1. Úvod: Základní informace o kurzu Úvod do výzkumu veřejných politik
2. Problémy ve veřejné politice
3. Systematický přehled výzkumu
4. Řešení problému nástroji veřejné politiky
5. Sekundární data a jejich statistická analýza
6. Dokumenty ve výzkumu veřejných politik
7. Kvalitativní výzkum, rozhovory
8. Pozorování, analýza kvalitativních dat
9. Strukturace problému
10. Prezentace výsledků veřejněpolitického výzkumu, výzkumná etika
11. Závěrečné týmové prezentace a diskuse I
12. Závěrečné týmové prezentace a diskuse II
Kurz uvádí studenty do teorie, metodologie a praxe výzkumu veřejných politik. Kurz zahrnuje přednášky, skupinové diskuse, týmovou práci, samostatné studium materiálů a sběr informací, psaní analytické studie a skupinové prezentace. Důraz je kladen na praktickou aplikaci metod a heuristik při výzkumu veřejně politických problémů. Kurz zahrnuje následující aktivity.
Práce na týmovém projektu
Budou ustaveny studentské týmy o velikosti 2-4 studenti, které budou mít za úkol provést analýzu konkrétního sociálního či veřejněpolitického problému (dále jen "problému" nebo "VP problému"). Práce týmového projektu mohou být součástí rozsáhlejších výzkumných aktivit realizovaných pracovníky katedry veřejné a sociální politiky nebo členy jiných výzkumných týmů. Výstupem týmového projektu budou závěrečné práce věnované stanovení a analýze problému (na tyto práce se bude navazovat v dalším semestru v kurzu "Metody tvorby politik" - SM507). Kromě toho budou studenti na hodinách prezentovat pracovní verze svých týmových prací.
Přednášky
Přednášející seznámí studenty se základy výzkumu veřejných politik a různými metodami a heuristikami užívanými při analýze problému, včetně vymezení vhodného pole jejich užití. Budou také diskutovány širší aspekty veřejněpolitického výzkumu (vazba na další disciplíny, etika, role hodnot atd.). Jádro přednášek se bude týkat strukturace a vymezení veřejně politických problémů a metody sběru a analýzy dat, nezbytných pro strukturaci problému. Při přednáškách budou diskutovány texty uvedené jako povinná literatura. Studenti jsou v rámci přípravy na přednášku povinni přečíst tyto texty v předstihu a připravit si 1-2 otázky (co mi není jasné, co považuji za silnou/slabou stránku apod.).
Semináře
Nedílnou součástí kurzu jsou semináře, kde studenti samostatně či v týmech aplikují poznatky z přednášek a přečtené literatury. Semináře a přípravu na ně (čtení povinné literatury, případových studií a přípravu prezentací) považujme za klíčové, a proto je na ně kladen velké důraz. Před každým seminářem, kde je uvedena literatura (případové studie), si studenti připraví 2-3 náměty, které by chtěli diskutovat. Za aktivní účast lze v průběhu semestru získat relativně velký počet bodů (2 body za každý). Naopak neúčast bez závažného důvodu nebo opakovaná nepřipravenost a pasivita mohou vést až k hodnocení neprospěl/a!
Samostatná mimoškolní činnost studentů
Předpokládá se, že studenti budou v rámci své týmové práce kontaktovat odborníky z praxe a vést s nimi rozhovory, navštěvovat různé odborné přednášky, účastnit se různých dalších akcí s tématem souvisejících, vést týmové skupinové diskuse a podobně. Seznam těchto aktivit (a základní zjištění z nich získaná) budou dokumentovány v příloze závěrečné týmové práce.
Samostatné studium literatury ke kurzu
Základním předpokladem efektivní účasti na seminářích a v konečném důsledku také úspěšného složení zkoušky je průběžné studium povinných a doporučených materiálů a literatury ke kurzu. Jejich diskuse a aplikace bude probíhat především na k tomu určených seminářích.