* SM401 ZS Etnometodologické analýzy diskursu
* Letos: ?Etnometodologická etnografie institucí"
* Ukončení KZ (klasifikovaný zápočet)
* Rozsah: 3
* Kredity 6
* Otevírá se každý druhý školní rok v ZS
Podmínky pro splnění studijních povinností:1x referát v průběhu semestru (z četby bude pořízen ?draft") a vytvoření a transkripce dat (budou sdílena)
ZS - analýza textu zvolenou metodou (etnometodologická CA, kategorizační analýza - MCA, pozicování, resp. kombinace). Úloha bude předem konzultována, odevzdána před závěrečným kolokviem, kde bude prezentována a oponována.
Charakteristika kursu: Semestrální kurs pokročilé kvalitativní analýzy dat (etnometodologická konversační a diskursivní analýza). Je určen hlavně (ale nejen) pro magistry, kteří mají zájem o kvalitativní metody a chtějí se naučit něco víc než jen otevřené kódování GT. Kurs je typem ?teachig by doing", kdy se učí především praxí, a diskusí nad interpretacemi dat (transkriptů).
Podmínky vstupu: Podmínkou základní úvodní kurs kvalitativních metod a kvalitativní praktika a volné místo. Kurs je totiž především dílnou s přednáškovými exkursy a demonstracemi analyticko-interpretačních postupů, proto je počet účastníků omezen.
Kurs se orientuje zejména na uvedení do plejády metod vhodných k interpretaci diskursu promluv, textu (mluveného a psaného) ať se jedná o vyprávění během interview, dopisy, běžné konverzace, polní poznámky, kazuistiky, dokumenty.
Obsah kursu: Letos se budeme zabývat hlavně tím, jak je možné zkoumat instituce a organizace jako je škola, policie, soud či manželství aniž bychom je brali jako nádoby, kde se interakce jen odehrávají přesně ?předepsaným" způsobem, tak jak je to dáno scénářem instituce. Budeme naopak zkoumat jak jsou instituční reality (cíle, normy, role, identity a vztahy..) utvářeny interakcí v/skrze interakci. Největší pozornost bychom letos věnovali rolím, jejich inscenování a členskému pojetí.
Oprášíme etnometodologie a teoretické koncepty na který stojí. Indexikalita/reflexivita, relevance, vykazatelnost, rozpoznatelnost, metoda dokumentární interpretace, členské vědění a kompetence.
Kategorizace jako členská metoda (etnometoda) mluvení s lidmi a o lidech věcech? Členská kategorizační analýza (MCA) a její využití.
MCA a sebe/umisťování (zaujímání pozic) v sociálních kategoriích v symbolickém prostoru
Role jako interakční nástroj, aneb jiný přístup k roli.
Konversační analýza institucí (konversace v instituci a institucionální promluvy)
Využití metod ke studiu sociálních identit, institucí, stereo/typizace
* Literatura (tučně čteme společně):
Ten Have (2003) Predstava člena je jadrom věci. O úlohe členského vedenia v etnometodologickom výzkume. Biograf 2003/32 (scanováno kurs)
NEKVAPIL, J. (2000a) Konversační analýza v systému encyklopedických hesel. http://ulug.ff.cuni.cz/
NEKVAPIL, J. (2000b) Sociální kategorizace v interkulturním kontaktu: základní výklad, cvičení a diskuse dvou scén z podnikové komunikace. FF UK: Ústav lingvistiky a ugrofinstiky. Dostupné na http://ulug.ff.cuni.cz/
HERITAGE, J. (1997) Conversation analysis and institutional talk. In D. Silverman, ed.: Qualitative research: Theory, method and practice. London: Sage Publications. s. 161-182. (scanováno kurs)
HousleY, W. Fitzgerald, R.(2009) Membership categorization, culture and norms in action. Discourse and Society No 20, 345.
HOUSLEY, W (1999) 'Role as an Interactional Device and Resource in Multidisciplinary Team Meetings'. Sociological Research Online, vol. 4, no. 3, > (scanováno kurs)
Pomerantz, A and Fehr, B. J (1997) Conversation Anylysis: An Approach to the study of Social Action as Sense making Practices.. In T van Dijk ed., Discourse As Social Interaction. London: Sage. (scanováno kurs)
ŠMÍDOVÁ, Olga. (2008) Jak děláme nerovnosti diskursivně. In Šafr. J. (ed.). Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy
Studia Sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR. . ISBN 978-80-7330-146-0, s. 99-122. scanováno kurs)
* STUDIE K ETNOMETODOLOGII INSTITUCÍ NA REFERÁTY
KENDALL Shari, TANNEN Deborah (1997) Gender and Language in the workplace. In WODAK, Ruth (Ed.). Gender and Discourse. SAGE Publications. 1997.
Hoffmanová J. (2000) Telefonické rozhovory občanů s ohlašovnou požárů. In Hoffmanová J., Mullerová,O. (2000) Jak vedeme dialog s institucemi. Praha: Academia.
Šmídová, O. (ed.) (2001) Romský asistent most nebo hromosvod? In Zdi a mosty. Česko-romské vztahy. Praha : ISS FSV UK a Biograf
MEHAN Albert, J. (2006) Using Talk to the Study the Policing of Gangs and its Recordwork. In Drew, P., Raymond, G., Weinberg, D. 2006. Talk and interaction in social research methods. Sage publication, s . 190-210.
DREW P. (1992) Contested evidence in courtroom gross-examination: a case for trial of rape. In Drew, P. and J. Heritage. Eds. (1992) Talk at Work. Interaction in institutional settings. Cambridge: Cambridge University Press.
ŠMÍDOVÁ, O. 2008. "Čekejte, až zavolám...": Jak se konstituuje instituce nájmu slovy? Biograf (45): 23-57. ISSN 1211-5770
Dostupné na adrese
Mračková, A. (2004) Interakcia lekár - pacient pri poskytovaní nepriaznivej správy. Sociológia 2004/1
MEHAN, H. (2001) The Construction of an LTD Student. In Wetherell, M. -Taylor, S. - Yeats S. J. (2001) Discourse Theory and Practice (A Reader). Sage Publications (V ČÍTÁRNĚ)
KITSINGER, Celia. "Talking sex and gender" In Drew, P., Raymond, G., Weinberg, D. 2006. Talk and interaction in social research methods. Sage publication. s. 119-211
WATSON, D.R. (1983) 'The presentation of victim and motive in discourse: the case of police interrogations and interviews', Victimology 8: 31-52 [reprinted in: Travers, M. & J.F. Manzo, eds. (1997) Law in Action: Ethnomethodological & Conversation Analytic Approaches to Law. Aldershot, UK: Dartmouth Publishing Co.: 77-97]
HENSLIN, J. M., BIGGS, M. A. (2005). Vaginal examination. In.Goffman, E.: Bahaviour on pubic places (ofoceno z Reader Down to Earth of Sociology)
BRONWYN, D. (2008) Jak znovu-promyslet "chování" v pojmech umísťování a etiky odpovědnosti. Biograf (47): 40 odst. Dostupné na adrese
Diplomové a disertační práce Justiánová (úřad práce) a Hejhalová (instituce vodicí pes), Převorovská (transsexualita a dosahování gender), Mrázková (integrace Romů do církevní organizace), Rypka (Letniční hnutí a konverse mexických Romů) u mne
* Základní literatura:
POTTER J.(2000) Reprezenting Reality. Discourse, Rhetoric and Social Construction. Thousand Oaks, Sage. (Kap. 2 Ethnometodology) (scanováno)
Silverman, D. (1998) Harvey Sacks: Social Science and conversational Analysis. NY: Oxford univ. Press (2 kapitoly o MCD/A)
Boden D., Zimmermann, D.H. eds. (1991) Talk and Social Structure. Berkley: University of California Press.
Hutchby, I. and Wooffitt, R (1998) Conversation Analysis: Principles, Practices and Application. Cambridge: Polity Press
Housley, W. Fitzgerald, R.(2002) The Reconsidered Model of Membership Categorization. In: Qualitative research. Sage Publications, London, Thousand Oaks and New Delphi 2002, vol. 2 (1), p. 59-83. scanováno)
Coulon, A. (1995) Ethnometodology. Qualitative research methods series 36. Sage
SILVERMAN, D. (1993) Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage (část 2, kap 4 MCDA)
Ten HAVE , P. (1999) Doing Conversation Analysis: a practical guide. London: SAGE.
ŠANDEROVÁ Jadwiga, Olga ŠMÍDOVÁ a kol. (2009 v tisku) Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha Sociologické nakladatelství, 247 s. ISBN 978-80-7419-015-5.
Šmídová, O. (2007) Kvalitativní přístup ke zkoumání sociální struktury. In Šanderová J. (ed.) Sociální nerovnosti v kvalitativním výzkumu. Praha: FSV s. 89-102.
DREW, P. and J. HERITAGE Eds. (1992) Talk at Work. Interaction in institutional settings. Cambridge: Cambridge University Press
Konference 2006 CA Helsinky www:
Knihy jsou dostupné u mne či scany.
Charakteristika kursu: Semestrální kurs etnometodologické konversační analýzy (zejména členské kategorizační analýzy)
"Metody kvalitativní analýzy I" dat je určen především pro studenty magisterského zaměření Sociální konstrukce identit.
Pro ostatní mg. studenty je přístupný, pokud není obsazen. Kurs je především dílnou s přednáškovými exkursy a demonstracemi analyticko-interpretačních postupů.
Cíle kursu: Smyslem kursu je maximálně propojit praktické postupy vytváření dat s analýzou a interpretací celého spektra promluv (textů) a spojit s teoreticko-metodologickým zázemím etnometodologie. Půjde i o to, kultivovat reflexi(vitu) vlastních postupů při koprodukci dat během interview, transkripci, analýze interpretaci
Kurs se orientuje zejména na uvedení do plejády metod vhodných k interpretaci diskursu, textu (mluveného a psaného) ať se jedná o vyprávění během interview, dopisy, deníky, běžné konverzace, polní poznámky, kasuistiky, ale i vědecká sdělení.