Charles Explorer logo
🇨🇿

Proseminář dějin umění 2

Předmět na Katolická teologická fakulta |
KDKU010

Sylabus

Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru.

Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku.

Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu.

Termín odevzdání: červenec 2020  

Harmonogram Prosemináře z dějin umění LS 2020 19. 2. 2020 – Církevní řády a kongregace s Markem Pučalíkem 26. 2. 2020 – Liturgická roucha a textilie atd. s Markem Pučalíkem 4. 3. 2020 – Liturgické knihy – Tereza Wiendlová (referát přednesen); Liturgické náčiní – Zbyněk Knop (referát přednesen)

------------------------------------------------------------------------------------------- 11. 3. 2020 – zavření škol, zrušení výuky 18. 3. 2020 – zaslání materiálů k distanční výuce (shrnutí pojmů k vybavení a uspořádání chrámu, oltáře a liturgie) 25. 3. 2020

Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) – Marta Krumphanzlová

Malířské techniky – renesance a barok – Michaela Horáčková  1. 4. 2020

Církevní řády a jejich ikonografie – Kateřina Fišková

Malířské techniky starověk a středověk (technika deskového obrazu) – Lucie Režová

Malířské techniky od 19. století do současnosti – Kateřina Hošková

Freska a sgrafito – Klára Tomášková 8. 4. 2020 Velikonoční prázdniny 15. 4. 2020

Sochařské techniky v kameni – Petr Bahník

Sochařské techniky: řezbářství – Alice Kyzrová

Sochařské techniky v kovu – Adam Votoček

Grafické techniky od počátků konce 18. století – Karolina Damaschková

Grafické techniky od konce 18. až 20. století – Alisa Liddell 22. 4. 2020

Současné grafické techniky – Kateřina Rokytová

Nábytek – Eliška Procházková

Textilní umění (gobelíny atd.) – Tomáš Bartl

Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století – Veronika Chytrá 29.4.2020 

Ikonografie pašijového cyklu – František Carda

Ikonografie Panny Marie – Lucie Hejnová

Ikonografie českých zemských patronů – Diyanat Nazarova

Symbolika barev, rostlin a zvířat – Ema Ramdanová 6. 5. 2020  

Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění – Tamara Bardina

Fotografické techniky – Stanislav Poliehshuk

Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) – Kateřina Slavíková

Teorie restaurování – Aneta Vašáková

Urb-Ex – Aneta Vacková 13. 5. 2020

Zlatnictví – Karolína Kašperová

Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie – Jaroslava Příhodová

Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci – Věra Machancová

Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve – Jan Pavlík

Liturgická roucha a textilie – Ondřej Pechar

Vývoj ornamentu - Andrea Sabotová

Opakování 20. 5. 2020 – Zápočtový test (bude upřesněno dle situace)

Konec července 2020 – odevzdání proseminární práce --- udílení zápočtů  

Témata na proseminární práci I. část (D. Lunger-Štěrbová) z architektury: 1. Antická architektura a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) - Adam Vojtásek b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) - Nikola Kořenková 2. Předrománská a románská architektura: morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika) a) historické souvislosti: St. Gallenský plán - Tomáš Doubner b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) - Andrea Balázs 3. Raně gotická architektura: morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) - Annie Malinová a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera - Anna Klyapysheva b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti 4. Vrcholně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další) a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby - Eliška Jonášová b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres - Lada Dombrowská c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm - Jaroslav Benetka 5. Pozdně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další) a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) - Vrba b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby 7. Renesanční architektura: morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …) a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě - Anna Guičova b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol - Sára Krausová c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát - Hewertová 8. Raně a vrcholně barokní architektura: morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …) a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu - Eichlerová b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger - Tomáš Válek d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann) 9. Klasicistní a architektura 19. století morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb) a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu - Barbora Čubová b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác - Kadlecová c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) - Maria Lukutina 10. Architektura období kubismu a moderny morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …) a) historické souvislosti: český architektonický kubismus - Kateřina Pohlová b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) - Jan Kieweg c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building  (Adler, Sullivan) - Alisa Okisheva  

Témata na proseminární práci (pro zápočet za LS 2010) II. část (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy - Wiendlová 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci - Věra Machancová 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve - Jan Pavlík 6) Liturgické náčiní - Knop 7) Liturgická roucha a textilie - Pechar 8) Církevní řády a jejich ikonografie - Kateřina Fišková 9) Ikonografie pašijového cyklu - František

Anotace

Konsultationsmöglichkeit / eigenständiges Studium in deutscher Sprache nach vorheriger Übereinkunft mit dem Unterrichtenden.

Proseminář dějin křesťanského umění nabízí studentům praktické osvojení a prohloubení teoretických znalostí základního metodického a terminologického aparátu dějin umění se zvláštním důrazem na otevřenost k celé škále metod a variant, jejich aplikací v závislosti na studovaném materiálu. Výsledky proseminárního studia budou ověřovány v samostatné písemné práci, v referátech i během odborných exkurzí, aby studenti opouštějící proseminář byli schopni základní samostatné odborné práce s literaturou a s prameny v nejširším smyslu slova. Příprava absolventů prosemináře bude východiskem pro jejich další odborné vzdělávání v navazujících specializovaných seminářích a přednáškách.