Charles Explorer logo
🇨🇿

Kritické teorie médií

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM119

Sylabus

2. 10. Úvod: představení kursu

V úvodní přednášce se student seznámí s organizací kursu, tématy přednášek, podmínkami absolvování kurzu a předepsanou literaturou. Bude take vysvětlen zastřešující pojem “kritické teorie médií”.  

MÉDIA JAKO DYSTOPIE POZNATELNOSTI REALITY   9. 10. Reprezentace reality: destruktivistivké teorie

V přednášce bude rozebrán koncept reprezentace reality v médiích a ukázány esencialistické koncepce, která vycházejí z epistemologické možnosti reprezentovat skutečnost v médiích a  současně poukazují na odklon médií od věrné reprezentace skutečnosti (koncepce objektivity v médiích, Daniel Boorstin, Joli Jensen)    16.10. Reprezentace reality: konstruktivistické teorie

Přednáška vyloží teorie, které pochybují o epistemologické kapacitě jakéhokoli záznamu skutečnosti (včetně médií) vytvářet kopie reality shodné se skutečností samou, tj. zaměří se na konstruktivistické přístupy k médiím (Peter Berger a Thomas Luckmann, Hana Adoni a Sherril Mane, Winfried Schulz, Jean Baudrillard)

MÉDIA JAKO DYSTOPIE KULTURNÍ HODNOTY   23.10. Masová kultura

Přednáška se zaměří na autory, kteří vnímali media jako zdroj masové kultury s důrazem na estetické hledisko a vnímali je jako zdroj nízké kultury (tj. opak kultury vysoké, umění (Dwight Macdonald).  

MÉDIA JAKO DYSTOPIE SVOBODY A ROVNOSTI   30.10.  Klasický marxismus

Přednáška představí hlavní pojmy a myšlenkové konstrukty klasického marxismu, užívané v oblasti kritiky médií jakožto ideologického nástroje vládnoucí třídy (falešné vědomí, ideologie, zbožní fetišismus, vládnoucí třída, Karel Marx, Guy Debord)   6.11. Neomarxismus

Přednáška shrne hlavní pojmy neomarxismu Frankfurtské školy a chápání médií jako zdroje masové kultury upevňující status quo (Theodor Adorno, Max Horkheimer, Walter Benjamin).   13. 11. Neomarxismus II

Přednáška shrne hlavní pojmy neomarxismu Frankfurtské školy a chápání médií jako zdroje masové kultury upevňující status quo (Theodor Adorno, Max Horkheimer, Walter Benjamin).   20.11. Kulturální studia I

Přednáška nastíní představu o mediální kultuře jako neustálém vyjednávání mezi dominancí a rezistencí ve společnosti, která je typická pro kulturální studia a tzv. Birminghamskou školu (Graeme Turner, Stuart Hall, Ien Ang). 27.11. Průběžný test z literatury   4.12 Kulturální studia II

Přednáška nastíní představu o mediální kultuře jako neustálém vyjednávání mezi dominancí a rezistencí ve společnosti, která je typická pro kulturální studia a tzv. Birminghamskou školu (Graeme Turner, Stuart Hall, Ien Ang).  

MÉDIA JAKO DYSTOPIE PARTICIPACE A KOLABORACE   11.12. Digitální kapitalismus: datafikace, platformita, dohled

Přednáška poskytne vhled do současné podoby kritické teorie zaměřující se na procesy digitálního kapitalismu, zejména na roli velkých datových společností provozujících internetové platformy a na proměnu velkých objemů dat ve zboží (José van Dijck, Nick Couldry) a související komodifikaci praktik dohledu (Soshana Zuboff).    18.12. Digitální kapitalismus: imateriální a digitální práce

Přednáška ukáže aplikaci teorie nadhodnoty práce Karla Marxe na provoz platforem udržovaných převážně díky neplacené práci jejích uživatelů. (Axel Bruns, Christian Fuchs). Bude také zmíněn související pojem imateriální práce (Ralph Negri, Michael Hardt). 

Anotace

Předmět poskytuje souhrnný vhled do sociálně-vědních výkladů, které chápou komunikační média jako dystopický jev - epistemologicky, ideologicky a kulturně rozkladný fenomén moderní společnosti. Kurz postupně nastíní kritické porozumění médiím z následujících hledisek, které představují oblasti v nichž média působí jako faktor dystopie: poznatelnost světa, rovnost a demokracie, kultivace vkusu a umělecká hodnota, participace a kolaborace.

Budou vysvětleny základy postmoderní skepse vůči reprezentačním možnostem médií, klasického marxismu, neomarxismu Frankfurtské školy, kulturálních studií počínaje Birminghamskou školou a kritických výkladů role digitálních médií ve společnosti (digital labour, platform society, datafication).