Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkumné kolokvium III

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JSM050

Sylabus

Nabídka výzkumných projektů pro LS 2024

Role školního prostředí v utváření sociálních postojů středoškolákůProjekt Grantové agentury České republiky Dynamika postojů adolescentů k cizincům zkoumá pomocí dat Českého panelového šetření středoškoláků souvislosti mezi vzděláváním a formováním sociálních postojů v adolescenci. V rámci projektu jsou analyzovány změny u žáků/žákyň, které proběhnou během doby jejich středoškolského studia a jakou roli v tom hraje skutečnost, kterou školu navštěvují a s kým sdílí třídní prostředí. Na podzim roku 2023 proběhla první vlna dotazování. Dotázáno bylo přes 23 tisíc žáků ažákyň prvních ročníků z 249 středních škol, přičemž dotazování stejných žáků a žákyň se bude každoročně opakovat až do roku 2026.

Studenti a studentky, kteří si toto výzkumné kolokvium zapíší, se budou v průběhu letního semestru podílet na interpretaci výsledků z dotazníkového šetření a psaní výzkumných zpráv. Dále bude možné se podílet i na analýze dat z první vlny panelového šetření.Kolokvium je otevřené primárně pro studenty/studentky magisterského studia, ale hlásit se mohou také studenti a studentky vyšších ročníků bakalářského studia. Výzkumné kolokvium bude probíhat pod vedením Ivana Petrúška a Aleše Kudrnáče. Hlavním řešitelem projektu je Dr. Aleš Kudrnáč.

Kontakt: Ivan Petrúšek (ivan.petrusek@fsv.cuni.cz)Web projektu: https://czeps.soc.cas.cz/cs    

Nabídka výzkumných projektů pro ZS 2023

Post-secular approach to memory processes in Central and Eastern EuropeNabízíme možnost spolupráce v rámci višegrádského projektu. Možnost zapojení se do zpracování výzkumu a kapitoly k tématu Paměť perzekuce náboženských řádů v Československu nebo příprava prezentace k vlastnímu tématu a zapojení se do mezinárodního studentského workshopu v červnu 2024 ve Varšavě. Bližší info zde: http://iaepan.edu.pl/post-secular-approach-to-memory-processes-in-central-eastern-europe/Kontakt: bara.spalova@fsv.cuni.cz 

Kvalita vzdělávání a její zajišťování skrze rady vnitřního hodnocení

Kolokvium bude zaměřeno na problém kvality VŠ vzdělávání a její zajištění skrze Radu vnitřního hodnocení (RVH). V průběhu projektu budou využita data z dotazníkového šetření, dále budou realizovány individuální rozhovory s tajemníky RVH a skupinové diskuse s členy RVH jednotlivých českých univerzit. Všechna tato data bude třeba zpracovat pro Centrální rozvojový projekt zaměřený na kvalitu vzdělávání řízený odborem kvality na UK.

Kontakt: Petr Soukup, petr.soukup@fsv.cuni.cz  

Česká společnost: od pandemie k válce na Ukrajině

Druhé kolokvium bude zaměřeno na českou společnost během pandemie a válečného konfliktu na Ukrajině. Kromě celkového pohledu na českou společnost a její proměny zprostředkovaný zejména panelovým šetřením Češi během pandemie, resp. Život k nezaplacení) bude zaměřena pozornost i na další studie zaměřené na specifické skupiny: děti na ZŠ, studenti SŠ a VŠ, matky malých dětí, pracující, a starší lidé. Budou realizovány kvantitativní i kvalitativní analýzy existujících dat, případně pro specifické skupiny bude realizován nový výzkum.

Kontakt: Petr Soukup, petr.soukup@fsv.cuni.czSociologie selhání: propojení sociálních infrastruktur a osobních zkušenostíProjekt podpořený Grantovou agenturou ČR. Vítáni jsou zájemci o terénní výzkum nebo desk research v oblasti vymezené projektem. Cílem projektu je porozumět sociální organizaci selhání v současné společnosti prostřednictvím identifikace sociálních infrastruktur selhání (procedur a narativů) a s nimi souvisejících subjektivních zkušeností. V klasické  sociologii hrál koncept selhání důležitou roli (např. anomie nebo protestantská obava z  ekonomického selhání), avšak v moderní sociologii byl redukován na pouhou dysfunkci nebo deviaci. Ve snaze o znovuustavení odborného zájmu o selhání jako normálního jevu se zaměříme na analýzu propojení sociální organizace a zkušenosti selhání ve čtyřech  oblastech lidské činnosti: podnikatelských inkubátorech, platformové práci, environmentálním vzdělávání a rozvojových projektech. V těchto oblastech provedeme  empirickým výzkum, ve kterém budeme kombinovat textovou, observační a institucionální  analýzu dat s důrazem na použití transparentních výzkumných postupů ke zvýšení reprodukovatelnosti výsledků.https://iss.fsv.cuni.cz/sociologie-selhani-propojeni-socialnich-infrastruktur-osobnich-zkusenostiPřípadní zájemci nebo jen zvědavci pište na martin.hajek@fsv.cuni.cz.Expertíza v autoritářských společnostech. Vědy o člověku v socialistických zemíchstředovýchodní Evropy (ExpertTurn)Hledáme studující se zájmem zapojit se do práce na výzkumu o socialistickém Československu v projektu ExpertTurn. Vaším úkolem bude rešeršování odborné literatury,pomoc s hledáním dobových dat jak textových, tak vizuálních a jejich interpretace. 

Výzkumné kroky budete mít možnost konzultovat s vedoucí projektu doc. Liškovou a, pokud budete chtít, i s členkami/i jejího mezinárodního týmu. Expertíza formuje podoby moderního vládnutí. Zatímco známe podrobnosti o tom, jak fungovala expertíza v západních poválečných společnostech, víme jen málo o vývoji za Železnou oponou. Náš výzkum staví expertízu za socialismu do centra pozornosti. Zaměřujeme se na zdraví žen a normalitu dětí, jak ji diskutovaly vědy o člověku, a analyzujeme, jak své poznatky vyjednávali experti: s dalšími experty, státem a s lidmi ve čtyřech sousedících zemích: Československu, Polsku, Maďarsku a Východním Německu. Tyto země sdílely cestu k socialismu, ale lišily se v  sociodemografické dynamice, náboženských tradicích nebo mírou institucionalizace expertízy.Náš výzkum vychází z post-totalitárního paradigmatu, které odmítá vnímat socialistickou minulost jako monolit. Na rozdíl od převládajícího pohledu, podle kterého komunistická ideologie uzurpovala vědy o člověku a pokroutila jejich výsledky, naší hypotézou je, že to byla naopak expertíza, která formovala představy o zdraví a normalitě, jež socialistické státy následně uváděly do praxe. Navrhujeme „obrat k expertíze“, který přinese nové pojetí vládnutí v moderních, leč autoritářských společnostech.

Více na https://ExpertTurn.hiu.cas.cz Kontakt: liskova@hiu.cas.cz 

Anotace

Výzkumné kolokvium je prostorem pro společné bádání pedagogů a studentů. Studenti se po dobu dvou semestrů zapojí buď do běžícího výzkumného projektu někoho z pedagogů, nebo společně s pedagogem připraví a realizují výzkum.