JSB 104 Klasické sociologické výzkumy
Rozsah kurzu: 2/0 Kredity: 4 Zakončení kurzu: Zk
Podmínky pro zápis: bakalářský kurz volitelný, určený pro studenty2. a3. ročníku bakalářského studia sociologie, sociologie a sociální politiky a sociologie a sociální antropologie, mohou absolvovat i studenti ostatních oborů.
Studenti 3. ročníků sociologických oborů mají při zápisu přednost.
Kurz je koncipován jako seznámení s klasickými sociologickými v ýzkumy od počátků sociologického empirického zkoumání až do konce čtyřicátých let. Velká pozornost je věnována výzkumným studiím Chicagské školy dvacátých a třicátých let a studiím z výzkumné dílny P.F. Lazarsfelda a R.K. Mertona. Důraz je kladen na přínos jednotlivých výzkumných projektů rozvoji sociologického výzkumu i jeho metodologie.
Upozornění týkající se práce v kurzu:
Od všech posluchačů se očekává průběžné studium povinné literatury (viz seznam základní a doporučené literatury). Studenti jsou povinni si zajistit povinnou literaturu tak, aby ji měli k dispozici po celý semestr. Student čte, zpravidla předem, zadanou kapitolu knížky. Posluchač se podrobně seznámí s jedním klasickým výzkumem a prezentuje (7-10 minut) referát k tomuto výzkumu (s vyučujícím předem dohodne zaměření referátu), včetně zpracování tezí 1-2 strany. Témata vystoupení budou dohodnuta v první týdnu výuky, ve zdůvodněných výjimenčných případech později. Termíny prezentací odpovídají časovému řazení výzkumů a nelze je posouvat. Referující konzultují týden předem s vyučujícím teze svých vystoupení, nejlépe e-mailem. Den před vystoupením každý zašle teze přednášejícímu (word) a rozdá kopie také všem účastníkům kurzu. Závěrečná zkouška je písemný test. V případě potřeby bude doplněna ústní zkouškou. Student je povinen orientovat se v základních problémech všech témat, a tím prokázat, že se alespoň základní literatuře dostatečně věnoval. Student respektuje povinnost vyhnout se plagiátům viz.: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi
Ukončení předmětu: Předmět je zakončen písemným testem. Známkování v kurzu proběhne v souladu s podmínkami zařazení výkonu studentů do stupnice A-F, bližší informace naleznou studenti v platném Opatření děkana, prozatím v Opatření děkanky č. 17/2018
Obsah kurzu: 1. W.E.B. DuBois: The Philadelphia Negro – zapomenutý počátek empirických sociologických výzkumů v USA. 2. Tři fáze institucionalizace empirického sociologického výzkumu. 1) Chicagská škola a zavedení týmové práce a teoretického zakotvení výzkumu; 2) sběr a analýza hromadných dat, standardizace a příprava technologického a organizačního zabezpečení empirického výzkumu; 3) survey analysis a model elaborace – testování kauzálních závislostí. 3. Počátky sběru empirických dat: sociálně správní a sociálně-statistická motivace, Dílo Ch. Bootha a J.A.Queteleta. Počátky empirických sociologických výzkumů v Evropě: E.Durkheim, F. LePlay, G. Schnapper-Arndt, A. Levenstein, Spolek pro sociální politiku, M. Weber, hnutí Social Survey. 4. Rozvoj amerických univerzit a počátky rozvoje americké empirické sociologie. První fáze institucionalizace empirického sociologického výzkumu. 5. Chicagská sociologická škola: A.W. Small, W. I. Thomas, R. E. Park, E.W. Burgess. The City – klíčová publikace Chicagské školy. 6. Slavné výzkumy Chicagské školy: Zorbaugh: The Gold Coast and the Slum; C.Shaw: The Jack-Roller; N.Anderson: The Hobo, F.Thrasher: The Gang, L.Wirth: The Ghetto a další. 7. R. Lynd - H. Lynd: Middletown, (Middletown in Transition) – výzkum komunity. 8. P. Lazarsfeld - Marie Jahoda - H. Zeisel: Marienthal a jeho metodologie. 9. Princeton Radio Project - Významné komunikační studie 40.let.: Radio and the Printed Page, Invasion from Mars, Mass Persuassion, Patterns of Influence. 10. W. F. Whyte: The Street Corner Society a jeho metodologie. 11. P. Lazarsfeld - B. Berelson - H. Gaudet: The People's Choice. 12. S. A. Stouffer a kol: American Soldier I. II.; Measurement and Prediction (škálování). 13. Spolupráce sociologické teorie a empirického sociálního výzkumu na příkladu spolupráce R.K. Mertona a P.F. Lazarsfelda.
Základní literatura:
Jeřábek,H.: Slavné sociologické výzkumy 1899-1949. Praha, Karolinum 2021
Doporučená literatura:
Bulmer, M.: The Chicago School of Sociology. Institutionalization, diversity, and the rise of sociological research, Chicago Press 1984.
Jeřábek,H.: Úspěšné ženy ve stínu slavných mužů. Příběhy pěti žen, které ovlivnily podobu sociologického výzkumu. Praha, Karolinum 2019.
Jeřábek,H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum 1997. 183 str., zejména kapitoly 3,4,5,7,8 (str. 50-129 a 145-180).
Jeřábek, H.: „Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. (Lazarsfeldova výzkumná dílna.)“ Naše společnost. (Bulletin CVVM) , prosinec 2005, 20 ns.
Lazarsfeld, P.F. - Oberschall, A.R.: Max Weber and Empirical Social Research. - American Sociological Review 30 (2) 1965: 185-199
Madge,J.: The Origins of Scientific Sociology. London, Tavistock Publ. 1963.
Vybrané monografie :
Lynd,R.S. - Lynd,Helen M.: "Middletown", 1929; "Middletown in Transition", 1937
Park, R.E. - Burgess, E.W.- McKenzie,R.: "The City", Chicago 1925
Shaw,C.: "The Jack-Roller: A Delinquent Boy's Own Story", Chicago 1930
Thratscher, F.M.: "The Gang", Chicago 1927
Wirth, L.: "The Ghetto", Chicago 1928
Zorbaugh, H.W.: "The Gold Coast and the Slum", Chicago 1929
Úkol referenta a role jeho samostatného vystoupení:
Úkolem referenta je shrnout v krátkém strukturovaném referátu hlavní myšlenky díla. Smyslem vystoupení je informovat a poskytnout základ pro diskusi. Referent se předem v povinné literatuře seznámí s širším kontextem pro svůr referát.
Pro své vystoupení použije primární zdroj. Seznámí se také se zadanými texty ostatních referátů k obdobné problematice, aby své vystoupení mohl připravovat se znalostí širších souvislostí. Hodnoceny budou také teze vystoupení z hlediska struktury a srozumitelnosti.
Klasické sociologické výzkumy
Podmínky pro zápis: bakalářský kurz volitelný, určený pro studenty 2. a 3. ročníku bakalářského studia sociologie a sociální politiky, mohou absolvovat i studenti ostatních oborů. Studenti 3.ročníku sociologických oborů mají při zápisu přednost.
Kurz je koncipován jako seznámení s klasickými sociologickými výzkumy od počátků sociologického empirického zkoumání až do poloviny šedesátých let. Velká pozornost je věnovány výzkumným pracím Chicagské školy dvacátých a třicátých let a přínosům výzkumné dílny P.F. Lazarsfelda v Evropě i v USA. Důraz je kladen na přínos jednotlivých výzkumných projektů rozvoji sociologického výzkumu i jeho metodologie.
Upozornění týkající se práce v kurzu:
Od všech posluchačů se očekává průběžné studium zadané literatury (viz seznam základní a doporučené literatury).
Posluchač musí být schopen se přesvědčivě orientovat v základních problémech a tím prokázat (i během semestru, např. účastí na orientačním písemném testu), že se alespoň základní literatuře dostatečně věnuje. Průběžná práce je předpokladem pro úspěšné zakončení kurzu zkouškou.
Ukončení předmětu: Předmět je zakončen písemnou zkouškou, v případě potřeby bude doplněna ústní zkouškou.
Student respektuje povinnost vyhnout se plagiátům viz.: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi
Známkování v kurzu proběhne v souladu s podmínkami zařazení výkonu studentů do stupnice A-F, bližší informace naleznou studenti v Opatření děkanky č. 17/2018.