Během prvních tří týdnů se vytvoří studentské týmy, které si zvolí výzkum, na kterém by se chtěly účastnit; po konzultaci s příslušným pedagogem sepíší výzkumný projekt. Projekt po uplynutí této doby na semináři představí a obhájí; ještě před obhajobou hotový projekt zašlou všem pedagogům a všem zájemcům elektronicky, aby bylo možné si připravit otázky do diskuze.
V návrhu projektu musí být tyto položky: Výzkumný problém, Cíle výzkumu, Metodologie, Časový rozvrh prací, Očekávané výsledky. Rozsah návrhu by měl být přiměřený, tzn. poskytnout dostatečné informace k vytvoření si konkrétní představy, ale nezahltit nepodstatnými detaily.
Během semestru budou týmy ve spolupráci s vedoucím na výzkumu pracovat a na konci pak ze své činnosti složí účty ve formě výzkumné zprávy, která bude obsahovat: a) rozbor výzkumného problému včetně rešerše literatury vztahující se k tématu; b) metodologie a reflexe pilotního sběru dat. Výzkumné zprávy projdou interní oponenturou. Za obhájení projektu (a pravidelnou docházku s aktivní účastí) dostanou členové týmu zápočet z kurzu Výzkumné kolokvium I.
V průběhu navazujícího kurzu Výzkumné kolokvium II. budou studentské týmy pracovat na vlastních projektech a na seminářích se budou diskutovat jednotlivé dílčí otázky a problémy. Současně bude ze strany pedagogů podporováno úsilí o vytvoření textu (rukopisu), který by prezentoval výsledky výzkumu ve formě odborné stati. Zápočet za tento kurz ? kromě aktivní účasti na seminářích - bude udělen na základě zhodnocení předloženého rukopisu. V případě, že se týmu podaří text publikovat v recenzovaném periodiku, budou jeho členové odměněni kreditovým bonusem.
V kurzu studenti pracují v 2-4 členných týmech na vlastních projektech, které tématicky anebo metodologicky souvisí s některým z grantem podpořených výzkumů vedených pedagogy. Cílem je naučit týmové spolupráci, jak studenty mezi sebou, tak v rámci většího projektu.