Charles Explorer logo
🇨🇿

Mediální právo

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM148

Anotace

Studijní předmět Mediální právo poskytuje posluchačům magisterského studia vhled do právních pojmů a relevantních právních norem vztahujících se k médiím v České republice. Cílem studijního předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy české mediální scény a související legislativy. Důraz je kladen na práci s texty zákonů. Předmět je veden kombinovanou formou prezenční (kontaktní výuka) a distanční (samostudiem relevantních textů a prostřednictvím internetu); je organizován do čtyř samostatných cyklů, na které navazují konzultace. Na praktických příkladech si studenti osvojí řešení praktických právních problémů, které je mohou potkat při výkonu práce v médiích. Součástí kurzu jsou i praktická domácí cvičení, spočívající v řešení jednoduchých příkladů Rozpis přednášek:

1. přednáška a) úvod, postavení mediálního práva v českém právním řádu b) soukromoprávní a veřejnoprávní souvislosti mediálního práva – občanský zákoník, přestupky, trestní zákoník c) ochrana osobnosti, limity svobody projevu, omezení obsahu d) tištěná média, tiskový zákon, zákon o neperiodických publikacích, ostatní tiskoviny

2. přednáška a) elektronická média, legislativní pokusy o regulaci internetu b) zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání c) média veřejné služby – Česká televize, Český rozhlas

3. přednáška a) Česká tisková kancelář b) zákon o regulaci reklamy, obsahová samoregulace reklamy c) autorský zákon – autorské dílo, práva autora k autorskému dílu, zákonné licence a volné užití

4. přednáška a) autorský zákon – práva související s právem autorským, práva k databázi, ochrana a kolektivní správa autorských práv, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi b) ochrana osobních údajů c) svobodný přístup k informacím