Charles Explorer logo
🇨🇿

Společnost práce

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JSM594

Sylabus

1.       5.10. Úvod – Proč je práce relevantní téma? o   Gray, M. L., & Suri, S.: Ghost work: How to stop Silicon Valley from building a new global underclass, Introduction. 2.       12.10.

Od agrární k průmyslové společnosti o   Marx, K.: Takzvaná primitivní akumulace https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1867/kapital/ch24.htm o   Industrie 1: Před zrodem továrny +2: Průmyslová revoluce 3.       19.10. Práce v továrně o   Braverman, H.: Labor and Monopoly Capital, Kapitola 4: Scientific management o    Industrie 3: Výroba války + 4: Továrna na republiku 4.       26.10.

Práce v socialismu o   Elizabeth Dunn: Privatizing Poland, Kapitola 1: The Road to Capitalism o   Industrie 9: Reformy na běžícím pásu + 10: Soukolí normalizace 5.       2. 11. Práce doma/neplacená práce o   Fraser, N.: Behind Marx’s hidden abode: For an expanded conception of capitalism 6.       9.11.

Továrna globálního jihu o   Ong, A.: „The Production of Possession“ v Industrial Work and Life: An Anthropological Reader 7.       16.11. Prekarizovaná práce o   Standing, G.: The Precariat: The New Dangerous Class, Kapitola 5: Labour, Work and the Time Squeeze 8.       23.11.

Vzpoura proti práci o   Mueller, G.: Breaking things at work: The Luddites are right about why you hate your job, Kapitola 4: High-tech luddism o   Wisecrack: How Work Controls You https://youtu.be/-nk5l6-M6vY?si=QQE6MbGWTrH-7tcS 9.       30.11. Práce „přírody“ o   Kosek: Industrial Honneybee v How nature works 10.   7.12.

Práce jako vášeň o   Bulut, E.: A precarious game: The illusion of dream jobs in the video game industry. Kapitola 6: Game Testers as Precarious Second-Class Citizens 11.   14.12.

Svět bez práce? o   Srnicek a Williams: Inventing the Future. Postcapitalism and a World without Work, Kspitola 6: Post-work imaginaires  12.   21.12.

Závěrečná diskuze

Anotace

Kurz v akademickém roce 2023/2024 není vyučován

Práce je podle Hanny Arendt neochvějnou součástí lidského údělu. Nicméně během 20. a 21. století zaznamenáváme, že podoba práce není konstantní ani univerzální. Naopak, práce je dynamická a historicky proměnlivá.

Kurz si klade za cíl seznámit studenty s proměnami práce ve 20. a 21. století. Vzhledem k současným diskuzím ohledně dopadů automatizace a umělé inteligence se může zdát, že se globální společnost blíží překonání práce. Tato premisa se jeví jako příliš optimistická a je nutno ji podrobit zevrubné kritické analýze. To že práce mizí z veřejného diskurzu, ještě nemusí znamenat, že práce ubývá. Naopak již od starověku je práce a její negativní důsledky především zneviditelňována, spíše než eliminována. Studenti se tak v kurzu seznámí především s kritickým pojetím pracovního procesu a různých nástrojů jeho fragmentace a kosntroly.

Kurz je zakončen závěrečnou esejí o délce max. 2500 slov.