1. Úvod a) obsah a organizace kurzu a podmínky splnění studijních povinností b) přihlášení studentů do Moodle (přes SIS dostanou předem mail s instrukcemi) c) odborná práce na VŠ – sociální a humanitní vědy, replikovatelnost, metodologie výzkumu, etické aspekty (profesní etika, plagiátorství, etika vůči subjekt ům výzkumu, etické nakládání s daty)
2. Seznámení s jinonickou knihovnou (zajistí pracovník knihovny) a) přihlášení do knihovny, UKAZ b) kde a jak hledat zadanou literaturu (knihu, odborný článek, recenzi) c) kde a jak hledat zdroje k tématu d) databáze mimo UKAZ (např. PressReader) e) souborný katalog ČR f) další služby knihovny FSV UK
3. Odborný jazyk a text (a) a) odborný text a popularizační text (příklad odborný vs. novinový článek) b) formy odborného psaného projevu (anotace, abstrakt, blog, článek, monografie, poster, prezentace, recenze, resumé, sborník, webová stránka) c) odborný styl, struktura a účel odborného textu, odborný text jako vědecký výstup
4. Odborný jazyk a text (b) a) letmé a běžné čtení, pasivní, aktivní a kritické čtení, efektivita čtení, co číst a čím neztrácet čas b) porozumění textu (jak zní otázka, jaká je odpověď, jak jsou vystavěné argumenty jdoucí od otázky k odpovědi, jakou formou jsou argumenty podány, terminologie) c) zachycení textu: poznámky, kartotéka, komentář (jak si dělat poznámky, jak použít kartotéku, psaná reflexe odborného textu)
5. Zdroje odborného textu (a) a) archiv, knihovna, databáze, web b) dělení zdrojů v odborném textu: primární, sekundární (typy zdrojů, důležitost jejich odlišování) c) AI jako zdroj, využití AI pro rešerše apod., nebezpečí plagiátu, replikovatelnost d) hierarchie zdrojů z hlediska jejich významu e) způsob využití zdrojů dle jejich typu, kritika pramenů, kritické čtení literatury
6. Zdroje odborného textu (b) a) odkazování na zdroje – typy poznámek b) citační normy, citační manažery, citační norma IMS c) přímá citace a parafráze d) plagiát a autoplagiát e) co dát do poznámky a co dát do textu f) zkrácené citace g) jak citovat cizojazyčný text h) citace původního zdroje ze sekundárního zdroje
7. Vlastní psaní textu (a) a) důvody výběru tématu (vlastní důvody, školní zadání, publikace) b) state of art aneb kdo o tom kdy co napsal a proč c) formulace problému, výzkumné otázky, teze d) výběr a vyhodnocení zdrojů e) volba metodologie f) volba struktury práce g) organizace argumentů h) závěr a výchozí otázka i) závěrečná bibliografie a její členění
8. Vlastní psaní textu (b) a) formátování textu b) šablony (dot, školní šablony) c) práce s přílohami (tabulky, grafy, datové soubory, interview, obrazové soubory) d) kapitoly a podkapitoly e) seznam zdrojů f) práce s revizním režimem g) ukázka dobré studentské práce
9. Mluvený projev a) rozdíl mluveného a psaného odborného projevu b) účel a forma mluveného projevu c) typy mluveného projevu a) referát b) přednáška c) debata d) polemika e) obhajoba stanoviska f) časový režim
10.-11. Semináře (studenti) – procvičení referátu Studenti si připraví ve skupince po třech 10minutovou prezentaci na téma relevantní pro studium na IMS. V Moodle budou k dispozici základní instrukce, jak má prezentace vypadat a na co si dát při její přípravě pozor.
12. Závěr – vyhodnocení – hlavní problémy, chyby a jak se jim vyhnout
Kurz studentům představí základní formální, technické a etické požadavky, jež je třeba při studiu dodržovat. Pozornost bude též věnována kritickému čtení, akademickému psaní a písemné i ústní argumentaci.
Kurz je určen pouze studentům IMS.