Charles Explorer logo
🇬🇧

Conceptual Work in Public Policy

Class at Faculty of Social Sciences |
JSM627

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Podmínky pro splnění studijních povinností: složení zkoušky osvědčující znalost vymezeného obsahu učebních textů a vypracování semestrální práce na dohodnuté odborné téma podle zadané metodologie.

* Celkové hodnocení bude provedeno podle klíče:

- kvalita zpracování semestrální práce: 50 %

- kvalita jejího obhájení v rámci otázky zadané při ústní zkoušce: 50 %.

Cíle výuky: ovládnutí základů metodologie formulace futurologických úloh v sociálně, hospodářsko a veřejně politické rozhodovací praxi a seznámení s hlavními praktikami jejich řešení v praxi strategického managementu.

* Tematické okruhy:

Předmět a metoda futurologie jako nauky o tvorbě a informačním využívání představ o budoucnosti.

Historie a současný stav futurologické praxe jako součásti přípravy strategických rozhodnutí v politické praxi.

Psychologické, kognitivní a logické charakteristiky futurologické praxe.

Identifikace futurologických úloh v rozhodovací praxi. Analýza nejistot rozhodovatele, kritéria pro třídění úloh. Informační význam obsahové redukce futurologické úlohy pro strategický management.

Informační základna pro řešení futurologických úloh. Řešitelské praktiky a jejich institucionální zabezpečení v dobové kulturní praxi.

Konstituce futurologie jako součásti aktuální politické praxe. Význam futurologických rozborů aktuální praxe pro tvorbu zájmů ve veřejné, vládní a manažerské politické praxi - minulost a přítomnost.

* Základní literatura:

Petrášek, F. Hospodářsky účelné prognózování - východiska metodologie. Praha : Academia, 1988, kap. 1., 2.

Petrášek, F. Základy hospodářské prognostiky. Praha : VŠE, 1997, kap. 4, 5. ISBN 80-7079-872-6.

Koncipování budoucnosti v Evropě ´97. Sborník. Red. F. Petrášek, V. Tomandlová. Praha : OFS, 1997, str. 7-42.

Petrášek, F. Anticipation of Cultural Change as an Instrument for Policy-making. In: Forecasting in the Transition Society. Ed. by S. Zajac. Bratislava : Prognostický ústav SAV, 1998, str. 15-22.

Kukliński, A. Tři scénáře evropského vývoje 21. století. Dialogy s budoucností, 1999, č. 8, str. 29-31.

Gašparíková, J. Rozhovory o budúcnosti. Dialogy s budoucností, 1999, č. 8, str. 31-44.

* Poznámka:

Zadání semestrální práce proběhne vzájemnou dohodou s přednášejícím do 14 dnů po zahájení kurzu. Posluchač obdrží písemný návod na zpracování zvoleného tématu a seznam otázek, které budou předmětem ústní zkoušky. Přednášející uvítá konzultace v průběhu zpracování tématu v jeho konzultačních hodinách!