Student v zimním semestru zvolí po dohodě s vyučujícím téma písemné práce a zpracuje její projekt, vč. bibliografie.
Navrhovaná téma, která budou probírána:
Mrtvé tělo, mrtvá tvář v umění
Posmrtné masky nebo lebky?
Strategie vytěsňování smrti v současné reklamě
Sociologie smrti – soudobá kultura pohřbívání
Obrazy „memento mori“ populární hudby a nových medií
Náhrobky, náhrobní plastika
Šlechtické empírové, klasicistní, neogotické hrobky
Architektura náhrobků (hrobky Jana Kotěry ad.)
Architektura krematorií (Turnov, Pardubice, Nymburk ad.)
Hřbitov a současná architektura (Carlo Scarpa, Aldo Rossi ad.)
Současné hřbitovy jako urbanistické celky
Hřbitov jako park nebo zóna opuštěnosti
Sepulkrální památky v současné praxi památkové péče
Smrt v umění symbolismu (Arnold Böcklin, Gabriel Max, Munch ad.)
Smrt v současném umění
Vystavování „smrti“
Součástí semináře budou exkurze - Olšanské hřbitovy, Vyšehradský Slavín, pražská krematoria ad.
Seminář je věnován vždy jednomu klíčovému tématu, který může reprezentovat proměnu široké vizuální kultury v rámci modernity. Seminář bude střídat hodiny referátů s hodinami praktického poznávání děl v terénu, exkurzemi, návštěvou vybraných míst nebo galerijních sbírek k tématu. Seminář začíná obecným úvodem, seznámením s klíčovými pojmy a upřesněním konkrétních děl nebo textů, na jejichž základě studenti zpracují referát a seminární práci.
Tématem 2023/2024 je Memento mori – reflexe smrti v současném umění a architektuře
Memento mori je ustálený výraz o pomíjivosti člověka. Pomíjivost je významným námětem umění středověku a baroka. Jaké je ale vnímání smrti v moderním a současném umění? Současná většinová společnost postavená na strategiích výkonu, produktivity nebo reklamy otázky smrti vytěsňuje. Umělci, architekti nebo i hvězdy populární kultury se jim ovšem nevyhýbají. Součástí urbanistických celků a moderních měst jsou hřbitovy, hrobky, smuteční síně. Náhrobky nabývají svérázných podob sebeprezentace a souvisí s proměnou vnímání sociologie smrti. V populární kultuře pohled na mrtvé tělo přestalo rozechvívat smysly diváka, tak jako tomu ještě bylo v 19. století. Součástí soudobých uměleckých projevů jsou otázky zanikání, odcházení, vanitas.
V rámci dvousemestrálního semináře prověříme téma pomíjivosti a smrti v moderním a současném umění a architektuře z různých teoretických pohledů a metodologických přístupů.
V zimním semestru zaměříme pozornost na raně moderní perspektivy a dobu 19. a počátku 20. století. V letním semestru budeme sledovat období od druhé světové války k současnosti