Charles Explorer logo
🇬🇧

Figure of Maind in Contemporary Arts

Class at Faculty of Social Sciences |
JSM489

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Figury paměti v současném umění

Tomáš Dvořák, Ph.D., ISS FSV UK letní semestr 2013, 7 kreditů, 1.1, ZK

Anotace:

Kurz se věnuje intervencím současného umění (literatury, divadla, hudby, výtvarného umění, umění nových médií, komiksu...) do oblastí kolektivní a kulturní paměti. V přednáškách představí hlavní historické, konceptuální a metodologické problémy zkoumání paměti a relevantní tendence v současném (zejm. středoevropském a východoevropském) umění. Semináře budou věnovány analýze konkrétních uměleckých projektů posledních dvaceti let, vztahujících se zejména k událostem druhé poloviny 20. století a přispívajících k chápání kolektivní paměti nikoli jako statické entity, nýbrž v procesu jejího ustavování, který je nutně - a zvláště v kontextu politické transformace - procesem selektivním, vyrůstajícím z komplexních mocenských vztahů, jež určují, co a jak si pamatujeme či zapomínáme. V rámci seminářů vystoupí řada zahraničních i českých umělců, kritiků a kurátorů.

Rozvržení témat do jednotlivých přednášek: 1. Tradice a modernita: koncepce paměti na počátku 20. století 2. Kolektivní paměť Maurice Halbwachse 3. Mnemonická energie Abby Warburga 4. Kulturní a komunikativní paměť u Jana a Aleidy Assmanů 5. Bachtin: kultura jako protikultura 6. Foucault: dozor, spektákl a protimapěť 7. Mnemonická média, mnemonické praktiky a utváření identity 8. Jak a co společnosti zapomínají 9. Společnost, kultura a historie v současném umění 10. Archív 11. Místa paměti 12. Trauma a svědectví 13. Reenactment 14. Paobrazy a postpaměť

Požadavky na atestaci: aktivní účast na přednáškách a seminářích (40%); vypracování seminární práce a její prezentace (60%)

Literatura:

Aleida Assmann, Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives. Cambridge University Press 2011.

Aleida Assmann - Linda Shortt (eds.), Memory and Political Change. Palgrave Macmillan 2011.

Jan Assmann, Kultura a paměť. Praha: Prostor 2001.

Jan Assmann - John Czaplicka, “Collective Memory and Cultural Identity.” New German Critique, No. 65, 1995, pp. 125-133.

Mieke Bal - Jonathan Crewe - Leo Spitzer (eds.), Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. University Press of New England 1998.

Paul Connerton, How Societies Remember. Cambridge University Press 1989.

Natalie Z. Davis - Randolph Starn (eds.), “Memory and Counter-Memory”, special issue of Representations, No. 26, Spring 1989.

Brian Dillon (ed.), Ruins. The MIT Press 2011.

Astrid Eril (ed.), A Companion to Cultural Memory Studies. De Gruyter 2010.

Adrian Forty - Susanne Küchler (eds.), The Art of Forgetting. Berg Publishers 2001.

Maurice Halbwachs, Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství 2009.

Marianne Hirsch, “The Generation of Postmemory.” Poetics Today, Vol. 29, No. 1, 2008, pp. 103-128.

Charles Merewether (ed.), The Archive. The MIT Press 2006.

Oren Meyers (ed.), On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age. Palgrave Macmillan 2011.

Susannah Radstone (ed.), Memory: Histories, Theories, Debates. Fordham University Press 2010.

Laura Rorato - Anna Saunders, The Essence and the Margin, National Identities and Collective Memories in Contemporary European Culture. Rodopi 2009.

Jorinde Seidel (ed.), (No)Memory: Storing and Recalling in Contemporary Art and Culture. Nai Publishers 2005.

Sven Spieker, The Big Archive: Art from Bureaucracy. The MIT Press 2008.

James E. Young, At Memory's Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. Yale University Press 2002.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz se věnuje intervencím současného umění (literatury, divadla, hudby, výtvarného umění, umění nových médií, komiksu...) do oblastí kolektivní a kulturní paměti. V přednáškách představí hlavní historické, konceptuální a metodologické problémy zkoumání paměti a relevantní tendence v současném (zejm. středoevropském a východoevropském) umění.

Semináře budou věnovány analýze konkrétních uměleckých projektů posledních dvaceti let, vztahujících se zejména k událostem druhé poloviny 20. století a přispívajících k chápání kolektivní paměti nikoli jako statické entity, nýbrž v procesu jejího ustavování, který je nutně – a zvláště v kontextu politické transformace – procesem selektivním, vyrůstajícím z komplexních mocenských vztahů, jež určují, co a jak si pamatujeme či zapomínáme. V rámci seminářů vystoupí řada zahraničních i českých umělců, kritiků a kurátorů.