Tématické okruhy přednášek:
Úvod do problematiky uměleckého řemesla a dekorativního umění.
Středověké um. řemeslo I.
Středověké um. řemeslo II.
Středověké um. řemeslo III.
Renesance I.
Renesance II.
Manýrismus - zejm. um. řemeslo na dvoře Rudolfa II.
Baroko I.
Baroko II.
Baroko III.
Rokoko a přechod ke klasicismu.
Klasicismus a empir.
Empir a proto-biedermeier.
Biedermeier.
Druhé rokoko a počátky historismu.
Historismus.
Secese.
Kubismus.
Art deco a meziválečné um. řemeslo.
Umělecké řemeslo po II. svět. válce (design).
Pozn.: V rámci výuky bude uskutečněno několik exkurzí do stálé expozice a depozitářů Uměleckoprůmyslového musea v Praze (termíny budou oznámeny v průběhu ZS a LS).
Studenti účastnící se přednášky nazvané Evropské umělecké řemeslo by se měli seznámit se základními druhy uměleckořemeslných výrobků (odvětví užitého umění), jejich funkcí a významem v tehdejší společnosti v období od středověku (v některých případech od pozdní antiky) do 20. století. Výuka bude zaměřena na tradiční uměleckořemeslné oblasti: sklo, keramika, porcelán, nábytek a vybavení interiéru, práce z kovů, apod. Mimo výtvarného vývoje bude částečně věnována pozornost i dobovým technologiím a materiálům, které často formu předmětů determinovaly. Též bude v odůvodněných případech přihlédnuto k umění českému, neboť mnohdy v oblasti uměleckého řemesla, respektive užitého umění hrálo významnou roli v evropském kontextu (sklo v době kolem roku 1600, barokní sklo, sklo období biedermeieru; porcelán doby klasicismu a biedermeieru, kamenina kolem r. 1800, apod.).
V rámci přednáškového cyklu, který bude členěn po jednotlivých vývojových období (středověk, renesance, manýrismus, baroko, rokoko, klasicismus, atd.) se uskuteční několik přednášek (exkurzí) v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, kde si studenti důkladně prohlédnou stálou exposici (Příběhy materiálů) a zejm. navštíví depositáře ( historického a moderního skla, textilu, nábytku a interiérového vybavení, kovů, keramiky a porcelánu, atd.). Bezprostřední kontakt s historickými artefakty by tak přispěl k rozvinutí znalostí a poznání o této oblasti výtvarného umění i k prohloubení kulturně historických souvislostí jejich vzniku a vývoje.