Charles Explorer logo
🇨🇿

Public management pro 21. století

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JSM717

Sylabus

Témata výuky

1. -

2. Prostředí veřejných politik: Paradigmatický posun od celkem stabilního a předvídatelného světa k nestálému, nejistému, komplexnímu a nejasnému světu.

3. -

4. Lidé, kterým pomáháme: Paradigmatický posund od měřítek lidského rozvoje, která dávají smysl tvůrcům politik, k pochopení lidského rozvoje z pohledu širokého spektra občanů.

5. -

6. Způsob řízení: Paradigmatický posun od výrobků ke službám.

7. -

8. Povaha veřejných organizací: Paradigmatický posun od jednoduchých úkonů ve složitých organizacích ke složitým činnostem v jednoduchých samořídících organizacích.

9. -

10. Motivace zaměstnanců: Paradigmatický posun od vnějších motivátorů k vytváření prostředí, které udržuje vnitřní motivaci lidí.

11. -

12. Akontabilita: Paradigmatický posun od accountability overload k odpovědnosti za učení se

Anotace

Management veřejného sektoru se nachází v situaci posunů paradigmat, která zasahují mnoho aspektů veřejných organizací. Veřejné instituce se musejí adaptovat na změny prostředí, aby byly schopné ve 21. století dobře sloužit občanům.

V rámci kurzu jsou diskutována hlavní dilemata vyplývající z aktuálních posunů paradigmat. Témata zahrnují pochopení podstaty prostředí, ve kterém veřejné instituce působí, měření lidského rozvoje, rozdíly v předpokladech řízení průmyslové výroby a poskytování (veřejných) služeb, rozdíly mezi hierarchickými a samořídicími organizacemi, chápání lidské motivace i posuny v chápání odpovědnosti (akontability) veřejného sektoru.

Studenti mají možnost porovnat tradiční a vynořující se přístupy k řízení veřejných institucí, které stojí na opačných stranách současných paradigmatických změn. Studenti si zlepší své pochopení tradičních přístupů k řízení veřejného sektoru, souvisejících často nevyřčených předpokladů a to, nakolik tyto předpoklady platí v realitě 21. století.

Uvidí tak hlavní nedostatky tradičních přístupů a seznámí se s přístupy, které jsou nadějné, ale zatím nikoliv široce rozšířené. Studenti také budou více vnímaví k dlouhodobějšímu vývoji veřejného sektoru a budou schopni rozeznávat progresivní trendy.

Public management pro 21. století není kurz o tom, co bylo, ale co (možná) teprve bude. Požadavky na splnění kurzu jsou kombinací aktivní účasti, krátkých domácích úkolů a příspěvku k závěrečné skupinové diskuzi.