Rozvrh seminářů(vždy v pátek od 8,00 hod) 4. 10.: Vývoj státní správy a přijetí zákona o státní službě (JH+MW)
Problematika a historické důvody vzniku funkce státního úředníka, charakteristika nároků na státní službu. Důvody vzniku Zákona o státní službě ČR. Koordinace meziresortní spolupráce. 11. 10.: Formulování a systém provádění zahraniční politiky ČR (JH)
Orgány zodpovědné za formulování zahraniční politiky země. Otázky delimitace kompetencí; dualita i pluralita názorů versus jasné linie zahraniční politiky země. Důvody vzniku Zákona o zahraniční službě. Organizace Ministerstva zahraničních věcí a úkoly zahraniční služby ČR. ref. 1: Principy České zahraniční politiky od listopadu 1989 ref. 2: Stanoví tzv. „Kompetenční zákon“ jednoznačně delimitace kompetencí v zahraniční politice ČR? Kde jsou možné překryvy v řízení tzv. ekonomické diplomacie? seminární práce A: Vývoj zahraniční politiky ČSFR/ČR – zamyšlení k 30. výročí pádu totality v Československu. seminární práce B: Měl by o formulování zahraniční politiky země v parlamentní demokracii rozhodovat prezident, premiér, ministr zahraničních věcí nebo předsedové obou komor parlamentu? Samostatná úvaha. seminární práce C: Mělo by být Ministerstvo zahraničních věcí zřizovatelem i řídícím orgánem zastoupení CzechTrade, CzechTourism, a CzechInvest v zahraničí? Hledejte argumenty pro i proti. 18. 10.: Koordinace záležitostí Evropské unie (MW)
Koordinace a provádění politiky ČR v EU// Role Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády // Spolupráce s ostatními Ústavními institucemi, resorty a Evropským parlamentem. ref. 3: Koordinace evropské politiky v ČR – kdo za ní zodpovídá a které orgány se na její formulaci podílejí? seminární práce D: Systém koordinace evropských politik ve Francii – porovnání s ČR seminární práce E: Systém koordinace evropských politik ve vybrané zemi EU – porovnání s ČR 25. 10.: Zastupitelské úřady ČR // diplomat a jeho práce (JH)
Co stanoví Vídeňská úmluva. Zakládání Zastupitelských úřadů ČR (=ambasád), kritéria a politické cíle při výběru teritorií, respektive sídel mezinárodních organizací. Úkoly diplomatického zastoupení v ČR v zahraničí. Práce kariérního diplomata při plnění zahraničně politických cílů země. Politické nominace diplomatů. Formace diplomata, Diplomatická akademie a kariérní postup. Úloha resortních diplomatických expertů při ambasádách. ref. 4: Práva, povinnosti a privilegia osob plnících v cizí zemi diplomatickou misi. ref. 5: Současné rozmístění ambasád z pohledu prosazování principů české zahraniční politiky. seminární práce F: Navrhl/-a byste rozšíření sítě českých diplomatických zastoupení v zahraničí? Dle jakých politických a teritoriálních kritérií? Samostatná úvaha. seminární práce G: Jaký by měl být osobnostní a vědomostní profil českého diplomata. Samostatná úvaha. 1. 11.: Bilaterální vztahy: Malé bilaterální ambasády (JH)
Na jakých principech jsou zakládány bilaterální ambasády ČR, jaký je jejich hlavní smysl a teritoriální kritéria pro jejich zřízení. Liší se zpravodajská činnost diplomata od práce médií? Hlavní zásady a charakteristika práce velvyslance a řadových diplomatů malé ambasády. Jaký smysl má „nerezidentní“ zastoupení v jiných zemích? Je řízení ekonomické diplomacie ČR efektivní ? - mj. srovnání s jinými členskými zeměmi EU. Spolupráce ambasád členských zemí EU. ref. 6: Změny v teritoriálním rozmístění českých ambasád od vzniku samostatné ČR a vlastní komentář k těmto změnám. ref. 7: Organizace ekonomické diplomacie v sousedních zemích ČR. seminární práce H: Ekonomická diplomacie ČR – její organizace a efektivita provádění. seminární práce Ch: Budete vybrán/-a na diplomatický post jako tajemník ambasády ČR v zemi subsaharské Afriky. Možná budete sám/sama, možná budete mít rodinu. Na co musíte být připraven/-a, v diplomatické činnosti i osobním životě. Samostatná úvaha. 8. 11.: Bilaterální vztahy: Velké bilaterální ambasády (JH)
Kritéria jejich zřízení – může si ČR dovolit nemít ambasádu ve světových či regionálních mocnostech? Rozdílná práce diplomata oproti malým ambasádám. Může česká ambasáda ve světové mocnosti plnit jeden z hlavních cílů zahraniční politiky, jímž je šíření dobrého jména ČR ve světě? Změnil se dřívější „bipolární“ svět na „multipolární“? ref. 8: Srovnání ambasád ČR v zemích G7 + Ruska z hlediska velikosti a významu pro zahraniční vztahy ČR. Charakterizujte stručně problematiku vztahů s danými státy. ref. 9: Jakými prostředky by měly ambasády ČR prosazovat hlavní cíl tj. šíření dobrého jména v zemích G7 + Ruska, mj. z hlediska specifik jednotlivých zemí a vztahů ČR s nimi. seminární práce I: Více než tři dekády se diskutuje o reformě OSN, především Rady bezpečnosti. Charakterizujte současný stav a jeho příčiny a zvažte, co byste považoval/-a za možné řešení. seminární práce J: Mohou spojenecké závazky ČR kolidovat s uplatňováním principů a cílů její zahraniční politiky? Samostatná úvaha. 15. 11.: Světová centra diplomacie a multilaterální diplomacie (JH)
Cíle a zastoupení ČR při multilaterálních organizacích; odlišnosti práce diplomata na zastupitelských misích při těchto organizacích. Regionální politická uskupení. Je spolupráce Jih-Jih hrozbou pro vyspělé země? Status „člena“ versus „pozorovatele.“ ref. 10.: Kterých hlavních mezinárodních organizací je ČR členem. Charakterizujte stručně zájmy ČR v daných organizacích. ref. 11: Jaký je potenciál politického vlivu uskupení BRICS ve světě? seminární práce K: Úvaha na téma proměny bipolárního světa na multipolární. seminární práce L: „Spolupráce Jih-Jih“ je výzvou nebo i příležitostí pro vyspělé země? Samostatná úvaha. 22. 11.: ČR v EU - politické cíle ČR (MW)
Priority ČR v EU a jejich praktické vyjednávání. ref. 12: Koncepce politiky ČR v EU – co jsou priority ČR vůči EU? seminární práce M: S ohledem na nový legislativní cyklus v institucích EU, jaké by měly být priority a cíle ČR v EU? 29. 11.: ČR a Evropská komise – prosazování zájmů // Češi v institucích EU (MW)
Evropská komise a její struktura – porovnání s českou státní správou. Praktické dennodenní fungování Evropské komise. Češi v institucích EU a nabídky stáží. ref. 13: Vnitřní struktura Evropské komise, jednotliví komisaři a ředitelství, způsoby práce. seminární práce N: Uspořádání Komise dle Lisabonské smlouvy – měl by mít každý členský stát svého komisaře? seminární práce O: Srovnání zastoupení Česka, Slovenska a dalších „nových“