Využití experimentu při zkoumání proenvironmetálního chování - JSB799
Přednášející: Mgr. Jan Urban, Ph.D.
Forma kurzu: přednáška a cvičení (1/1)
Forma atestace: zápočet (5 kreditů)
Abstrakt
Kurz je určen primárně pro bakalářské studenty a studentky sociologie a umožní jim seznámit se základními principy experimentálního výzkumu v sociologii a příbuzných sociálních vědách. Kurz bude kombinovat frontální přednášky a samostatnou práci skupin studentů a studentek na přípravě a realizaci menších experimentálních studií. Studenti a studentky budou také sledovat a kriticky komentovat přípravu většího mezinárodního výzkumu a budou se moci do některých částí tohoto výzkumu aktivně zapojit.
Cíle kurzu:
(a) zvýšit znalosti o výhodách a nevýhodách randomizovaných experimentů a možnosti jejich uplatnění ve výzkumném portfoliu v sociologii a příbuzných sociálních vědách;
(b) naučit vybírat výzkumné otázky, které jsou vhodné pro experimentální výzkum a formulovat hypotézy, které je možné experimentálně testovat;
(c) zlepšit schopnost chápat a kriticky hodnotit výsledky experimentálního výzkumu publikovaného v odborných časopisech;
(d) zvýšit povědomí o etických náležitostech a souvislostech experimentálního výzkumu.
Jazyk
Kurz bude vyučován v českém jazyce, ale v kurzu budeme převážně pracovat s materiály v anglickém jazyce.
Jednotlivá témata přednášek budou spojena s rozborem konkrétních experimentů. Tyto příklady budeme používat pro vysvětlení abstraktních pojmů. Témata přednášek budou následující:
Co jsou a proč jsou experimenty důležité, historie experimentů. Využití experimentů pro studium proenvironmentálního chování.
Typy experimentů, deskriptivní a teoreticky zakotvené experimenty, vhodné typy výzkumných otázek pro experimentální výzkum, kauzální usuzování.
Randomizované experimenty, fundamentální problém kauzálního usuzování.
Validita, hypotézy, velikost efektů, výběr vzorku.
Pracovní kroky při přípravě experimentů v rámci postupů otevřené vědy (předregistrace, registrovaný report, analýza dat, preprint).
Uspořádání randomizovaných experimentů, výhody a nevýhody vnitrosubjektových, mezisubjektových a dalších uspořádání.
Důležité stavební části experimentu: manipulace, kontrola manipulace, měření závislé proměnné, pilotování experimentů, externí validita experimentů.
Randomizované experimenty v sociologii a dalších sociálních vědách.
Kanonické problémy z teorie her a jejich využití pro měření chování a postojů.
Etické aspekty experimentů.
Analýza a interpretace výsledků experimentů.
Shrnutí, náměty pro další práci.
Zdroje
Baldassarri, D. and M. Abascal (2017). “Field Experiments Across the Social Sciences.” Annual Review of Sociology 43: 41-73.
Dunning. (2012). Natural Experiments in the Social Sciences. Cambridge University Press.
Field, A. and G. Hole. (2003). How to Design and Report Experiments. Sage Publications.
Holland, P.W. (1986). “Statistics and Causal Inference. ” Journal of the American Statistical Association 81: 945-960.
Mutz, D. (2011). Population-Based Survey Experiments. Princeton University Press.
Orr, L. L. (1998). Social Experiments: Evaluating Public Programs With Experimental Methods (1st ed.). Sage Publications.
Pearl, J., & Mackenzie, D. (2018). The book of why: The new science of cause and effect. Basic Books.
Shadish, W., T. Cook and D. Campbell. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Wadsworth Cenage Learning.
Webster, M., & Sell, J. (2007). Laboratory Experiments in the Social Sciences. Academic Press.
Willer, D., & Walker, H. (2007). Building Experiments: Testing Social Theory (1st ed.). Stanford Social Sciences.
Kurz umožní seznámit se s experimentálním výzkumem proenvironmentálního chování. Ambicí tohoto kurzu je také poukázat na praktické přínosy experimentálních studií při zkoumání a řešení reálných environmentálních problémů.
Studenti se v průběhu kurzu seznámí s filosofií experimentálního výzkumu (kauzální inference), základními principy a stavebními prvky randomizovaných experimentů. Dále se studenti seznámí s některými významnými aplikacemi experimentálního výzkumu v oblasti zkoumání proenvironmentálního chování a environmentálních postojů.
Kurz bude kombinovat frontální přednášky a samostatnou práci skupin studentů a studentek na přípravě a realizaci menších experimentálních studií. Studenti a studentky budou také sledovat a kriticky komentovat přípravu většího mezinárodního výzkumu a budou se moci do některých částí tohoto výzkumu aktivně zapojit.