Charles Explorer logo
🇨🇿

Volební studia I

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JPM135

Sylabus

Tématické okruhy které budou odpřednášeny během obou semestrů: Čísla pod každým z témat odkazují na čísla textů v seznamu literatury, které pokrývají dané téma. .

1. Volby a jejich funkce, jiné ustavovací techniky, volební právo. Literatura: 8, 11

2. Volby a stranické systémy - dosavadní vlivné teorie. Literatura: 1, 5, 2

3. Typologie volebních systémů a její problematičnost. Literatura: 1, 2, 3, 4, 12

4. Většinové volební systémy, prezidentské volby. Literatura: 1, 2, 3, 4, 12

5. Poměrné volební systémy. Literatura: 6, 3, 2, 4, 12, 15

6. MMP (smíšeně personalizované systémy poměrného zastoupení). Literatura: 6, 3, 8, 12

7. Smíšené volební systémy. Literatura: 1, 3, 12

8. Přirozený práh - problematika zastoupení malých stran. Literatura: 9

9. Proporcionalita volebních systémů. Teorie a zjišťovací metody. Literatura: 14, 6

10. Volební inženýrství a volební reformy Příklad Itálie, Japonska, Nového Zélandu a pokusu v ČR. Literatura: 1

11. Volby a volební pravidla v České republice a Československu. Literatura: 1, 16, 11, 6

12. Výzkumy volebních preferencí a volební prognózy. Literatura: 7 (kapitoly: 1, 3, 6, 8 )

13. Volební chování a rozhodování v ČR Literatura: 16

14. Volební kampaně a politický marketing. Literatura: 13

15. Volební účast, administrace voleb Literatura: 10

Anotace

Dvousemestrální kurz se soustředí na problematiku voleb a volebních systémů. Seznamuje s jejich vlivem na stranický systém potažmo na celý politický systém, s vlivnými teoriemi, které se tyto vztahy snažily zobecnit.

Těžiště je položeno na problematiku mechanismů volebních systémů a analýzu jejich politických konsekvencí. Posluchači jsou seznámeni i s metodami a nástroji pro analýzu voleb.

Kurz je strukturován tématicky, po jednotlivých problémech. Ty jsou doplňovány a ilustrovány komparací vybraných příkladů ze světové politiky.

Tématické okruhy jsou různě široké a nekryjí se svým časovým rozsahem s jednotlivými přednáškami.