil Nečas Zpravodajství a politická komunikace úterý 9.30-10.50 místnost č. 20

V ZS 2023/2024 budou realizovány tyto skupiny - studenti se zapisují do konkrétní paralelní skupiny (kódy na začátku řádku) 22aJKM114x01 Média a paměť PhDr. Irena Reifová, Ph.D. úterý 11.00-12.20 místnost č. 13 22aJKM114x02 Česká média po roce 1945 PhDr. Petr Bednařík, Ph.D., PhDr. Jakub Končelík, Ph.D. středa 15.30-16.50 místnost č. 13 22aJKM114x03 Nová média PhDr. Jan Jirků, Ph.D. pondělí 11.00-12.20 místnost č. 108 22aJKM114x04 Polemika v českém tisku PhDr. Martin Groman, Ph.D., Mgr. Štefan Švec, Ph.D. pondělí 15.30-16.50 místnost č. 11 22aJKM114x05 Analýza diskurzu Mgr. Jan Podzimek, Ph.D. středa 15.30-16.50 místnost č. 108

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1) Anotace - skupina Média a paměť

Moodle kurz (zahrnuje odkazy na texty a sylabus této paralelní skupiny): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10633

Tato skupina je zaměřena na téma MÉDIA A PAMĚŤ. Téma představuje jednu tematických inovací v oblasti kulturálních studií a získalo mimořádnou pozornost také v post-socialistických společnostech vzhledem k diskursivním střetům provázejícím sedimentaci vztahu k minulosti před rokem 1989. Kurz je zahájen úvodní přednáškou, která mapuje základní sociologická, antropologická a kulturální východiska studia paměti a definuje pojmy jako jsou kolektivní paměť, kontinuita/diskontinuita paměti, nostalgie, kulturní trauma, atd. K tématům představeným v úvodní přednášce jsou dále vybrány specializované texty a kurz pokračuje jejich rozborem. Vybrané texty prezentují výzkumy toho, jak je paměť spoluutvářena produkty populární kultury - v televizi, filmu, fotografii či za pomoci internetových médií.

Hlavním cílem předmětu je prohloubit u studentů porozumění kanonickým i aktuálním textům kulturálních studií na téma média a paměť.

Druhým hlavním cílem je předvést v praxi četbu odborných textů, její metody a nástrahy a umožnit členům semináře zažít moment zachycení souvislostí a vzniku smyslu odborného textu. 2) Anotace - skupina Česká média po roce 1945

Seminář je věnován studiu textů z období let 1948-1989. Studenti se na základě analýzy textů a rozpravy o nich budou seznamovat s klíčovými politickými, společenskými a kulturní problémy dějin Československa ve vymezeném období. V rámci semináře budou studenti číst texty, které jsou zásadní pro určité období i z pohledu dnešní historiografie. Seznámí se prostřednictvím textů seznámí s dobovými deníky a časopisu. Pozornost bude věnována úloze kulturních časopisů v 50. a 60. letech 20. století. V rámci semináře bude u všech diskutováno, jak se v textech promítla tehdejší ideologie vládnoucího režimu. Studenti se budou zabývat rozborem možného propagandistického působení těchto textů. Současně budou ovšem analyzovány i texty autorů, kteří byli nějakým způsobem v opozici proti režimu. Rozbor textů má studentům umožnit seznámit se také s argumentačními postupy, které byly v dobových médiích využívány. Podmínky absolvování předmětu: pravidelná účast na semináři, přečtení stanovených textů na příslušný seminář, aktivní zapojení do diskuse k textům, prezentace referátu k vybraným textům z pozice zpravodaje. 3) Anotace - Nová média

Semináře nazvané Čtení textů ke studiu médií jsou tematicky různorodé. Tento seminář se zaměřuje na problematiku nových médií. K problematice nových médií aktuálně vzniká řada odborných textů, zejména časopiseckých. Cílem je umožnit posluchačům, kteří se o nová média zajímají, načerpat různorodé poznatky z těchto textů, a rozšířit si tak dosavadní znalosti. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů založenou na pečlivé četbě vybraných textů. Během jednotlivých setkání by měli prokazovat schopnost pracovat s adekvátními prameny a uplatňovat získané teoretické poznatky. K dílčím cílům kurzu patří také procvičení využívání databází elektronických zdrojů, které patří k pramenům odborných textů vhodných například při tvorbě kvalifikační práce, zvládnutí technik vědecké rozpravy a argumentace, jež se uplatňuje také kupříkladu při obhajobě kvalifikační práce nebo při účasti na konferenci, a osvojení prezentačních dovedností, a to včetně přichystání adekvátních podkladů. 4) Polemika v českém tisku: Stručná anotace předmětu:

Každý semestr probereme jednu až tři významné polemiky jako je spor o Posledního Čecha, o smysl českých dějin, o rukopisy, spory Havlíčka a rusofilů, spor o mariánský sloup na Staroměstském náměstí, spory s katolickou modernou, spor román vs. reportáž, polemiky Ferdinanda Peroutky, Julia Fučíka, Gustava Bareše, Karla Horkého a dalších, polemiky uvnitř exilu, spory Šaldy a Masaryka, Havla a Kundery, polemiky Ludvíka Vaculíka, spor o Dva tisíce slov, o Pražské jaro 1968, o restituce, o 17. listopad, o veřejnoprávní média atd. atp.

Nepůjde nám ale jen o převyprávění konkrétní polemiky. Na každé z nich si představíme významné osobnosti české žurnalistiky. O každém polemikovi se dozvíte, kdo to byl a proč je pro nás dodnes podstatný. Jednak zjistíte, co bylo za tou konkrétní polemikou, proč je pro moderní české myšlení a poznávání sebe sama tak podstatná, že má smysl se k ní vracet.

Dále si na těchto textech, tím, že je vsadíme do dobového kontextu, ukážeme leccos z českých i středoevropských moderních politických dějin. A v neposlední řadě probereme jazykovou, stylistickou, ale především argumentační rovinu textu. Takže nejen že poznáte historické, dobové kontexty významných polemik, které nás formovaly a dost možná formují dodnes. Ale ještě nastudujete argumentační figury, finesy, i prohřešky a lapsy, které se povedly těm nejlepším z nejlepších za celá dvě staletí. 5) Anotace - skupina Analýza diskurzu

Cílem semináře je seznámit studenty s možnostmi uplatnitelnosti analýzy diskurzu coby metody výzkumu médií. Důraz bude proto kladen především na aplikovatelnost: na konci každé hodiny budou studenti zkoušet odhalovat probírané teoretické koncepty v krátkých textech z mediální oblasti (krátké zprávy apod.); nedílnou součástí bude i rozbor mediálněvědních studií provedených za pomoci analýzy diskurzu, jež proběhne na závěr semináře. Hlavní těžiště semináře bude spočívat v probírání jednotlivých rovin, v rámci nichž je diskurz zkoumán, a to od mikroúrovní po makroúrovně (jazyk, intertextualita, narativy, diskuze, diskurzivní modely, diskurzy); zásadní v bude tomto ohledu objasnění role interdisciplinarity a vztahu mezi obsahovou analýzou a analýzou sociálních aktů. Většina semináře bude probíhat formou rozpravy o probíraných textech.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V LS 2022/2023 budou otevřeny 2 seminární skupiny. 1) Nová média (PhDr. Jan Jirků, Ph.D) - 22bJKM114x01 pondělí 14.00-15.20, místnost č. 112

Anotace - Nová média

Semináře nazvané Čtení textů ke studiu médií jsou tematicky různorodé. Tento seminář se zaměřuje na problematiku nových médií. K problematice nových médií aktuálně vzniká řada odborných textů, zejména časopiseckých. Cílem je umožnit posluchačům, kteří se o nová média zajímají, načerpat různorodé poznatky z těchto textů, a rozšířit si tak dosavadní znalosti. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů založenou na pečlivé četbě vybraných textů. Během jednotlivých setkání by měli prokazovat schopnost