Název předmětu: Problémy české společnosti a veřejná politika (tvůrčí dílna)
Termín: Zimní semestr 2009/2010
Číslo předmětu: JSB440
Webové stránky: http://dl1.cuni.cz/
Garant kurzu: Mgr. Magdalena Mouralová (mouralova@fsv.cuni.cz)
Lektorský tým: Mgr. Magdalena Mouralová (majda.mouralova@centrum.cz), Mgr. Josef Basl (basljo@centrum.cz), Mgr. Vladimíra Tomášková (vladka.tomaskova@centrum.cz)
Místo výuky: Jinonice, J3018
Rozsah výuky: 6 výukových bloků (1/1). Úterý od 15:30 do 18:20 (od 6. 10. vždy každý druhý týden)
Počet kreditů: 5
Způsob ukončení: klasifikovaný zápočet
Cíl výuky:
Cílem výuky je seznámit studenty bakalářského programu se způsoby (přístupy, metodami a teoriemi), kterými veřejná politika identifikuje a definuje problémy a volí přístupy k jejich řešení. Výuka je interaktivní; umožní diskutovat jednotlivé přístupy a témata v jejich specifičnosti. V kurzu je kladen důraz na týmovou práci a rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností.
Komu je kurz určen:
Končícím bakalářským studentům, případně začínajícím magisterským studentům FSV UK (kurz je vhodný zejména pro bakalářské studenty oboru Sociologie a sociální politika)
Podmínky pro splnění studijních povinností:
Aktivní účast. Zpracování dílčích úkolů. Zpracování tématu a jeho závěrečná prezentace.
V minulých letech se studenti zabývali například následujícími tématy:
? Sociálně zdravotní péče o seniory
? Nízká schopnost českých vlád prosazovat
? Absence shody nad budoucností elektroenergetiky
? Vměšování státu do rodiny a výchovy (na příkladu fyzických trestů)
? Bulvarizace českých veřejnoprávních médii
? Jsou české školy dostatečně připraveny na změnu?: Nedostatečná podpora škol při přípravě Školních vzdělávacích programů ze strany MŠMT
? Protikuřácké zákony = omezování kuřácké svobody?
Prostředky:
Interaktivní způsob výuky: tématické diskuse, kritická práce s podkladovými materiály, práce v týmech, aplikace vybraných metod.
Struktura kurzu: 1. Uvedení do kurzu. Formování týmů a témat. 2. Vymezení problému. Specifikace témat. Brainstorming. 3. Strom problémů. Práce se zdroji. 4. Prezentace týmových problémů. Analýza aktérů. 5. Diskuse s hostem. Týmová práce. 6. Závěrečná konference o zpracovaných tématech.
Základní literatura:
Potůček, M a kol. Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Praha: SLON, 2005.
Potůček, M a kol. Průvodce krajinou priorit pro ČR. (zejména kapitola III.- Prioritní problémy, s. 405-504). Praha: Gutenberg, 2002. Dostupné na www: http://ceses.cuni.cz/CESES-34-version1-pruvodce.pdf
Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému: Strukturace, definice, modelování a formulace problému v policy analysis. Studie CESES, 05/05. Praha: CESES, 2005. Dostupné na www: http://ceses.cuni.cz/CESES-20-version1-sesit05_05_vesely.pdf
Veselý, A.; Nekola, M. (eds.) Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, 2007.
Sezn ámit studenty se způsoby (přístupy, teoriemi a metodami), kterými veřejná politika a další sociální vědy identifikují problémy české společnosti a přístupy k jejich řešení. Předmět se v ZS 2010/2011 neotvírá.