Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny sociální antropologie

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JSB558

Sylabus

Rozvrh témat je pouze orentační, aktuální sylabus je dostupný na stránkách kursu v Moodle zde.Týden 1Evolucionistické myšlení (James G. Frazer). Hierarchie a dominance. Liberální demokracie a konec dějin (Francis Fukuyama)

Týden2Bronislaw Malinowski. Teoretická východiska zúčastněného pozorování, konstrukce antropologického terénu

Týden 3Zrod britského funkcionalismu. Alfred Reginald Radclife-Brown a studium příbuzenství jako studium sociální struktury. Nepotismus v moderních společnostech (Bush)

Týden 4Edward Evan Evans-Pritchard a vrcholný funkcionalismus

Týden 5Zrod manchasterské školy. Max Gluckman. Sociální situace, konflikt a dynamická rovnováha

Týden 6Edmund Leach: od kultury k sociální struktuře

Týden 7Zrod moderní francouzské etnologie. Émile Durkheim, Marcel Mauss. Sociální fakt, totální sociální fakt. Kategorizace

Týden 8Margaret Meadová versus Derek Freeman. Kulturní determinismus a výzkumnická situovanost

Týden 9Ruth Benedictová a vzorce kultury. Samuel P. Huntington a střet civilizací

Týden 10Od strukturalismu Clauda Lévi-Strausse ke kognitivní antropologii a antropologii přírody Philppa Descoly

Týden 11Marshall Sahlins: preskriptivní a performativní struktura

Anotace

Jednosemestrální kurs seznamující s vybranými osobnostmi a tématy britské sociální antropologie, americké kulturní antropologie a francouzské etnologie do 60. let 20. století. V kursu nenabízíme prosté lineární vyprávění o dějinách antropologického myšlení.

I když se takovéto schematičnosti (spíše z didaktických a praktických důvodů) zcela nevyhýbáme, naše hlavní ambice leží jinde. Chceme v něm ukázat, že mnohá antropologická témata i přístupy k jejich řešení, která bývají již většinou považována za "klasická", jsou dodnes předmětem zájmu společenských věd stejně jako součástí našeho intelektuálního arzenálu, jehož prostřednictvím rozumíme světu kolem nás.

Dějiny sociální antropologie, jak je představujeme v tomto kursu, nám tak nejsou pouze souhrnem přednášek o tom, co si kdo kdy myslel a napsal, ale především prostředkem k poučenému komentování naší současnosti.