Rozpis výuky (témata mohou být upravena, případně prohozeno jejich pořadí)
1. Úvodní setkání - obsah kurzu a jeho organizace, očekávání, studijní povinnosti - co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání
2. Jak se mění vzdělávání v ČR? Historický vývoj i výzvy posledních let - co aktuálně ře ší (nejen) česká vzdělávací politika - co víme o současné situaci a co bychom vědět potřebovali
3. Kdo v Česku mluví do a o vzdělávání? - rozhodovatelé, tvůrci a další stakeholdři a jejich postoje
4. Jak řídit a měnit vzdělávací systém? - řízení regionálního školství - role MŠMT a jiných aktérů
5. Jak vypadá český vzdělávací systém a jak jím projít? - Jaké máme školy, kolik je v nich žáků a učitelů? - Jak se náš systém liší od zahraničních? - Jak se náš systém změnil za posledních 30 let? - Co vše ošetřuje školský zákon?
6. Jaká je role obcí v české vzdělávacím systému a co vlastně dělají ředitelé? - role zřizovatelů - ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
7. Kdo učí a proč to dělá zrovna tak? - role učitelů ve vzdělávání - co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele
8. Cíle vzdělávání a problémy vzdělávacího systému
9. Jaké chceme vzdělávání a jak zjistíme, zda to funguje? - cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění - kdo, co a proč hodnotí - hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému
10. Jak vnímají rodiče a žáci výsledky vzdělávání? - hodnocení ve školách - rodiče jako aktéři VzP
11. Jak lze legislativními a ekonomickými nástroji ovlivnit podobu vzdělávání? - nástroje vzdělávací politiky - případové studie
12. Jak se kouká vzdělávací politika na svět? - aplikace rámce vzdělávací politiky na vybraný problém
13. Co vzdělávání přináší jednotlivcům a společnosti? Co kurz vzdělávací politiky přinesl vám? - shrnutí, systémový pohled na vzdělávání a vzdělávací politiku; analytický rámec II - reflexe semestru
Kurz seznamuje studující se základy vzdělávací politiky jako interdisciplinárního výzkumného oboru. Studujícím bude představen základní pojmový aparát tohoto oboru i přístupy, kterými je možno vzdělávací politiku analyzovat a kriticky o ní diskutovat.
To zahrnuje konceptuální rámec vzdělávací politiky obsahující, mimo jiné, cíle, nástroje, aktéry a efekty vzdělávání. Součástí kurzu bude ovšem také kritické zamýšlení nad smyslem a formami vzdělávání a učení v 21. století.
Teoretické a empirické poznatky přitom budou vztahovány ke zkušenosti studujících.