Charles Explorer logo
🇨🇿

Konversatorium zu den aktuellen Fragen II.

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JMM062

Sylabus

Struktura kurzu a přesná témata referátů jsou určena na základě debaty se studenty na úvodní hodině dle jejich zájmu a aktuálního dění. Níže jsou uveny možné okruhy referátů. Každá hodina je uvedena cca 10-15 minut dlouhým přehledem politického dění.

1. Úvodní hodina, seznámení se strukturou kurzu.

2. Německá energetika a energetická politika; Ekologizace německého hospodářství (Ökosteuer, obnovitelné zdroje energií).

3. Bavorsko jako úspěšný příklad hospodářské restrukturalizace; Ekonomický vývoj v jednotlivých spolkových zemích - důraz na ekonomická a průmyslová centra Německa.

4. Důsledky vstupu Rakouska do Evropské Unie; Současný ekonomický vývoj v Rakousku; Úsporná opatření současné rakouské vlády a jejich vnímání společností.

5. Restrukturalizace hospodářství v nových spolkových zemích a její problémy; Hospodářské vyrovnání a finanční transfery mezi tzv. starými a novými spolkovými zeměmi SRN.

6. Nezaměstnanost v NMZ (s důrazem na situaci v SRN).

7. Sociálně orientované reformy v SRN.

8. Financování zdravotnictví a jeho reformy v SRN a Rakousku.

9. Švýcarská ekonomika a vztahy k EU.

10. Aktuální problematika veřejných rozpočtů v SRN a Rakousku; Postavení Německa v EU - Pakt stability.

11. Německý a rakouský zahraniční obchod; Česko-německé hospodářské vztahy.

Anotace

Předmět se zaměří na problematiku aktuálního politického vývoje ve Spolkové republice Německo a v Rakousku. Zároveň bude věnována strukturovaná pozornost problematice zahrnuté do okruhu otázek k aktuálnímu hospodářskému a sociálnímu vývoji v německy mluvících zemích pro státní závěrečné zkoušky oboru německá a rakouská studia.

Každá hodina bude rozdělena na dvě části, v první části se bude diskutovat aktuální politické dění v Německu, v

Rakousku a ve Švýcarsku, ve druhé části budou probrána vybraná témata související s hospodářsko-sociálním vývojem v německy mluvících zemích.

Kurz bude probíhat v německém jazyce a předpokládá aktivní přístup studentů k výuce.