Charles Explorer logo
🇬🇧

Qualitative Methods of Political Research

Class at Faculty of Social Sciences |
JPB284

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Úvodní blok

·         PŘEDNÁŠKA 1: Úvodní hodina o   Organizační otázky o   Co to je metodologie/metoda o   Význam metod(ologie) (pro studenta a pro absolventa) o   Srovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumu, relativní výhody, komplementarita o   Typy argumentů a jejich význam (deskriptivní, kauzální, preskriptivní, normativní)  

·         PŘEDNÁŠKA 2: Základy výzkumného designu pro různé typy argumentů o   Klíčové pojmy – Data, pravidelnost (zákonitost), teorie, hypotéza, koncept o   Možná dělení výzkumných přístupů:

§  Experimentální / Observační

§  Velká N (statistika), Malá N (případové a komparativní studie), N=0 či 1 – kontrafaktuální výzkum, interpretativní alternativa.

§  Idiografický vs. nomotetický výzkum (rozsah generalizace)

§  Induktivní vs. deduktivní výzkum  

·         SEMINÁŘ 1: Identifikace a klasifikace argumentů (semináře probíhají pro každou skupinu jednou za 2 týdny) o   Identifikace teorie, rozdíl mezi teorií a hypotézou o   rozlišování různých druhů argumentů a přístupů k výzkumu, diskutování relativních silných a slabých stránek  

Deskriptivní blok  

·         PŘEDNÁŠKA 3: Deskripce I. o   Co je deskripce a kdy má deskriptivní práce smysl? o   Typy deskriptivní argumentů o   Zdroje dat a informací – triangulace zdrojů, odhad možného zkreslení/zaujatosti dat  

·         PŘEDNÁŠKA 4: Koncepty o   Co je koncept, k čemu slouží – míra abstrakce konceptu o   Koncepty v běžném jazyce a hovoru vs. koncepty ve vědě o   Způsoby formování (definování) konceptu o   Klíčové atributy konceptů o   Konceptualizace – příklady dopadu na výzkum o   Práce s daty, operacionalizace – konstrukce indikátorů a indexů. operacionalizace (indexy a agregované indexy – postačující vs. nutné podmínky, kumulativní indexy atd.)  

·         SEMINÁŘ 2: Konceptualizace/deskripce () o   Klasifikace případů (patří/nepatří do konceptuální kategorie – alternativní pravidla klasifikace) o   Práce s daty – sběr, třídění, interpretace a grafická prezentace dat (excel) o   Práce s indexy, chápání významu metody skladby indexu  

·         PŘEDNÁŠKA 5: Deskripce II. o   Historický výzkum – práce s archivními materiály, o   Jednopřípadová ateoretická studie o   Obsahová analýza  

Kauzální blok  

·         PŘEDNÁŠKA 6: Kauzalita o   Teorie jako kauzální argument spojující dva koncepty/proměnné o   Hypotéza jako most mezi abstraktní teorií a empirickými daty o   Kontrafaktuál jako podmínka i výstup kauzální teorie o   Nezbytné a postačující podmínky vs. "ATE"    

·         SEMINÁŘ 3: Kontrafaktuály a hypotézy () o   Procvičování kontrafaktuálního uvažování a odvozování hypotéz z teorie  

·         PŘEDNÁŠKA 7: Kauzalita II: Aplikace teorie na případ o   Aplikace teorie o   Theory-guided case study o   Scénáře  

·         PŘEDNÁŠKA 8: Kauzalita III – Testování teorie o   Testování teorie – kvalitativní vs. kvantitativní přístup o   Výběr případů z regresního modelu o   Výběr případů z populace (maximalizace variance na nezávisle proměnné) o   Vnitropřípadové vs. komparativní studie  

·         SEMINÁŘ 4: Výběr případů + mikro-případová studie () o   Výběr vhodné teorie pro vysvětlení případu o   Výběr vhodného případu pro testování teorie o   Interpretace výsledků testování teorie  

·         PŘEDNÁŠKA 9: Kauzalita IV – vytváření teorie o   Modifikace teorie o   Induktivní vytvoření teorie

§  Výběr případů pro generování teorie

·         Deviantní případy

·         Výběr na závisle proměnné (maximalizace variance na Y – napříč či uvnitř případu)

Alternativní blok

·         PŘEDNÁŠKA 10: Teorie - deduktivní přístup o Neformální model o Formální model o Testování modelu  

·         SEMINÁŘ 5: Formalizace "verbální" teorie/verbalizace "statistického modelu"  

·         PŘEDNÁŠKA 11: Interpretativní metody I. o   Základní předpoklady kauzálních a interpretativních metod (shody vs. rozdíly)  

·         PŘEDNÁŠKA 12: Bakalářské práce - "tips and tricks"  

·         SEMINÁŘ 6: Finální úkol     

Annotation

The course aims to provide students with essential competencies in the realm of qualitative and mixed methods.

As such the course builds upon JPB 283.