Charles Explorer logo
🇬🇧

Research Method’s Seminary - non-standard, less-frequently used intermediary techniques

Class at Faculty of Social Sciences |
JSM099

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studenti se v rámci semináře jednak samozřejmě detailně seznámí s výzkumnou technikou a se základní i odbornou literaturou k tématu. Těžiště ovšem bude ležet v praktické části, ve které budou realizovány dílčí studie, budou diskutovány možnosti dané techniky, způsoby její verifikace (či falzifikace).

V rámci semináře je každý rok vybrána jedna nebo dvě metody či techniky sociologického výzkumu, které nepatří mezi standardní výbavu sociologa. Z tohoto pohledu je možné kurz absolvovat vícekrát.

Letní semestr 2012/2013 bude věnován role-playingu. V dalších letech pak jiné techniky a metody, např. Shopping list experiments, Photoelicitation techniques, Thematic apperception test atp. Role-playing jako výzkumná metoda má v sociálních vědách více než padesátiletou tradici. Kromě celosvětově proslaveného Standfordského vězeňského experimentu enfant terrible sociálně vědního výzkumu Phillipa Zimbarda, využila role-playing řada výzkumníků napříč disciplínami. Přesto jde o techniku velmi okrajovou, mimo pozornost hlavního proudu, existují výrazné pochybnosti o její validitě a v souvislosti s vězeňským experimentem také o její etických aspektech.

Náplň semináře:

V úvodu semestru budou studenti seznámeni se samotnou metodou (role-playing ve výzkumu a mimo něj) rozšířenou o sérii obecně metodologických přednášek (teorie sociálních reprezentací, teorie konceptuálních prostorů, k metodologické povaze teoretických pojmů a nástin actor network theory). V jeho prostřední části proběhne detailnější diskuse problematiky, technika bude představena formou praktické ukázky, studenti budou připravovat vlastní rozšiřující podklady. Třetí část semestru se pak bude orientovat na přípravu vlastního experimentu, jeho realizaci dokumentaci a diskusi.

Povinnosti:

Aktivní účast na seminářích

Samostatná rešeršní práce (zmapovat „nový“ text v oblasti výzkumu včetně detailního souhrnu).

Příprava a realizace výzkumu ve vlastním designu (skupinová práce), včetně písemné a vizuální dokumentace.

Účast na experimentu u jiných experimentů v roli pozorovatele, poskytnutí zpětné vazby.

Výchozí text:

Buchtík, Martin; Hampejs, Tomáš: Role-playing jako výzkumná metoda: Petriho miska sociálna? - v recenzním řízení (pracovní verze bude k dispozici pro účastníky semináře).

Literatura role-playing:

Andreasen, Carsten. 2003. The Diegetic Rooms of Larp. in: Gade, Morten; Thorup, Line; Sander, Mikkel (eds.). 2003. As Larp Grows Up - Theory and Methods in Larp. Book Partner.

Armstrong, J. S. (1977), “Social irresponsibility in management,” Journal of Business Research, 5, 185-213. Full text at hops.wharton.upenn.edu/forecast.

Armstrong, J.S. (2001). Role Playing: A Method to Forecast Decisions. In: Armstrong, J.S. (2001). Principles of Forecasting: A Handbook for Researchers and Practitioners. Norwell: Kluwer Academic Publishers.

Davidson, P. (1961) A Public Opinion Game. The Public Opinion Quaterly vol.25 no.2, pp. 210-220

Greenberg, Jerald; Eskew,Don E. (1993) The Role of Role Playing in Organizational Research. Journal of Management , Volume 19 (2).

Geller, D. M. (1978) Involvement in role-playing simulations: A demonstration with studies on obedience. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 36(3), 3/1978, 219-235.

Harviainen, T. (2010). „Liminality informatics: an information perspective on ritual activity“. Informaatiotutkimus 3/29. Dostupné z: http://ojs.tsv.fi/index.php/inf/article/viewFile/3583/3335 .

Hakkarainen, H. & Stenros, J., 2002. The Meilahti School. Thoughts on Role-Playing. In M. Gade, L. Thorup & M. Sander, eds. As Larp Grows Up. Theory and Methods in Larp. Copenhagen: Projektgruppen KP03.

Montola, M. (2008): “The invisible rules of role-playing: The social framework of role-playing process”. International Journal of Role-Playing. Vol. 1 No. 1. 22-36

Stanton, Howard; Back, Kurt W.; Litwak, Eugene. (1956) Role-playing in Survey Research. American Journal of Sociology. Vol. 62, No. 2, pp. 172-176.

Stenros, Jaakko; Hakkarainen, Henri. 2003. The Meilahti Model. in: Gade, Morten; Thorup, Line; Sander, Mikkel (eds.). 2003. As Larp Grows Up - Theory and Methods in Larp. Book Partner.

Stenros, J.; Montola, M.: Nordic larp, Publisher Fëa Livia, 2010, ISBN: 978-91-633-7856-0, str. 320.

Verhoeff, Arjen, Menzel, H.C. & Ulijn, J.M. (2007). Using role-play simulation to study entrepreneurship from a process perspective : theoretical groundings and first empirical insights. In R. Würth & W. Gaul (Eds.), Proceedings of the 2nd Symposium on the Entrepreneurship - Innovation - Marketing Interface, October 6-7, 2007, Karlsruhe, Germany. Künzelsau, Germany: Swiridoff.

Zimbardo, P. (2005). Experimentální vězení na Standfordské univerzitě: Ohlédnutí po 25 letech. In: Zimbardo, P. (2005). Moc a zlo. Praha: Nadace vize.

Literatura obecně metodologické zarámování:

BENUSKOVA, Ľubica. (2005) Kde sa jazyk stretava s vedomim. In: Rybar J, Kvasnicka V, Farkas I (eds) Jazyk a kognicia. Kalligram, Bratislava, pp. 235-261. ISBN 80-7149-716-9.

CARNAP, Rudolf. (1968) Problémy jazyka vědy : (výbor prací Rudolfa Carnapa). Praha : Svoboda,

GARDENFORS, P.; WARGLIEN, M. (2006) Cooperation, Conceptual Spaces and the Evolution of Semantics. In P. Vogt and et al., editors, Symbol Grounding and Beyond: Proceedings of the Third International Workshop on the Emergence and Evolution of Linguistic Communication, pages 16--30.

GARDENFORS, Peter (2004). Conceptual spaces as a framework for knowledge representation. Mind and Matter 2 (2):9-27.

Latour, B. (1993). We have never been modern. Harvard: Harvard University Press.

Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford University Press.

MARKOVÁ, Ivana. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace: dynamika mysli. Praha: Academia.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář je prakticky zaměřeným předmětem v rámci něhož je každý rok vybrána jedna či dvě inovativní (či nestandardní, zapomenuté, nepoužívané) techniky, které studenti prozkoumají z teoretické i praktické perspektivy.

Seminář je určen magisterským studentům bez ohledu na specializaci a bakalářským studentům