Charles Explorer logo
🇨🇿

Splendor and Misery of Détente

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JMM283

Sylabus

Lesk a bída détente

PhDr. Vít Fojtek, Ph.D.

E-mail: vfojtek@yahoo.com

Konzultační hodiny: E-mailem nebo po domluvě ve středu 18:20 - 19: 00, místnost 3079  

Přednáška 1. Počátky détente. Bilaterální spolupráce během druhé světové války a její dopad na pozdější americko-sovětské vztahy. “Fenomén„ dobrého strýčka Joea (Stalina)“ vs. Stalinovy skutečné politiké a strategické plány s (Východní) Evropou.

Přednáška 2. Stalinovy cíle a taktika směrem k Západu po skončení druhé světové války. Kennanova kritika politiky FDR vůči SSSR. Postavení Východní Evropy (při pohledu z Východu i Západu). Politika zadržování komunismu a její dopad na Východní Evropu.

Přednáška 3. Americká politika vůči SSSR po komunistickém puči v Československu v roce 1948. Stalinovy plány napadení Jugoslávie a následný vliv korejské války. Přednáška 4. Prezidentská kampaň v USA v roce 1952 a její dopad na situaci ve Východní Evropě. Stalinova smrt v roce 1953 a její důsledky. Beria a jeho reformy v SSSR. Události ve Východní Evropě v roce 1953.

Přednáška 5. Nástupnické boje v SSSR po smrti Stalina. Chruščov vs. Malenkov a nomenklatura. Eisenhowerova východoevropská politika po smrti Stalina. Kennedy a Východní Evropa. Liberalizace vs. osvobození Východní Evropy. Od „mírového engagementu“ po „budování mostů“ a meze těchto politik. Přednáška 6. Posilování sovětské vojenské moci v 60. letech 20. stol. a jeho dopady. Československovenské události roku 1968 - „Pražské jaro“ a invaze Varšavské smlouvy vedená SSSR. Přednáška 7. Promítání filmu Miloše Formana z roku 1967 „Hoří, má panenko“ a diskuse o něm a alegoriích na komunistický režim obsažených ve filmu. Přednáška 8. Americké obavy v roce 1968 v souvislosti s „pražským jarem“. Postoje SSSR a reakce Západu. Nálady na Západě v roce 1968. Západ, Brežněvova doktrína a realita. Přednáška 9. Détente po sovětské invazi do Československa. Nepokoje v Polsku 1969/70, reakce Západu a Sovětského svazu. Přednáška 10. Polské události let 1980/81 a postoj Západu. Sovětská politika R. Reagana.

Přednáška 11. Reagan, Západní Evropa a détente a problématika vztahu k Sovětskému svazu. Přednáška 12. Západ a „annus mirabilis“ roku 1989. G. Bush vs. Gorbachev a Jelcin  Požadavky na předmět: 1. Recenze na knihu Pipes, Richard: Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha: Mladá fronta, 1995. (1-2 strany,1 strana = 1800 znaků) (50%) 2. Domácí písemná práce (50%), 3 - 5 stran (včetně poznámek pod čarou, 1 strana = 1800 znaků) na téma založené na problématice projednávané v kurzu a povinné literatuře. Podrobný návod k pokynům atd. na adrese: http: // stuter. fsv.cuni.cz/index.php/stuter/about/submissions#authorGuidelines. Vybraná témata pro domácí písemnou práci: 1. Původ americko-sovětské „bilaterální spolupráce“. 2. Západ a SSSR vedená invaze do Československa v roce 1968 3. Situace v NATO v roce 1968, po invazi Varšavské smlouvy do Československa. 4. Americko-československé vztahy 1943-1968. 5. Americko-sovětské vztahy za Lyndona Johnsona. 6. Yom Kippurská válka z roku 1973. 7. Kyperská krize z roku 1974. 8. Sovětsko-čínské vztahy v 60. a 70. letech 20. století. 9. Americko-čínské vztahy za Richarda Nixona. 10. Americko-sovětské vztahy za Richarda Nixona. 11. Charles de Gaulle a Détente, Entente et Coopération. 12. Ostpolitik Willy Brandta. 13. Leonid Brežněv a Détente. 14. 1979 Sovětská invaze do Afghánistánu. 15. R. Reagan a jeho sovětská politika. 16. Západ a 1989 a změny ve Východní Evropě, nebo jiné téma zkonzultované s vyučujícím. 

Informace o filmech (promítání nad rámec předmětu v případě zájmu): 1. „Tmavomodrý svět“ (2002)

Dir. Jan Svěrák

Popisuje časové období: 2. světová válka, českoslovenští piloti ve Velké Británii, komunismus 50. let

Recenze: http://www.bbc.co.uk/films/2002/04/11/dark_blue_world_2002_review.shtml

„Hoří, má panenko“ / „Hasičský ples“ (1967), Dir. Miloš Forman, komedie

Popisuje časové období: Československo šedesátá léta, liberalizace, Détente, alegorie komunistického režimu

Zástupce československého filmu Nová vlna šedesátých let,

Recenze: https://milosforman.com/cs/movies/the-firemens-ball

„Pelíšky“ / „Cozy Dens“ (1999)

Dir. Jan Hřebejk, komedie

Popisuje časové období: 1968, sovětská invaze do Československa

Recenze: http://www.imdb.com/title/tt0167331/reviews?ref_=tt_ov_rt

„Občanský průkaz“ (2010)

Dir. Ondřej Trojan, komedie

Časové období popisuje: „normalizaci“ po sovětské invazi do Československa v roce 1968, sedmdesátá léta, studenti

Recenze: http://www.radio.cz/cs/sekce/curraffrs/obcansky-prukaz-a-new-film-about-youth-rebellion-in-communist-czechoslovakia-premieres-in-prague

„Kawasakiho růže“ / „Kawasaki's Rose“ (2009)

Dir. Jan Hřebejk

Popisuje časové období: „normalizace“ po sovětské invazi do Československa v roce 1968, sedmdesátá léta, praktiky komunistické tajné policie, disidenti

Recenze: http://www.hollywoodreporter.com/review/kawasakis-rose-film-review-29798 http://www.nytimes.com/2010/11/24/movies/24kawa.html  

ZMĚNA GRADINGOVÉHO SYSTÉMU NA FSV UK (https://fsv.cuni.cz/cs/academics/exchange-and-visiting-students/change-of-grading)

V důsledku úprav vnitřních předpisů změnila Fakulta sociálních věd systém klasifikace z 1-4 klasifikační stupnice na mezinárodně uznávaný klasifikační systém A-F, často označovaný jako ECTS grading. Pro snazší pochopení nabízíme vysvětlení jednotlivých stupňů: A - Výborně. Student prokázal vynikající výkon, originalitu a mimořádně pochopil předmět. B - Velmi dobře. Student dobře chápe předmět a ukázal určitou originalitu myšlení. Nad průměrný výkon, ale s některými chybami. C - Dobře. Obecně dobrá práce s řadou významných chyb. D - uspokojivý. Student prokázal určité porozumění předmětu, ale nepodařilo se mu toto porozumění převést do důsledně originální práce. Celkový dobrý výkon s řadou významných chyb. E - Dostačující. Přijatelný výkon se značnými nevýhodami. Výkon splňuje minimální požadavky. F - selhání. Studentovi se nepodařilo zvládnout předmět předmětu. Z - Pass / Credit. Pokud je kurz zakončen jiným studijním požadavkem než zkouškou, není klasifikován, ale zaznamená se jako „Zápočet (Z)“. Jedná se ve skutečnosti o průchod ve dvoustupňovém systému klasifikace úspěšnosti / neúspěchu. Doporučení pro použití klasifikace A-F je následující: Vyhodnotit výkon studenta v procentech (0-100%) a podle toho poskytnout hodnocení 0-50% = F, 51-60% = E, 61-70% = D, 71-80% = C, 81-90% = B, 91% a více = A. Doufáme, že tuto změnu přijmete pozitivně, protože má nepopiratelné výhody: Zjednodušené uznávání kurzů studovaných v zahraničí (většina evropských univerzit používá konverzní stupnici A-F, převod z 1-4 klasifikační stupnice nebyl zcela přesný). Zpřesnění stupnice hodnocení (6stupňová stupnice dává učiteli příležitost rozlišovat výkony studentů než v případě čtyřstupňové stupnice). Srozumitelnost pro příchozí / výměnné studenty nebo zahraniční studenty studující na FSV UK (nejrozšířenější je procento nebo stupnice A-F).

Anotace

Tato přednáška v angličtině se zaměřuje na vztahy mezi východem a západem během období studené války. Velká pozornost je věnována východoevropské (a československé) perspektivě této fáze konfliktu mezi Východem a Západem. Z časového hlediska se kurz zaměřuje na šedesátá a sedmdesátá léta. Zahrnuta je však i širší perspektiva předchozího a následujícího období. To zahrnuje např. problémy, jako bylo začlenění východní Evropy do sovětské sféry vlivu, západní a sovětský přístup k několika krizím ve východním bloku a během „překvapení“ (annus mirabilis) roku 1989.

Kde hledat počátky détente? Co formovalo americko-sovětské vztahy během a po druhé světové válce s ohledem na situaci ve východní Evropě? Jaké byly sovětské úmysly a jak se s nimi Západ v průběhu času vyrovnával? Jak viděl Sovětský svaz a Spojené státy východní Evropu? Co formovalo pozice klíčových politiků Západu? Jaká byla specifika francouzské „détente“, západoněmecké „Ostpolitik“ nebo amerického „stavění mostů“? Byl Leonid Brežněv skutečným fanouškem détente? Jak ovlivnila sovětská invaze do Československa v roce 1968 détente a jak byla tato událost reflektována na Západě? Co se můžeme poučit z minulé situace v kontextu současných vztahů mezi Západem a Ruskem? To jsou některé z otázek, které budou diskutovány.