Jednotlivá témata přednášek budou spojena s rozborem konkrétních experimentů. Tyto příklady budeme použ ívat pro vysvětlení abstraktních pojmů. Témata přednášek budou následující:
Co jsou a proč jsou experimenty důležité, historie experimentů. Využití experimentů pro studium proenvironmentálního chování.
Typy experimentů, deskriptivní a teoreticky zakotvené experimenty, vhodné typy výzkumných otázek pro experimentální výzkum, kauzální usuzování.
Randomizované experimenty, fundamentální problém kauzálního usuzování.
Validita, hypotézy, velikost efektů, výběr vzorku.
Pracovní kroky při přípravě experimentů v rámci postupů otevřené vědy (předregistrace, registrovaný report, analýza dat, preprint).
Uspořádání randomizovaných experimentů, výhody a nevýhody vnitrosubjektových, mezisubjektových a dalších uspořádání.
Důležité stavební části experimentu: manipulace, kontrola manipulace, měření závislé proměnné, pilotování experimentů, externí validita experimentů.
Randomizované experimenty v sociologii a dalších sociálních vědách.
Kanonické problémy z teorie her a jejich využití pro měření chování a postojů.
Etické aspekty experimentů.
Analýza a interpretace výsledků experimentů.
Shrnutí, náměty pro další práci.
Kurz umožní seznámit se s experimentálním výzkumem proenvironmentálního chování. Ambicí tohoto kurzu je také poukázat na praktické přínosy experimentálních studií při zkoumání a řešení reálných environmentálních problémů.
Studenti se v průběhu kurzu seznámí s filosofií experimentálního výzkumu (kauzální inference), základními principy a stavebními prvky randomizovaných experimentů. Dále se studenti seznámí s některými významnými aplikacemi experimentálního výzkumu v oblasti zkoumání proenvironmentálního chování a environmentálních postojů.
Kurz bude kombinovat frontální přednášky a samostatnou práci skupin studentů a studentek na přípravě a realizaci menších experimentálních studií. Studenti a studentky budou také sledovat a kriticky komentovat přípravu většího mezinárodního výzkumu a budou se moci do některých částí tohoto výzkumu aktivně zapojit.