Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar on Theory and Methodology II

Class at Faculty of Social Sciences |
JMD006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

TEORETICKO-METODOLOGICKÝ SEMINÁŘ II, LS 2017  

Cílem semináře je prodiskutovat některé vybrané koncepty z oblasti moderních dějin na základě četby jednotlivých dějepisných textů, reprezentujících příslušné přístupy. Seminář je koncipován do celkem šesti diskusních sezení, na nichž budou probrány jednotlivé koncepty a texty.

Předpokládá se základní obeznámenost s oborem v rozsahu níže uvedené základní literatury:  

BURKE, Peter. Co je kulturní historie?. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2011.

BURKE, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví: škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 

IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2002

STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Vyd. 1. V Praze: Scriptorium, 2014.  

Program semináře:  

I.                   Sociální dějiny (9. 3.)

Povinná četba:

JONES, Gareth Stedman:Languages of Class: Studies in English Working Class History, 1832-1982, Cambridge, 1983.

WEHLER, Hans-Ulrich. Das Deutsche Kaiserreich 1871-1918.

Nebo:

MASON, Timothy W. a CAPLAN, Jane, ed. Nazism, fascism and the working class. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. x, 361 stran. ISBN 0-521-43212-X.

Doporučená četba:

Hitzer, Bettina / Welskopp, Thomas (eds.), Die Bielefelder Sozialgeschichte. Klassische Texte zu einem geschichtswissenschaftlichen Programm und seinen Kontroversen, Bielefeld 2010.  

II.                Kulturní dějiny (23.3.)

Povinná četba:

SCHORSKE, Carl E. Vídeň na přelomu století. Brno: Barrister a Principal, 2000.

DARNTON, Robert. Velký masakr koček a další epizody z francouzské kulturní historie. Vyd. 1. Praha: Argo, 2013.

HUNT, Lynn. Francouzská revoluce: politika, kultura, třída. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007

Doporučená: Burke, Peter. Co je kulturní historie? Praha 2011; Burke, Peter, Variety kulturních dějin. Brno 2006; Hunt, Lynn (ed.), The New Cultural History, (Studies on the History of Society and Culture), Berkeley / Los Angeles / London 1989.  

III.                        Každodennost (20.4.)

Povinná četba:

Healy, Maureen. Vienna and the Fall of the Habsburg Empire. Total War and Everyday Life in World War I., Cambridge 2004.

Doporučená: Davis, Belinda - Lindenberger, Thomas - Wildt, Michael (eds.). Alltag, Erfahrung, Eigensinn. Historisch-anthropologische Erkundungen, Frankfurt am Main 2008; Lüdtke, Alf (ed.). Alltagsgeschichte. Zur Rekonstruktion historischer Erfahrungen und Lebensweisen, Frankfurt 1989 (anglický překlad: Lüdtke, Alf (ed.). The History of Everyday Life. Reconstructing Historical Experiences and Ways of Life, Princeton University Press 1995).

IV.                        Historická antropologie (11.5.)  

Povinná četba:

Yurchak, Alexei. Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation, Princeton 2005.

Krapfl, James, Revolúcia s ľudskou tvárou. Politika, kultúra a spoločenstvo v Československu po 17. novembri 1989, Bratislava 2009.

Doporučená:

Dülmen, Richard van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly, Praha 2002.  

V.   Gender (18.5.)

Povinná četba:

SCOTT, Joan Wallach. Gender and the politics of history. Rev. ed. New York: Columbia University Press, 1999.  

VI.                        Postkoloniální studia (9.5.)

Povinná četba:

Chakrabarty, Dipesh, Provincializing Europe. Postcolonial thought and historical difference, Princeton University Press 2008.  

Povinnosti: 1.                 Četba povinné literatury a příprava na hodinu 2.                 Odevzdání shrnutí přečtené literatury před příslušnou hodinou (viz níže) 3.                 Aktivní účast na semináři  

Shrnutí knihy: (3-5 str.)

-              Zařazení autora a tématu do kontextu

-              Teze, koncept, metodologie

-              Stručný obsah (argumentace autora)

-              Závěry práce

-              Práce s prameny

-              Vlastní komentář