Bude prubezne aktualizovan.
Nástin témat:
Antika v baroku
- Dobové prameny k poznání antických památek: průvodce Římem, monografie památek, poutnické průvodce, učební pomůcky
- Studijní pobyt v Římě a výuka na Svatolukášské akademii
- Překlady Vitruvia
Nový život antických památek
- obnova Říma za Sixta V. – antická památka jako nositel významu
Během pětiletého pontifikátu zahájil Sixtus V. rozsáhlou obnovu Říma, která mimo jiné počítala i s inscenováním některých antických památek. Vedle zcela zásadního významu pro urbanismus města, měla Sixtova aktivita také dopad na symbolické vnímání těchto reliktů.
- Carlo Fontana a jeho návrh na obnovu kolosea
Téměř o sto let později se jedna z největších památek antického Říma – Koloseum – stane opět tématem plánované transformace. Carlo Fontana, který antické památky Říma v roli hlavního městského architekta obšírně studoval, použil monumentální ruiny kolosea jako kulisy pro mariánský kostel. Otázkou je, jakým způsobem k dochované materii přistoupil a jaký měl jeho návrh vliv.
Citáty antických památek
- Pantheon: Sta. Maria Rotunda
Daleko nejčastěji citovanou antickou památkou je kruhová centrála Pantheonu. Co přesně architekty fascinovalo a jakým způsobem tyto podněty zahrnuli do svých návrhů. Na vybraných příkladech z jižního Německa (Maria Birnbaum, Klosterlechfeld, Altötting) lze sledovat, jak byla tato recepce – alespoň z pohledu dnešního diváka – různorodá.
- Řím barokní vs. antický: Karlskirche ve Vídni
Kostel sv. Karla Boromejského ve Vídni je snad nejzajímavějším příkladem recepce antického a moderního Říma zároveň. Klíčem k pochopení této zvláštní architektury je dnes již notoricky známá Sedlmayerova analýza struktury této jedinečné stavby.
Antika bájná
- Divy světa
Povědomí o nedosažitelnosti antického ideálu dobře ilustruje zájem architektů o divy světa. Hybnou silou však byla především jejich snaha sestavit historii architektury se svými vrcholy a vzory. Analýza textu obrazového traktátu Fischera z Erlachu tuto snahu dobře dokládá a zároveň ilustruje dobový přístup k antice jako takové.
- Turín – barokizace antického castra
Od roku 1563, kdy se toto původem římské castrum stalo hlavním městem Savojské dynastie, zde probíhala čilá stavební činnost. Pro nás nejzajímavější je období poslední čtvrtiny 16. století, kdy byl pod vedením Ascania Vitozziho vypracován jednotný urbanistický plán. Ten iniciovalo přeložení hlavní relikvie savojského domu – turínského plátna z rodového zámku v Chambery do Turína roku 1578. 6. Sloupové řády
- Sloupový řád – otázka národní identity
I přes zájem, s jakým se renesanční architekti zabývali ideálními formami sloupových řádů, se v období baroka setkáme s řadou pokusů vytvořit sloupový řád nový, který by byl vlastní danému národu. Kromě toho, jak se s tímto zadáním jednotliví architekti vypořádali, je zajímavá i související debata o normativním kánonu antiky zv. Querelle.
- Triumfální architektura - slavobrány, pomníky, výzdoba průčelí
The theme of this year's two-semester series will be the multifaceted reception of ancient architecture in the Baroque.
The main part of the course deals with the application of the principles of ancient architecture in Baroque architecture. In addition to direct quotations, it is the specific character of selected buildings - gravitas romana - that refers to antiquity in a more general position. After the great era of the rediscovery of antiquity in the Renaissance, its study and interpretation, complex concepts in which references to antiquity play a central role come into play in this period.