Artur Evans a umění minojské kultury
Parthenon a athénská akropole
Artefakty Akropolského a Národního archeologického muzea v Athénách
Athénská agora
Chrám Athény Afaie na ostrově Aegina a Diův chrám v Olympii
Myrónův Diskobolos – antický ideál tělesné krásy a duchovní dokonalosti
Cortile di Belvedere a papežské sbírky antického umění (Apollón Belvedérský, Láokoón)
Ara Pacis (oltář míru) – od císaře Augusta po Richarda Meiera, Portlandská váza ve sbírkách Britského muzea a římské sklo
Hadriánova vila v Tivoli a Pantheon
Antické sochy ve sbírkách rodu Farnese – Národní archeologické muzeum v Neapoli
Prostřednictvím vybraných témat z řeckého a římského umění budou studenti seznámeni s významnými architektonickými realizacemi, slavnými sochařskými i malířskými díly, stejně tak i předměty užitého umění. Přednášky se dotýkají nejen vybraných staveb a uměleckých předmětů, ale také tomu, jakou roli tato díla hrála v následujících stoletích, zejména v době renesance, baroka, klasicismu, jakým způsobem ovlivnila dobový umělecký vkus, jaký význam jim byl přisuzován v kontextu sběratelství a budování soukromých i veřejných uměleckých sbírek.
Poukázáno bude rovněž na význam archeologických objevů v průběhu 18. a zejména 19. a počátku 20. století, na vývoz antických uměleckých předmětů a s ním spjatých otázek kulturních repatriací. Připomenuty budou taktéž současné muzejní realizace a jejich dějinné kontexty (Akropolské muzeum v Athénách Bernarda Tschumiho; Ara Pacis Richarda Meiera).
Témata jsou vybrána napříč jednotlivými oblastmi výtvarného umění od umění minojské kultury po dobu římskou; u vybraných příkladů uměleckých děl bude připomenut jejich ikonografický význam. Cílem je představit podstatu antického umění, které následně tvořilo základ pro evropskou uměleckou tradici v následujících období.