Charles Explorer logo
🇬🇧

Media and Society

Class at Faculty of Social Sciences |
JSB565

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. týden: Co všechno jsou média a k čemu mohou sloužit?

·       představení kurzu

·       historický exkurz do oblasti mediální produkce

·       média: nositelé informací, jejich tvůrci a aktéři

·       tradiční a nová média

·       sociální média 2. týden: Produkce: Tvorba mediálních obsahů

·       sociologie žurnalistiky

·       novinářská profese a hodnoty objektivity a neutrality

·       občanský žurnalismus

·       komercionalizace a clickbait ideologie

·       datová žurnalistika

·       robotizace žurnalistiky

·       povinná četba : Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Sdělení a působení: Mediální reprezentace reality 

·       reprezentace podle S. Halla

·       sémiotická analýza reprezentace podle R. Barthesa

·       kritika reprezentace: simulakra a hyperrealista podle J. Baudrillarda

·       teorie kódování-dekódování

·       teorie publik: pasivní, aktivní, participující

·       pravda, post-pravda a fake news

·       povinná četba: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. In Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Populární kultura a média 

·       masová kultura a kulturní průmysl podle Frankfurtské školy

·       infotainment dnes

·       komodifikace kulturních trendů (pinkwashing, greenwashing)

·       každodennost a rezistence podle J. Fiskeho

·       fanouškovská studia a fan art

·       nástup DIY kultury a vzestup kultury zinů

·       kult celebrit spojený s proměnou chápání veřejné sféry

·       povinná četba: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790, 1-18. 5. týden: Konvergence médií a nová média 

·       kultura konvergence

·       principy nových médií podle L. Manoviche

·       problematika sociálních sítí – identita, generační propast, prosumerství

·       vidět jako stroj: AR, VR, 360º a nová zobrazovací rozhraní

·       transmediální vyprávění

·       povinná četba: Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Vizuální komunikace v médiích

·       význam a role obrazu v mediální komunikaci

·       stručné dějiny obrazu v médiích

·       vzestup a pád fotožurnalismu

·       současné podoby obrazové komunikace v médiích

·       povinná četba: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, online first, 1-20. 7. týden: Kolektivní diskuze k povinné četbě a debata k aktuálním tématům z oblasti sociologie médií