Charles Explorer logo
🇬🇧

Propedeutic Seminar of Art History 2

Class at Catholic Theological Faculty |
KDKU010

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru.

Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku.

Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu.

Termín odevzdání: červenec 2020  

Harmonogram Prosemináře z dějin umění LS 2020 19. 2. 2020 – Církevní řády a kongregace s Markem Pučalíkem 26. 2. 2020 – Liturgická roucha a textilie atd. s Markem Pučalíkem 4. 3. 2020 – Liturgické knihy – Tereza Wiendlová (referát přednesen); Liturgické náčiní – Zbyněk Knop (referát přednesen)

------------------------------------------------------------------------------------------- 11. 3. 2020 – zavření škol, zrušení výuky 18. 3. 2020 – zaslání materiálů k distanční výuce (shrnutí pojmů k vybavení a uspořádání chrámu, oltáře a liturgie) 25. 3. 2020

Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) – Marta Krumphanzlová

Malířské techniky – renesance a barok – Michaela Horáčková  1. 4. 2020

Církevní řády a jejich ikonografie – Kateřina Fišková

Malířské techniky starověk a středověk (technika deskového obrazu) – Lucie Režová

Malířské techniky od 19. století do současnosti – Kateřina Hošková

Freska a sgrafito – Klára Tomášková 8. 4. 2020 Velikonoční prázdniny 15. 4. 2020

Sochařské techniky v kameni – Petr Bahník

Sochařské techniky: řezbářství – Alice Kyzrová

Sochařské techniky v kovu – Adam Votoček

Grafické techniky od počátků konce 18. století – Karolina Damaschková

Grafické techniky od konce 18. až 20. století – Alisa Liddell 22. 4. 2020

Současné grafické techniky – Kateřina Rokytová

Nábytek – Eliška Procházková

Textilní umění (gobelíny atd.) – Tomáš Bartl

Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století – Veronika Chytrá 29.4.2020 

Ikonografie pašijového cyklu – František Carda

Ikonografie Panny Marie – Lucie Hejnová

Ikonografie českých zemských patronů – Diyanat Nazarova

Symbolika barev, rostlin a zvířat – Ema Ramdanová 6. 5. 2020  

Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění – Tamara Bardina

Fotografické techniky – Stanislav Poliehshuk

Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) – Kateřina Slavíková

Teorie restaurování – Aneta Vašáková

Urb-Ex – Aneta Vacková 13. 5. 2020

Zlatnictví – Karolína Kašperová

Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie – Jaroslava Příhodová

Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci – Věra Machancová

Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve – Jan Pavlík

Liturgická roucha a textilie – Ondřej Pechar

Vývoj ornamentu - Andrea Sabotová

Opakování 20. 5. 2020 – Zápočtový test (bude upřesněno dle situace)

Konec července 2020 – odevzdání proseminární práce --- udílení zápočtů  

Témata na proseminární práci I. část (D. Lunger-Štěrbová) z architektury: 1. Antická architektura a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) - Adam Vojtásek b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) - Nikola Kořenková 2. Předrománská a románská architektura: morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika) a) historické souvislosti: St. Gallenský plán - Tomáš Doubner b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) - Andrea Balázs 3. Raně gotická architektura: morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) - Annie Malinová a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera - Anna Klyapysheva b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti 4. Vrcholně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další) a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby - Eliška Jonášová b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres - Lada Dombrowská c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm - Jaroslav Benetka 5. Pozdně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další) a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) - Vrba b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby 7. Renesanční architektura: morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …) a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě - Anna Guičova b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol - Sára Krausová c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát - Hewertová 8. Raně a vrcholně barokní architektura: morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …) a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu - Eichlerová b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger - Tomáš Válek d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann) 9. Klasicistní a architektura 19. století morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb) a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu - Barbora Čubová b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác - Kadlecová c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) - Maria Lukutina 10. Architektura období kubismu a moderny morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …) a) historické souvislosti: český architektonický kubismus - Kateřina Pohlová b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) - Jan Kieweg c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building  (Adler, Sullivan) - Alisa Okisheva  

Témata na proseminární práci (pro zápočet za LS 2010) II. část (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy - Wiendlová 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci - Věra Machancová 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve - Jan Pavlík 6) Liturgické náčiní - Knop 7) Liturgická roucha a textilie - Pechar 8) Církevní řády a jejich ikonografie - Kateřina Fišková 9) Ikonografie pašijového cyklu - František

Annotation

The Propedeutic Seminar of Art History offers students practical learning and deepening of the theoretical knowledge of the basic methodological and terminological apparatus of art history with a special emphasis on openness to a whole range of methods and variants, their application depending on the studied material. The results of the seminar study will be verified in papers and during excursions so that students leaving the seminar are able to independent professional works with literature and sources in the widest sense of the word.

The preparation of graduates of the seminar will be the basis for their further vocational training in follow-up specialized seminars and lectures.