Charles Explorer logo
🇨🇿

Společnost spotřeby

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JSB564

Sylabus

Sylabus

Informace o kurzu, doporučená literatura a odevzdávání úkolů je v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11543 1.

Úvod do sociologie spotřeby; konzumní společnost (Veblen, Bourdieu, Baudrillard); spotřeba (ničení) ≠ používání (produkce)

četba: Sassatelliová, R. (2014) Sociologie spotřeby: jednání, distinkce a identita. In: Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. P. Zahrádka (ed.) Praha: Academia, s. 87-113.

úkol: identifikovat prvky soutěživé (Veblen) a distinktivní (Bourdieu) spotřeby ve svém okolí 2. 

Rodina, spotřeba a nakupování (Pahl, Zelizer, Miller)

četba: Miller, D. (2014) Teorie nakupování. In: Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. P. Zahrádka (ed.) Praha: Academia, s. 144-171.

úkol: příklady z vlastní zkušenosti o rodinném nakupování - teorie burákového másla a oběti (podle Millera) 3. 

Konzumerismus jako étos spotřební společnosti: vybrané hodnoty autenticity, štěstí a nekonformismu (Taylor, Campbell, Cederström a Spicer, Heath, Potter)

četba: Slater, D. (1997) Consumer Culture & Modernity. Cambridge: Polity, s. 24-32, 95-97.

úkol: uvést příklad ke každé z vybraných hodnot ve spotřebním chování svém či svého okolí 4. 

Náboženství ve spotřební společnosti

Náboženský trh: metafora trhu (Berger), trh s náboženskými předměty a službami (Redden)

Náboženství jako životní styl odrážející kulturní model spotřební společnosti a její hodnoty.

četba: případová studie Palmisano, S. (2013) The Paradoxes of New Monasticism in the Consumer Society. In: F. Gauthier and T. Martikainen (eds.), Religion in Consumer Society. Brands,Consumers and Markets. Surrey: Ashgate, s. 75-90.

úkol: vybrat jeden náboženský jev a charakterizovat, v čem odráží hodnoty konzumerismu 5. 

Globalizovaná spotřeba (globální zboží/služby/značky, ekologické důsledky, kulturní rozdíly)

četba: Classen, C. (1996). Sugar cane, Coca-Cola and hypermarkets: consumption and surrealism in the Argentine north-west. In Howes, D. (ed.) Cross-cultural consumption: global markets: local realities. London: Routledge, s. 20-38.

úkol: na základě rozhovoru s rodiči nebo prarodiči zjistěte, jakými způsoby k nim pronikala globalizace skrze spotřebu (jejich první setkání s globálními produkty) 6. 

Spotřeba jako politické jednání (spotřební aktivismus a responsibilizace spotřebitelů)

četba: Librová, H. (2003) Ekologický luxus v realitě - několik případů. In Vlažní a váhaví. Brno: Doplněk, s. 145-170.

úkol: napsat krátkou úvahu nad argumenty H. Librové (cca 1500 slov)

Anotace

V kurzu se studenti seznámí s vybranými sociologickými přístupy ke spotřebě. Budou probrány různé teoretické i empirické výzkumy spotřeby ve společnosti a role, kterou spotřeba hraje při udržování globální ekonomiky, formování identity a sociální struktury současné společnosti.