1. Myslet společnost obrazem seznámení s obsahem a formátem předmětu myšlení obrazem (M. Petříček, W. J. T. Mitchell) vizuální sociologie (D. Harper) 2. Reprezentace společnosti: třída, rasa, gender reprezentace jako politický aktér (S. Hall) reprezentace třídy (J. Berger, P. Bourdieu) reprezentace rasy (S. Hall, N. Mirzoeff) reprezentace genderu (E. Goffman, L. Mulvey, G. Pollock, J. Halberstam) 3. Seminář: Reprezentace společnosti reprezentace třídy: diskuze k četbě 5. kapitoly J. Berger “Způsoby vidění” (1972/2016) reprezentace třídy/genderu: diskuze k fotografickému albu N. Goldin “Balada o sexuální závislosti” (1986) reprezentace genderu: diskuze k četbě J. Halberstam “Gaga Manifesto” (2013) domácí příprava: výběr jednoho z textů (Berger vs. Halberstam) a rozbor jeho uplatnění v rámci analýzy konkrétního kulturního nebo popkulturního fenoménu (např. Bergerova úvaha o vizuálních reprezentacích elit diskutována v kontextu komunikačních strategií současných celebrit, sportovců, politiků nebo byznysmenů) (rozsah 600 slov) 4. Sociálně-sémiotická analýza přístupy k analýze obrazu podle R. Barthesa (1957/2009) (1964/2004) interpretace reklamních sdělení rozšířené přístupy k sémiotické analýze obrazu (Jewitt & Oyama 2001) 5. Seminář: Sociálně-sémiotická analýza
četba R. Barthes “Rétorika obrazu” (1964/2004) domácí příprava: analýza jedné fotografické nebo jedné audiovizuální reklamy (max. délka 2 minuty) krátký rozbor možností uplatnění Barthesovy reklamní analýzy obsažené v četbě na oblast současné reklamní produkce (rozsah 300 slov) prezentace domácí přípravy práce ve skupinách: tvorba reklamy na studium sociologie na FSV UK 6. Tématická obsahová analýza práce s rozsáhlými vizuálními korpusy (příklady online výstavy Rámování rekonstrukce a výzkumů fotožurnalistického pokrytí migrace) kulturální přístup k tématické analýze: intersekční interpretace (Crenshaw 1997) analýza sociálních sítí (Manovich 2017) 7. Seminář: Tématická obsahová analýza
četba: L. Manovich “Notes on Instagrammism and Mechanisms of Contemporary Cultural Identity” (2016) domácí příprava: tématická analýza vlastního instagramového profilu či profilu veřejně známé osoby (politika/showbusiness) diskuze platnosti Manovichových postřehů o vizuálním jazyku tzv. “instagramismu” na současnou instagramovou produkci (rozsah 300 slov) prezentace domácí přípravy práce ve skupinách: analýza novinářských fotografií k tématu migrace z Ukrajiny 8. Foto elicitace a photo-voice seznámení s metodami foto elicitace a photo-voice explikace rozdílů v metodách komunitní organizace a veřejná prezentace výzkumných snímků
žánr direct photography a New York Photo League 9. Přípravný týden k semináři (není seminář, práce z domova) práce v předem stanovených dvojicích tvorba vlastního fotografického materiálu provedení výzkumného rozhovoru (následně přepis a analýza) 10. Seminář: Foto elicitace a photo-voice vložení prezentace výstupů do systému Moodle prezentace výstupů uplatnění metody foto elicitace 11. Fotografická esej a vizuální mapy fotografická esej: tvorba, využití, nástrahy příklady historicky známých foto esejí: P. Strand, R. Frank, N. Goldin, J. Mohr psychogeografie podle G. Deborda (1957) domácí příprava: shrnutí formálních, obsahových a afektivních komunikačních strategií ve fotografické eseji D. Seymoura “Children of Europe” (1949) (rozsah 600 slov) 12. Speciální výzkumné přístupy k vizuálním datům: dětská kresba, psychoanalýza a ikonografie dětská kresba: diskuze článku “Spanish Children Then, Ukrainian Children Now. What Do Their Drawings of War Tell Us?” (A. Stoskopf & T. Tsirlyna-Spady, 2023) psychoanalýza: protetická paměť fotografie, post-paměť a mnemonické figury (A. Landsberg, M. Hirsch, B. Zelizer, G. Rose) ikonografická analýza obrazu podle E. Panofského (1955/2013) domácí příprava: online vyhledání dvou příkladů dětské válečné kresby a pokus o jejich analýzu na základě článku Stoskopfa a Tsirlyny-Spady (rozsah 300 slov) 13. Konzultační týden na základě předchozí domluvy studující mohou konzultovat zaměření a metodologické pojetí závěrečné práce
Okulocentrická, voyeristická, spektakulární, i taková přízviska se dostávají současné společnosti. Zdůrazňují přitom, nakolik je vidění pro jedince, schopnost orientace ve fyzickém a sociálním prostředí i dorozumění se s druhými klíčovou aktivitou. Tvorba vizuálních materiálů, na jejichž analýzu se kurz zaměřuje, navíc prošla výrazným procesem demokratizace, díky němuž fotografie a videa produkují lidé napříč kontinenty, generacemi a kulturami v dosud nevídaném množství a rychlosti. Díky rozšíření obrazových technických aparátů do sféry každodenního života a nástupu sociálních sítí má sociologie na počátku 21. století jedinečný přístup k významnému množství projevů amatérské každodenní, ale i profesní a profesionální vizuální komunikace.
Předmět je určen všem studujícím se zájmem o základní vhled do odborné práce s vizuálními daty v kontextu sociálněvědní analýzy. Nabízí přehled vizuálních metod, jež si zájemci osvojují pomocí přednášek a seminářů, během nichž pracují s vlastním, nalezeným i nově vytvořeným vizuálním materiálem. Předmět primárně vychází ze zkoumání média fotografie, ale dotýká se také audiovizuálního obsahu a částečně přesahuje ke komunitním a experimentálním výzkumným metodám.