Charles Explorer logo
🇨🇿

Způsoby poznání ve veřejné politice: metodologie společenských věd

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JSM724

Sylabus

Absolventi kurzu by měli být schopni: bezpečně se orientovat v klíčových oblastech výzkumu veřejných politik (a společenských vědách obecně); správně používat terminologii společenskovědního výzkumu; rozumět logice vztahu mezi ontologií, epistemologií a metodologií společenských věd; volit vhodné metody výzkumu na základě zkoumaného tématu a výzkumných otázek; diskutovat hodnotová východiska a limity zvoleného přístupu.

Struktura a náplň kurzu

Kurz je co do aktivit složen ze čtyř hlavních částí – a) účasti na přednáškách, b) domácí četby odborné literatury, c) diskuse/prezentace při hodinách, d) písemných výstupů týkajících se reflexe probíraných témat a vlastního výzkumného záměru. Důraz je kladen na obecnou uplatnitelnost probíraných přístupů a metod, jejichž aplikace bude ilustrována na zahraničních i tuzemských příkladech z různých oblastí veřejné politiky.

Forma kontroly studia (požadavky na ukončení předmětu)

Nezbytnými předpoklady pro absolvování předmětu jsou (1) domácí příprava a aktivní účast na seminářích. Studenti/ky musí mít shlédnuté přednášky a přečtené texty určené k diskusi, popř. také připravené otázky k diskusi. Mimo to jsou studenti/ky povinni (2) napsat vždy jeden text k oběma tradicím výzkumu shrnující a kriticky reflektující probíranou látku a příslušnou četbu (odevzdává se elektronicky) a (3) vypracovat individuální projekt výzkumu.

Bloková (nepravidelná) výuka - viz harmonogram v přiloženém sylabu (pdf).  

Anotace

Moderní společenskovědní výzkum čerpá ze dvou hlavních tradic – pozitivistické a konstruktivistické, které jsou založeny na rozdílném chápání podstaty sociálního světa a způsobech, jak jej poznávat. Obě tradice jsou natolik odlišné, že je někteří autoři přirovnávají ke kůži – jakmile ji jednou přijmete, už nelze měnit. Pokud tomu tak opravdu je, studenti by měli tuto volbu provést s hlubokým porozuměním oběma tradicím a s jasnou představou, jaké důsledky tato volba přináší pro jejich bádání. Pokud tomu tak není, dobrá znalost obou tradic rozšiřuje studentům jejich metodologický rejstřík a umožní jim zvolit vhodné metody pro daný výzkumný problém.

V tomto kurzu se proto studenti věnují nejen rozdílům mezi pozitivistickou a konstruktivistickou tradicí ve vztahu k různým „rodinám“ metod výzkumu, ale také možnostem, jak tyto metody kombinovat. Zároveň se zabývají propojováním teorie a metodologie v praxi veřejněpolitického výzkumu. Získané dovednosti tak využijí studenti nejen při psaní diplomové práce, ale i následně v zaměstnání na výzkumných či analytických pozicích.

Podklady ke kurzu a prostor pro odevzdávání průběžných prací budou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13142.