Charles Explorer logo
🇬🇧

Internet in society

Class at Faculty of Social Sciences |
JSB404

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Před 40 lety by takřka nikoho nenapadlo sdílet své fotografie a rodinná alba s dalšími lidmi. Před 20 lety jsme neměli prostor sdílet názory a postřehy veřejně, natož pak okamžitě. Ještě před 10 lety byla nejvlivnějším masmédiem televize…

De-monopolizace informací, infotaiment, možnost okamžité komunikace s libovolným člověkem napříč planetou, sdílení osobních informací v nevídané míře a nezamýšlené důsledky…

Všechno to a mnohem více s sebou nese otázky, které je možné kriticky zkoumat a hodnotit. Klademe si je denně, ale jen málo jim rozumíme. Kurz se bude snažit účastníkům pomoci najít odpovědi alespoň na některé z nich.

Kurz bude probíhat formou blokové výuky, a to třikrát během semestru: 1. 3., 29. 3., 12. 4. 2013 vždy cca od 9:00 do cca 17:00. Součástí každého bloku bude vždy seminář, který předpokládá aktivní přípravu studenta. Nedílnou součástí kurzu je e-learningová platforma v prostředí moodle, kde budou studenti každý týden plnit zadané úkoly.

Cílem kurzu je především ukázat pestrou mozaiku možností a problematik, kterými se sociální vědy zabývají a podnítit další zájem účastníků o vybraná témata. Kurz nepředstavuje ucelené teoretické zakotvení sociologie internetu, spíše než teoretickému pozadí se věnuje jeho konkrétním aspektům. Věříme totiž, že z nabídnuté koláže jsou studenti schopni samostatně vybrat informace, které považují za podstatné.

Přednášky:

Úvod do problematiky, internet v ČR a ve světě

Efekty společnosti sítí – jak a kde ovlivňuje internet a komunikační technologie náš život?

Identita v kyberprostoru – kdo jsme a proč jsme jiní než normálně?

Sociální sítě – jak a proč je Facebook zajímavý akademicky, co s ním?

Digital divide – je nevýhodné nepoužívat internet? Měly by se internety zrušit? Používáme internet všichni stejně?

Interpersonální komunikace – jaká jsou její specifika, co je na ní zajímavé?

Digitální aktivismus, sociální hnutí – je „kliktivismus“ opravdovým aktivismem?

Výzkumné metody pro kyberprostor - digitální etnografie, youtube deníčky, on-line focus groups.

Manuel Castells – klasik sociologie internetu v kostce.

Internetová „závislost“ – co nás vede k tomu setrvávat na internetu a sociálních sítí tolik času?, co z toho vůbec máme?

Hostované přednášky:

Bezpečnost a architektura internetu – IT základy pro sociology.

Právo v kyberprostoru, vlastnické právo – a možná i ACTA

Memy – Like a boss!

Network analysis – jak analyzovat cokoliv, co vypadá jako síť a co z toho lze získat.

Start-upy – nový trend nebo jen módní vlna?

Češi v Síti – seznámení s velkým komerčním výzkumem TNS AISA.

Hodnocení studentů:

Hodnocení je složeno z pěti částí, nutnou podmínkou zisku alespoň jednoho bodu v každé z nich (tedy nelze se např. rozhodnout zcela vypustit písemný test a spoléhat na zisk dostatečného počtu bodů):

Účast na přednáškách – 10 bodů

Aktivní účast a příprava na seminářích – 15 bodů

E-learningová část – 30 bodů

Písemný test – 25 bodů

Seminární práce – 20 bodů 100 - 85 bodů = výborně 84 - 75 bodů = velmi dobře 74 – 65 bodů = dobře

Hodnocení seminární práce

Kontaktní osoba: Majka Dlouhá, pro korespondenci využívejte mail: sociologicky.sysel@gmail.com

Termíny a průběh práce:

• diskuse témat v rámci e-learningu

• odevzdat vybrané téma (zkonzultované v rámci e-learningu) plus krátký abstrakt (max. 200 slov) – do 10. 4. na Moodle (pozor 10.4. o půlnoci se Moodle uzavře, takže po tomto termínu nebude možné práci odevzdat!), pozdější (bez bodového ohodnocení) odevzdání na mail sociologicky.sysel@gmail.com na odevzdaný abstrakt od nás dostanete feedback, který by měl pomoci při psaní závěrečné práce

• odevzdání finální podoby práce – odevzdávejte na mail: sociologicky.sysel@gmail.com; poslední termín odevzdání je týden před koncem zkouškového tj. 6. 9. 2013 (výjimkou jsou ti, kteří jdou k státním závěrečným zkouškám, pro ty platí termín 27.5, tj. týden před datem, k němuž je třeba mít splněny studijní povinnosti)

Způsob odevzdávání prací: platforma Moodle (http://dl.cuni.cz/, FSV, Internet v kontextu současné společnosti), mail: sociologicky.sysel@gmail.com

Náležitosti práce:

Abstrakt (nepočítá se do rozsahu)

Rozsah práce 3-6 NS poměrně malý rozsah práce vyžaduje dobrý výběr tématu (konkrétní, úzce vymezené), pochopení problematiky a jasné vyjádření myšlenky

Ohodnocení: 20 bodů 3 b. včasné odevzdání abstraktu 2 b. formální stránka práce (citace, abstrakt, stylistika) 5 b. práce se zdroji (min. 2 zdroje (minimálně 1 v cizím jazyce) pro 1. ročník Bc. a 4 pro ostatní (minimálně 2 v cizím jazyce)) 2 b. logická struktura – úvod (současný stav poznání, proč je téma zajímavé), položení si otázky, hledání odpovědi (řešení problému, srovnání různých pohledů atp.), závěr a diskuse (zhodnocení, k čemu jsem dospěl, vlastní hodnocení, možnosti dalšího výzkumu), zdroje 5 b. adekvátnost tématu (zda téma odpovídá schválenému abstraktu) + pokrytí tématu na daný rozsah (řekl jsem vše podstatné?) 3 b. originalita přístupu, kritický náhled, vlastní názor

Před odevzdáním si práce přečtěte, práce plné gramatických chyb budeme vracet k přepracování bez bodového ohodnocení!

Počet bodů může být upraven při obhajobě práce – pokud bude student mít zájem počet bodů vylepšit, nebo pokud bude mít vyučující nejasnosti ohledně práce.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz seznámí jeho účastníky se základními otázkami související s rolí internetu v naší kultuře a společnosti. Spíše než o tematicky sevřený úvod do problematiky jde o seznámení účastníků kurzu s vybranými problémy (identita ve virtuálním prostředí, fungování sociálních sítí, specifika komunikace na internetu, právní aspekty, atp.) a podnícení kritické diskuse nad těmito tématy.

Kurz bude vyučován ve třech celodenních blocích rozdělených na přednášky a semináře, které jsou doplněny e-learningovou výukou. Bude zaměřen na prakticky aplikovatelné znalosti, jejichž rámec bude často přesahovat mantinely sociologie směrem k mezioborovým kontextům.