V LS 2024 bude kurs zaměřen na čtyři úžeji vymezené okruhy: 1) Předchůdci a předchůdkyně George Orwella. (Například Jules Verne, Karel Čapek, Karin Boyeová, Aldous Huxley, Jevgenij Zamjatin.)2) Sovětská (komunistická) „space opera“ – konkrétně díla, v nichž se silně propojuje téma letu do vesmíru s politickou tématikou. Jak ve smyslu až propagandisticky pojaté oslavy komunismu, tak naopak jeho kritiky, často zašifrované. (Například A.
N. Tolstoj: Aelita, sci-fi díla Alexandra Bogdanova, Ivan Jefremov: Mlhovina v Andromedě, A.
R. Běljajev: Skok do prázdna.)3) Přechod k demokracii v literatuře a filmovém umění. (Například zachycení hnutí Solidarita a přechodu k demokracii v Polsku ve filmové tvorbě režiséra Andrzeje Wajdy.)4) Totalita v 21. století.
Moderní technologie, sci-fi a nebezpečí nové totality v literatuře a filmu. (Například seriál Black Mirror – Černé zrcadlo apod.)
Byť je analýze totalitních režimů věnováno velké množství odborných prací, nelze se často ubránit dojmu, že naše chápání původu a fungování těchto systémů je stále dosti omezené. Historické rozbory i politologické přístupy jsou nezřídka pouze popisné: přinejlepším se z nich dozvíme odpověď na otázku "jak"?, neznáme však odpověď na otázku "proč?". A právě literatura (umění) mohou k našemu lepšímu chápání fenoménu totalitarismu přispět.
V LS 2024 bude kurs zaměřen na čtyři úžeji vymezené okruhy: 1) Předchůdci a předchůdkyně George Orwella. (Například Jules Verne, Karel Čapek, Karin Boyeová, Aldous Huxley, Jevgenij Zamjatin.) 2) Sovětská (komunistická) „space opera“ – konkrétně díla, v nichž se silně propojuje téma letu do vesmíru s politickou tématikou. Jak ve smyslu až propagandisticky pojaté oslavy komunismu, tak naopak jeho kritiky, často zašifrované. (Například A. N. Tolstoj: Aelita, sci-fi díla Alexandra Bogdanova, Ivan Jefremov: Mlhovina v Andromedě, A. R. Běljajev: Skok do prázdna.) 3) Přechod k demokracii v literatuře a filmovém umění. (Například zachycení hnutí Solidarita a přechodu k demokracii v Polsku ve filmové tvorbě režiséra Andrzeje Wajdy.) 4) Totalita v 21. století. Moderní technologie, sci-fi a nebezpečí nové totality v literatuře a filmu. (Například seriál Black Mirror – Černé zrcadlo apod.)
Zejména okruhy 3 a 4 zamýšlím jako vhodné pro seminární prezentace, lze si však zvolit i díla tematicky zapadající do prvních dvou okruhů, ale jiná, než která budou tématem přednášky. Konkrétní harmonogram si sestavíme na začátku kurzu.