Charles Explorer logo
🇬🇧

Education by real world experience

Class at Faculty of Social Sciences |
JSM702

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Svět vzdělává! Vzdělávání mimo školský systém Sylabus kurzu pro zimní semestr akademického roku 2015/2016

1. Kód předmětu JSM702

2. Vyučující RNDr. Ondřej Šteffl, CSc. (steffl@scio.cz)

3. Rozsah a forma výuky Rozsah výuky 0/3 Výuka vychází z konceptu "blended learning", kombinace různých vzdělávacích prostředí a snahy co nejefektivněji využít to, co které z nich umožňuje (a to včetně prostředí mimoškolního vzdělávání). Intenzivní interaktivita při presenční formě (týmová práce, diskuse, hry, brainstorming, presentace) je kombinována se samostatnou a týmově zadanou přípravou, s návštěvami různého vzdělávacího prostředí, a pozorováním v terénu, samostatnými aktivitami. Texty, weby, vzdělávací zdroje si nastuduje každý sám. Budou přizváni zajímaví hosté - aktéři vzdělávání mimo školy. Předpokládaný počet účastníků kurzu je do 25 studentů. Výuka bude zahájena třemi čtyřhodinovými bloky: V říjnu vždy ve středu od 15 do 19 hodin, tj. 7/10, 14/10, 21/10 + jedna exkurse. Na další organizaci kurzu se dohodneme s účastníky podle jejich možností, tak abychom naplnili 39 hodin presenčně. V úvahu přichází další bloková výuka v listopadu a prosinci, celodenní semináře i dvoudenní výjezd.

4. Počet kreditů 5 kreditů.  Celkově se očekává od účastníka 130 hodin práce z toho 39 presenčně.

5. Ukončení zkouškou

5.1 Závěrečná práce V závěrečné práci máte tři možnosti.

1. Praktická: Implementace nebo konkrétní návrh implementace jakéhokoliv příspěvku k rozvoji mimoškolního vzdělávání, např. vytvoření nového vzdělávacího zdroje, podpora existujícího zdroje, zlepšení přístupu či informovanosti o dostupných možnostech mimoškolního vzdělávání, posílení využívání mimoškolního vzdělávání, snížení bariér mezi školním a mimoškolním vzděláváním apod.

2. Výzkumná: Dílčí výzkum a sledování příspěvků mimoškolního vzdělávání ke vzdělání jedince nebo skupiny - např. sledování času, míst, zdrojů, forem či kontextů mimoškolního vzdělávání (možnosti: case study sám na sobě, druhotná analýza dat, dílčí sběr dat - rozhovory apod.), rozbor vzdělávacích přínosů nějaké hry, skupiny her či jiné aktivity, která zpravidla není pokládána za vzdělávací apod.

3. Teoretická: Rešerše literatury, nastudovaní a souhrn několika článků apod. Studenti si mohou zvolit individuální nebo týmovou práci (maximálně tříčlenné týmy). Práce bude odevzdána v písemné podobě. Celkový orientační rozsah je cca 10 normostran na jednoho člena týmu (všechny rozsáhlé dokumentace do příloh). Rozsah je pouze orientační! V případě většího rozsahu webové či jiné praktické implementace u práce typu 1 se snižuje požadavek na rozsah textu. Doporučená struktura závěrečné práce typu

1. Formulace problému; - Varianty řešení a porovnání variant; - Popis vybrané varianty; - Očekávané přínosy pro aktéry mimoškolního vzdělávání; - Návrh implementace; - Potenciální rizika a problémy implementace; - Přímá implementace nebo podrobný návrh postupu implementace; - Literatura a zdroje; - případně další přílohy.

5.2 Hodnocení zkoušky 100-86 Excellent 85-71 Very good 70-56 Good 55 and less Fail Za připravenost na semináře, aktivní účast, prezentace apod. max. 25 bodů. Aktivní účast v uzavřené Facebookové skupině, které bude během kurzu zřízena, max. 15 bodů. Závěrečná práce a její prezentace 0 až 60 bodů.

6. Podmínky Kurz je určen zejména pro studenty magisterských oborů veřejná a sociální politika a sociologie. V případě dostatku míst si ho ale mohou zapsat též studenti jiných magisterských oborů, vyučovaných na FSV UK, případně i studenti bakalářských oborů. Studentům se ovšem doporučuje předchozí absolvování kurzu Úvod do vzdělávací politiky.

7. Základní charakteristika kurzu Naprostá většina úvah o vzdělávací politice se věnuje školám a školství. Přitom je známo, že podíl školy, formálního vzdělávání na tom, co známe, umíme a co v životě využíváme je menší než 20 %. A stále klesá. Tento kurz je zaměřen na zbývajících 80 %, na to kde, co a jak se učíme mimo školu, kdo a jak v této oblasti působí a zejména jaké jsou možnosti tuto oblast ovlivňovat a kultivovat.

7. 1 Trailer ke kurzu https://slideslive.com/embed/38889999/665 (nebo //www.youtube.com/embed/mOMbwcfUVD0)

7.2 Obsah Kurz má pomoci studentům rozvíjet a rozšiřovat jejich představy, analytické schopnosti, zejména pak invenci a aktivitu v oblasti mimoškolního vzdělávání. Po absolvování tohoto kurzu, studenti by měli být schopni:  Identifikovat zdroje a možnosti vzdělávání ve všech oblastech života společnosti mimo školu.  Znát základní koncepty mimoškolního vzdělávání a jeho klasifikaci  Formulovat a přesvědčivě argumentovat, jaké jsou výhody, problémy, rizika a příležitosti mimoškolního vzdělávání  Mít vhled do vztahu školního a mimoškolního vzdělávání  Přispívat do mimoškolních vzdělávacích zdrojů  Aktivně vyhledávat v mimoškolním vzdělávání prostor pro inovace, takové inovace vymýšlet a podle svých možností je i implementovat  Být aktivními aktéry vzdělávací politiky v oblasti mimoškolního vzdělávání Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, pracovat v týmu a využívat mimoškolní vzdělávací zdroje.

8. Program  Mimoškolní vzdělání v dnešní době: přehled, definice  Mimoškolní vzdělání: formy, klasifikace Neformální, informální; intencionální, bezděčné; rodina, klasické mimoškolní aktivity (kroužky, Junák), vzdělávací technologie; vzdělávací zdroje, sociální sítě, P2P education; open source, uživateli tvořený obsah atd.  Aktéři mimoškolního vzdělání, jejich zájmy a možnosti; intencionální, bezděční  Konkrétní formy mimoškolního vzdělávání (MOOC, počítačové hry, P2P education)  Výzkum a sledování mimoškolního vzdělávání; stav, metodologie, kvantifikace  Sledování výsledků mimoškolního vzdělávání  Vztah školního a mimoškolního vzdělávání  Možnosti vzdělávací politiky v mimoškolním vzdělávání  Budoucnost mimoškolního vzdělávání Základní literatura Učící se společnost: vzdělávání ve

21. století podle CISCO, https://www.scio.cz/1_download/16806B_komplet_Cisco_CS_part_1_rev.pdf http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/project_reports/Informal_learning_ideas_eme rging_themes.pdf Rozšiřující a doplňující: Horizont Report 2014, 2015: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-k12-preview.pdf , http://cdn.nmc.org/media/2014-horizon-k12-preview.pdf Vybrané texty z následujících zdrojů: Spomocník Bořivoje Brdičky: http://spomocnik.rvp.cz/ Trendy ve vzdělávání Scio: https://www.scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/ Blogy Ondřej Šteffl: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php Další doporučená individuálně na základě aktuálně probíraných problémů, např.: http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/6/6 http://www.edutopia.org/is-school-enough-informal-learning-resources http://www.learningsolutionsmag.com/articles/1009/elearning-guild-research-how-important-is- informal-learning https://www.sensepublishers.com/media/1608-volunteer-work-informal-learning-and-social- action.pdf https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf http://www.ifets.info/journals/14_2/13.pdf <a href="http://medicalxpress.com/news/2014-03-

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Výuka vychází z konceptu "blended learning", kombinace různých vzdělávacích prostředí a snahy co nejefektivněji využít to, co které z nich umožňuje (a to včetně prostředí mimoškolního vzdělávání).

Intenzivní interaktivita při presenční formě (týmová práce, diskuse, hry, brainstorming, presentace) je kombinována se samostatnou a týmově zadanou přípravou, s návštěvami různého vzdělávacího prostředí, a pozorováním v terénu, samostatnými aktivitami. Texty, weby, vzdělávací zdroje si nastuduje každý sám. Budou přizváni zajímaví hosté - aktéři vzdělávání mimo školy.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.