1. týden: Co všechno jsou média a k čemu mohou sloužit?
· představení kurzu
· historický exkurz do oblasti mediální produkce
· média: nositelé informací, jejich tvůrci a aktéři
· tradiční a nová média
· sociální média 2. týden: Produkce: Tvorba mediálních obsahů
· sociologie žurnalistiky
· novinářská profese a hodnoty objektivity a neutrality
· občanský žurnalismus
· komercionalizace a clickbait ideologie
· datová žurnalistika
· robotizace žurnalistiky
· povinná četba : Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Sdělení a působení: Mediální reprezentace reality
· reprezentace podle S. Halla
· sémiotická analýza reprezentace podle R. Barthesa
· kritika reprezentace: simulakra a hyperrealista podle J. Baudrillarda
· teorie kódování-dekódování
· teorie publik: pasivní, aktivní, participující
· pravda, post-pravda a fake news
· povinná četba: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. In Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Populární kultura a média
· masová kultura a kulturní průmysl podle Frankfurtské školy
· infotainment dnes
· komodifikace kulturních trendů (pinkwashing, greenwashing)
· každodennost a rezistence podle J. Fiskeho
· fanouškovská studia a fan art
· nástup DIY kultury a vzestup kultury zinů
· kult celebrit spojený s proměnou chápání veřejné sféry
· povinná četba: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790, 1-18. 5. týden: Konvergence médií a nová média
· kultura konvergence
· principy nových médií podle L. Manoviche
· problematika sociálních sítí – identita, generační propast, prosumerství
· vidět jako stroj: AR, VR, 360º a nová zobrazovací rozhraní
· transmediální vyprávění
· povinná četba: Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Vizuální komunikace v médiích
· význam a role obrazu v mediální komunikaci
· stručné dějiny obrazu v médiích
· vzestup a pád fotožurnalismu
· současné podoby obrazové komunikace v médiích
· povinná četba: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, online first, 1-20. 7. týden: Kolektivní diskuze k povinné četbě a debata k aktuálním tématům z oblasti sociologie médií