Charles Explorer logo
🇨🇿

Vzdělávací politika - úvod

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JS2607

Sylabus

VZDĚLÁVACÍ POLITIKA V ČR Sylabus kurzu pro zimní semestr akademického roku 2008/2009

1. Kód předmětu JSM607

2. Vyučující Doc. Jaroslav Kalous, PhD. (jaroslav.kalous@chello.cz)

3. Rozsah a forma výuky 1/1 Bloková forma

4. Počet kreditů 4 (Jeden ECTS kredit odpovídá 26 hodinám studijní zátěže průměrného studenta)

5. Ukončení Seminární práce a ústní zkouška.

6. Podmínky zápisu do kurzu Tento kurz je určen především pro studenty magisterského studia veřejné a sociální politiky. Prerekvizitou pro zápis do tohoto kurzu je absolvování kurzu JSB039. Absolvování tohoto kurzu je prerekvizitou pro zápis do kurzu JSM638.

7. Základní charakteristika kurzu Cílem kurzu je analýza stavu české vzdělávací soustavy a české vzdělávací politiky (VP) z různých úhlů pohledu a v globálním kontextu. V jeho úvodu budou zopakovány a prohloubeny teoretické základy VP coby vědního oboru. Kurz je ukončen seminární prací a ústní zkouškou.

8. Program Blok

1. Teorie VP VP jako vědní obor Soudobé teorie vzdělávání Přehled pedagogiky Sociologie vzdělávání Vzdělávání a ekonomika Lidský, sociální a kulturní kapitál Blok

2. Nástroje VP Mechanismy a nástroje VP Strategické plánování ve vzdělávání Legislativa ve školství Kurikulární politika Řízení a financování Aktéři vzdělávací politiky, jejich zájmy a možnosti Blok

3. VP ČR Historický vývoj českého vzdělávání Transformace české společnosti a její vzdělávací potřeby Vzdělávací system ČR v mezinárodním srovnání Vzdělávací výsledky ČR v mezinárodním srovnání Přehled aktuálních problémů v regionálním školství Přehled aktuálních problémů v terciárním vzdělávání Blok

4. Globální souvislosti Analýza a prognózování vzdělávacích potřeb Vzdělávací reformy ve světě Řízení, financování, participace Multikulturní vzdělávání Celoživotní učení Otevřené otázky vzdělávání v současné době

9. Základní literatura Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha, Karolinum 2006 b. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c.

10. Další doporučená literatura Bartoš, W., Moldan, B.: Příležitost pro univerzity a firmy. Modrá šance pro výzkum a vývoj. Praha, ODS

2004.. Bartoš, W.: Důvěra a příležitost. Modrá šance pro vzdělávání. Praha, ODS

2003. Berryman, S. E.: Hidden Challenges to Education Systems in Transition Economies. Washington, D.C., The World Bank

2000. Botlík, O., Hausenblas, O., Roupec, P., Simonová, J., Straková, J.: Na cestě ke znalostní společnosti. Část druhá: Jak dál??. Praha, ISEA

2006. České školství v mezinárodním srovnání. Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance

2006. Praha, ÚIV

2006. Dejme příležitost každému dítěti II. Školský program britské Konzervativní strany.

2003. Praha, CEVRO

2003. Dejme příležitost každému dítěti. Školský program amerického prezidenta George W. Bushe. Praha, CEVRO

2002. Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2006?2010. Praha, MŠMT

2005. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky. Praha, MŠMT

2007. EC: Key Data on Higher Education in Europe: 2007 Edition. ECSC-EC-EAEC, Brussels, Luxembourg,

2007. EC: Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training. Indicators and Benchmarks. Brussels, EC

2007. EC: Vzdělávání a odborná příprava

2010. Naléhavé reformy jako podmínka úspěchu Lisabonské strategie. Praha,MŠMT

2004. Forward Planning in Education in the Member States of the European Union, Brussels, EURYDICE

1999. Greger, D., Walterová, E.: In Pursuit of Educational Change: Transformation of Education in the Czech Republic. ORBIS SCHOLAE, 1, 2007, č. 2, s. 11 ?

44. Kalous, J., Štoček, J., Veselý, A. (Eds.): Educational Policy Studies in the Czech Republic. The current state, theoretical and analytical approaches and possible development in an international context. Praha, Nakl. Aleš Čeněk

2007. Matějů, P., Straková, J. (Eds.): Na cestě ke znalostní společnosti. Část první: Kde jsme?? Kritická analýza současné situace. Praha, ISEA

2005. Matějů, P., Straková, J. et al.: (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha, Academia

2006. Možný, I.: Česká společnost. Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha, Portál

2002. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha, ÚIV

2001. OECD. Society at a Glance. Social Indicators. Paris, OECD

2005. OECD: Education at a Glance 2007: OECD Indicators. Paris, OECD

2007. OECD: The Well-being of Nations: The Role of Human and Social Capital. Paris, OECD

2001. OECD: Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. Praha, ÚIV

1998. OECD: Zprávy o národní politice ve vzdělávání - Česká republika. Praha, ÚIV

1996. Operační plán Vzdělávání pro konkurenceschopnost období 2007 -

2013. Praha, MŠMT

2007. Potůček, Martin et al.: Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Praha, SLON

2005. SPIS: Manifest znalostní společnosti. Praha, SPIS

2005. Šebková, H. (Ed.): Tertiary Education in the Czech Republic. Country Background Report for OECD Thematic Review of Tertiary Education. Praha: Centre for Higher Education Studies

2006. UNESCO: Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED

1997. Praha, ÚIV

1999.

Anotace

Cílem kurzu je analýza stavu české vzdělávací soustavy a české vzdělávací politiky (VP) z různých úhlů pohledu a v globálním kontextu. V jeho úvodu budou zopakovány a prohloubeny teoretické základy VP coby vědního oboru.

Kurz je ukončen seminární prací a ústní zkouškou.