Hra je přítomna v životě každého jedince a nezřídka zabírá významný prostor v jeho životě. Lidé si rádi hrají, rádi a často. A hrají si všichni, protože? existence hry není vázána na žádný stupeň kultury, na žádnou formu světového názoru.\" (Huizinga 1971:11) Hra je přítomna v životě každého z nás, přesto jejímu hlasu je - a to nejen v sociologii nebo antropologii - věnováno málo sluchu. Hra je totiž velmi pozoruhodná, známe ji, žijeme jí, rozumíme jí, ale nevěnujeme jí příliš velkou pozornost. Jako by se zdálo, že to je něco na okraji zájmu, přestože tvoří významnou část našeho života.
*Harmonogram kurzu:
1. týden, 2. 3. 2011
\r\nOrganizace kursu,
\r\n\r\n
2. týden, 9. 3. 2011
\r\nZadání referátů, úvod do problematiky - co je a co není hra
\r\nPovinná četba na hodinu: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 7-20)
\r\n\r\n
3. týden, 16. 3. 2011
\r\nKlasické přístupy ke klasické hře I. , Johan Huizinga a jeho analýza hry
\r\nPovinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie (str.180-200)
\r\nReferátová četba: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 33-48)
\r\n\r\n
4. týden, 23. 3. 2011
\r\nKlasické přístupy ke klasické hře II. , Roger Caillois a jeho klasifikace hry
\r\nPovinná četba: Roger Caillois, Hry a lidé - Předmluva, úvod, definice hry (str.9-32) Referátová četba: Roger Caillois, Hry a lidé - hry jako východisko sociologie (str. 76-86)
\r\n\r\n
5. týden, 30. 3. 2011
\r\nKlasické přístupy ke klasické hře III. (Huizinga, Caillois, Chlalupný, shrnutí a závěr klasické hry )
\r\nPovinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie 201-221 (str. 32-58)
\r\nReferátová četba na hodinu: Roger Caillois (str. 161-176)
\r\n\r\n
6. týden, 6. 4. 2011
\r\nKlasická hra a elektronická hra - rozdíly a podobnosti
\r\nPovinná četba na hodinu: Jon Dovey a Helen Kennedy. Game culture - Play, Technology and Culture (str. 22-42)
\r\nReferátová četba: Steven Malliet a Gust de Meyer, Handbook of computer game studies - The History of the Video Game (str. 23-44 )
\r\n\r\n
7. týden, 13. 4. 2010
\r\nÚvod do herních studii (game studies)
\r\nPovinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Introduction: what is game studies? (str. 1-12)
\r\nReferátová četba: Dovey, Jon; Kennedy Helen. Game culture - Studying computer games (str. 1-20)
\r\n\r\n
8. týden, 20. 4. 2011
\r\nSpolečenský význam vývoje elektronických her
\r\nPovinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Play and games in history (str. 30-51)
\r\nReferátová četba:William Uricchio, Handbook of computer game studies - Simulation, History, and Computer Games (str. 327-337)
\r\n\r\n
9. týden, 27. 4. 2011
\r\nOdpadá - konference, Olomouc
\r\n\r\n
10. týden, 4. 5. 2011
\r\nElektronické hry a společnost, Game culture, význam elektronických her v kultuře
\r\nPovinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Game culture: meaning in games (str. 12-19)
\r\nReferátová četba: Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé - vysoká, střední, nízká (str. 31-59)
\r\n\r\n
11. týden, 11. 5. 2011
\r\nGender a hry: muži hráči a ženy hráčky, genderová socializace a hr","inLanguage":"cs"}]} * Prologue: Hra je přítomna v životě každého jedince a nezřídka zabírá významný prostor v jeho životě. Lidé si rádi hrají, rádi a často. A hrají si všichni, protože? existence hry není vázána na žádný stupeň kultury, na žádnou formu světového názoru." (Huizinga 1971:11) Hra je přítomna v životě každého z nás, přesto jejímu hlasu je - a to nejen v sociologii nebo antropologii - věnováno málo sluchu. Hra je totiž velmi pozoruhodná, známe ji, žijeme jí, rozumíme jí, ale nevěnujeme jí příliš velkou pozornost. Jako by se zdálo, že to je něco na okraji zájmu, přestože tvoří významnou část našeho života. *Harmonogram kurzu:
1. týden, 2. 3. 2011
Organizace kursu,
2. týden, 9. 3. 2011
Zadání referátů, úvod do problematiky - co je a co není hra
Povinná četba na hodinu: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 7-20)
3. týden, 16. 3. 2011
Klasické přístupy ke klasické hře I. , Johan Huizinga a jeho analýza hry
Povinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie (str.180-200)
Referátová četba: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 33-48)
4. týden, 23. 3. 2011
Klasické přístupy ke klasické hře II. , Roger Caillois a jeho klasifikace hry
Povinná četba: Roger Caillois, Hry a lidé - Předmluva, úvod, definice hry (str.9-32) Referátová četba: Roger Caillois, Hry a lidé - hry jako východisko sociologie (str. 76-86)
5. týden, 30. 3. 2011
Klasické přístupy ke klasické hře III. (Huizinga, Caillois, Chlalupný, shrnutí a závěr klasické hry )
Povinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie 201-221 (str. 32-58)
Referátová četba na hodinu: Roger Caillois (str. 161-176)
6. týden, 6. 4. 2011
Klasická hra a elektronická hra - rozdíly a podobnosti
Povinná četba na hodinu: Jon Dovey a Helen Kennedy. Game culture - Play, Technology and Culture (str. 22-42)
Referátová četba: Steven Malliet a Gust de Meyer, Handbook of computer game studies - The History of the Video Game (str. 23-44 )
7. týden, 13. 4. 2010
Úvod do herních studii (game studies)
Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Introduction: what is game studies? (str. 1-12)
Referátová četba: Dovey, Jon; Kennedy Helen. Game culture - Studying computer games (str. 1-20)
8. týden, 20. 4. 2011
Společenský význam vývoje elektronických her
Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Play and games in history (str. 30-51)
Referátová četba:William Uricchio, Handbook of computer game studies - Simulation, History, and Computer Games (str. 327-337)
9. týden, 27. 4. 2011
Odpadá - konference, Olomouc
10. týden, 4. 5. 2011
Elektronické hry a společnost, Game culture, význam elektronických her v kultuře
Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Game culture: meaning in games (str. 12-19)
Referátová četba: Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé - vysoká, střední, nízká (str. 31-59)
11. týden, 11. 5. 2011
Gender a hry: muži hráči a ženy hráčky, genderová socializace a hr Kurz Antropologie hry: od opičení se až k playstationu. Klasická a elektronická hra v sociálněvědní perspektivě se věnuje
jednak "klasickým" tj. neelektronickým hrám a jednak hrám elektronickým, kterým se rovněž v českém prostředí říká
"počítačové" hry. V kurzu bude rovněž diskutován genderový rozměr hraní i samotných her, dále v kurzu bude věnován
prostor fenoménu hazardu.
Sylabus
Anotace