Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběrový seminář umění 19.-21. století 1

Předmět na Katolická teologická fakulta |
KDKU335

Sylabus

Student v zimním semestru zvolí po dohodě s vyučujícím téma písemné práce a zpracuje její projekt, vč.  bibliografie.

Navrhovaná téma, která budou probírána:

Mrtvé tělo, mrtvá tvář v umění

Posmrtné masky nebo lebky?

Strategie vytěsňování smrti v současné reklamě

Sociologie smrti – soudobá kultura pohřbívání

Obrazy „memento mori“ populární hudby a nových medií

Náhrobky, náhrobní plastika

Šlechtické empírové, klasicistní, neogotické hrobky

Architektura náhrobků (hrobky Jana Kotěry ad.)

Architektura krematorií (Turnov, Pardubice, Nymburk ad.)

Hřbitov a současná architektura (Carlo Scarpa, Aldo Rossi ad.)

Současné hřbitovy jako urbanistické celky

Hřbitov jako park nebo zóna opuštěnosti

Sepulkrální památky v současné praxi památkové péče

Smrt v umění symbolismu (Arnold Böcklin, Gabriel Max, Munch ad.)

Smrt v současném umění

Vystavování „smrti“

Součástí semináře budou exkurze - Olšanské hřbitovy, Vyšehradský Slavín, pražská krematoria ad.

Anotace

Seminář je věnován vždy jednomu klíčovému tématu, který může reprezentovat proměnu široké vizuální kultury v rámci modernity. Seminář bude střídat hodiny referátů s hodinami praktického poznávání děl v terénu, exkurzemi, návštěvou vybraných míst nebo galerijních sbírek k tématu. Seminář začíná obecným úvodem, seznámením s klíčovými pojmy a upřesněním konkrétních děl nebo textů, na jejichž základě studenti zpracují referát a seminární práci.

Tématem 2023/2024 je Memento mori – reflexe smrti v současném umění a architektuře

Memento mori je ustálený výraz o pomíjivosti člověka. Pomíjivost je významným námětem umění středověku a baroka. Jaké je ale vnímání smrti v moderním a současném umění? Současná většinová společnost postavená na strategiích výkonu, produktivity nebo reklamy otázky smrti vytěsňuje. Umělci, architekti nebo i hvězdy populární kultury se jim ovšem nevyhýbají. Součástí urbanistických celků a moderních měst jsou hřbitovy, hrobky, smuteční síně. Náhrobky nabývají svérázných podob sebeprezentace a souvisí s proměnou vnímání sociologie smrti. V populární kultuře pohled na mrtvé tělo přestalo rozechvívat smysly diváka, tak jako tomu ještě bylo v 19. století. Součástí soudobých uměleckých projevů jsou otázky zanikání, odcházení, vanitas.

V rámci dvousemestrálního semináře prověříme téma pomíjivosti a smrti v moderním a současném umění a architektuře z různých teoretických pohledů a metodologických přístupů.

V zimním semestru zaměříme pozornost na raně moderní perspektivy a dobu 19. a počátku 20. století. V letním semestru budeme sledovat období od druhé světové války k současnosti