VYBRANÉ PROBLÉMY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY
Sylabus kurzu pro letní semestr akademick ého roku 2014/2015 1. Kód předmětu
JSM638 2. Garanti
Doc. Jaroslav Kalous, PhD. (jaroslav.kalous@gmail.com)
PhDr. Arnošt Veselý, PhD. (vesely.arnost@centrum.cz) 3. Rozsah a forma výuky
"Blended education" - kombinace aktivní prezenční účasti s elektronickou komunikací (Moodle).
Učebna J2019 je pro tento kurz rezervována každou středou středu 12:30 - 13:50 hod.
První setkání 18.2. ve 12:30 hod. bude mít v první části formu úmluvy. Studenti se seznámí s nabízenými tématy a budou mít možnost ovlivnit jejich výběr. 4. Počet kreditů 5 5. Ukončení
Klasifikovaný zápočet na základě práce v průběhu celého kurzu. 6. Podmínky zápisu do kurzu
Kurz je určen především pro vážné zájemce o vzdělávací politiku z řad studentů magisterského studia veřejné a sociální politiky. Prerekvizitou pro zápis do tohoto kurzu je předchozí absolvování alespoň jednoho kurzu vzdělávací politiky, lépe dvou. Přednost budou mít (bez ohledu na pořadí přihlášení) ti, kteří uvažují o tom, zvolit si pro svou diplomovou práci téma ze vzdělávací politiky. 7. Program
Bud vybrána zhruba polovina z následujících možností (od hvězdného nebe nad hlavou až po mravní zákon v nás):
Místo člověka ve vesmíru (Big History - nová akademická disciplína)
Evoluce a učení
Evoluční psychologie
Proč se lidé zabíjejí (homicida a genocida)
Evoluce lidské sexuality
Budoucnost světa
Dilemata současné vzdělávací politiky
Teorie a výzkumy učení
Svoboda učení - Unschooling, Uncollege
Vzdělávací technologie
MOOC - konec současných vysokých škol?
Dobrý učitel (jak učit)
Svoboda a autorita, dobro a zlo ve výchově
Důvěra, empatie, věda zla
Inteligence
Rezilience, umění přežít
Osobnostní a sociální rozvoj (meditace a komunikace)
Vědomí (zúžené a rozšířené stavy), duševní zdraví
Čas
Věda o štěstí
Smysl života
Kurz Vybrané problémy vzdělávací politiky je určen pro studenti, kteří již absolvovali jeden nebo více kurzů vzdělávací politiky (JSB039, JSM607, JSM696) a ještě toho nemají dost. :-)
Tak jako i v jiných kurzech, je cílem i tohoto kurzu pěstovat schopnost kritického zamyšlení nad otázkou, co a jak učit (se) na začátku 21. století. Hledání odpovědi zohlední co nejširší souvislosti. Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, prezentovat ústně i písemně. Při výběru konkrétních témat bude přihlédnuto k zájmům účastníků.