Teoretická kolokvia 2012 Vedoucí kolokvií: Mgr. Jan Maršálek 16. března 2012 * Osa Sociologická teorie Bruno Latour, Vincent Antonin Lépinay - The Science of Passionate Interests: An Introduction to Gabriel Tarde´s Economic Anthropology.
Prickly Paradigm Press, Chicago 2011, 87 p. B. Latour a V.
A. Lépinay v této studii pokračují v Latourově dlouhém tažení za rehabilitaci Gabriela Tarda.
Tarde podle nich před více než jedním stoletím nabídl originální pojetí ekonomické vědy, aby na jejím základě vypracoval ekonomickou teorii, která na rozdíl od ekonomických teorií "klasických" stojí na neortodoxním, avšak podle Latoura jediném hájitelném pojetí "společnosti". Latour a Lépinay jsou přesvědčeni o tom, že se k nám dnes Tardovo pojetí sociologie a ekonomie vrací s novou naléhavostí. 6. dubna 2012 * Osa Dějiny sociologie Anne Warfield Rawls - "Durkheim´s Epistemology.
The Neglected Argument." The American Journal of Sociology. Vol. 102, No. 2 (Sept. 1996), pp. 430-482. Tato studie americké socioložky Anny W.
Rawlsové proměnila zásadním způsobem způsob, jakým dnes čteme Durkheimovy Elementární formy náboženského života, od jejichž prvního vydání letos uplyne 100 let. Anne W.
Rawlsová ve svém článku ukazuje, že Durkheim v této práci nerozvíjí pouze sociologickou teorii poznání, jak bývá obvykle uváděno, ale také teorii "epistemologickou", která je systematicky přehlížena. Kategorie rozumu podle Durkheima nejsou člověku dány ani a priori, ani nejsou odvozené z kolektivních reprezentací; jejich vysvětlení je třeba hledat ve zkušenosti rituálních praktik. 11. května 2012 * Osa Epistemologie sociálních věd Pierre Bourdieu, Jean-Claude Chamboredon, Jean-Claude Passeron - Craft of Sociology : Epistemological Preliminaries.
Walter de Gruyter, Berlin - New York 1991, pp. 1-77. Sociologické řemeslo je jedním z klíčových textů francouzské epistemologie sociálních věd, tato dnes již klasická práce vyšla poprvé v roce 1969. Bourdieu, Chamboredon a Passeron ve své knize rozvíjí takové pojetí sociální vědy, resp. sociologie, podle něhož je její vědeckosti dosahováno překonáváním "epistemologických překážek" (G.
Bachelard), zejména pak očišťováním sociologovy práce od vlivů tzv. zdravého rozumu.
Teoretickými kolokvii, která v tomto semestru nově otevíráme, chceme doplnit stávající formy výuky a spolupráce studentů s pedagogy. Nepravidelná, avšak na přípravu a ve svém průběhu náročná pracovní setkání budou věnována rozboru vždy jednoho rozsáhlejšího textu, který každý z účastníků kolokvia předem samostatně prostuduje.
Soustředění se na jediný text, dostatek času na jeho rozbor, předcházející individuální příprava zajišťující kvalitu diskusí, otevřenost našich setkání širokému spektru účastníků (studenti bakalářského i magisterského programu, odborníci z příbuzných pracovišť) - tím vším by se měla vyznačovat teoretická kolokvia, kterými chceme přispět k dalšímu zkvalitnění výuky na naší katedře. Doufáme, že se naše iniciativa setká se zájmem studentů a že si tento nový formát spolupráce a badatelské činnosti najde ve stávající nabídce kurzů a jiných akademických aktivit naší katedry trvalé místo.