Charles Explorer logo
🇨🇿

Hledání židovské identity v umění 1

Předmět na Katolická teologická fakulta |
KDKU361

Sylabus

1. Termín „židovské umění“, periodizace židovského umění

Úvod do studia židovského umění. Definice, teorie a historiografie židovského umění. Přední vědecké instituce věnující se výzkumu židovského umění, významné osobnosti oboru. Základní periodizace židovského umění.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Matthew Baigell / Milly Heyd (eds.): Complex Identities. Jewish Consciousness and Modern Art, New Brunswick 2001.; Kalman P. Bland: The Artless Jew. Medieval and Modern Affirmations and Denials of the Visual, Princeton 2000.; Cecil Roth (ed.): Jewish Art. An Illustrated History, Jerusalem 1971.; Heinrich Strauss: Die Kunst der Juden im Wandel der Zeit und Umwelt. Das Jüdenproblem im Spiegel der Kunst, Tübingen 1972. 2. Biblický zákaz zobrazování

Kontext a vznik biblického zákazu zobrazování (Ex 20:4, Dt 5:8). Novodobé teorie vysvětlující vznik zákazu zobrazování. Ikonická a anikonická tradice ve Starém zákoně.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Eva Janáčová: Ikonická a anikonická tradice v náboženství starověkého Izraele, in: Religio. Revue pro religionistiku, 2006, č. 1, s. 69-86; Tryggve N. D. Mettinger: No Graven Image? Israelite Aniconism in Its Ancient Near Eastern Context, Stockholm 1995.; Karl van der Toorn (ed.): The Image and the Book. Iconic Cults, Aniconism, and the Rise of Book Religion in Israel and the Ancient Near East, Leuven 1997. 3. Rituální umění židů, aškenázské versus sefardské umění, křesťansko-židovská spolupráce v oblasti umění

Rituální předměty užívané během židovských svátků, slavností a významných událostí v životě jednotlivce. Dělení rituálních předmětů židů dle funkce a místa užití. Specifika aškenázského a sefardského umění. Mezikulturní vztahy rozvíjející se mezi křesťany a židy, doklady křesťansko-židovské spolupráce na poli iluminovaných rukopisů a v oblasti synagogálního umění.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Yehuda L. Bialer - Estelle Fink, Jewish Life in Art and Tradition. From the Collection of the Sir Isaac and Lady Edith Wolfson Museum, Hechal Shlomo, Jerusalem 1980.; Grace Cohen Grossman, Jewish Art, Los Angeles 1995.; Vivian B. Mann (ed.): Marocco. Jews and Art in a Muslim Land, London 1999.; Isaiah Shachar: Jewish Tradition in Art. The Feuchtwanger Collection of Judaica, Jerusalem 1981.; Jewish Texts on the Visual Arts, Cambridge 2000.; Ruth Mellinkoff: Antisemitic Hate Signs in Hebrew Illuminated Manuscripts from Medieval Germany, Jerusalem 1999.; Ruth Mellinkoff: Outcast. Signs of Otherness in Northern European Art of the Late Middle Ages, Berkeley 1993. 4. Židovské hřbitovy, sepulkrální památky a jejich symbolika

Specifika židovských hřbitovů a rituálů spojených s pohřbíváním. Židovské sepulkrální památky, jejich ikonografie a symbolika.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Iveta Cermanová: Under the pressure of the enlightened state: Changes in the burial customes of Prague Jews during the reign of Joseph II, in: Judaica Bohemiae LVII-2, 2022, s. 31–72.; Iva Steinová: Maceva. Židovský náhrobek a symbolika jeho výzdoby ve světle tradice, Praha 2011.;  Eva Janáčová: Svědek zašlých časů. Starý židovský hřbitov v Libni, Epigraphica et Sepulcralia VII, 2019, s. 403–420. 5. Synagogální umění

Vznik a původ synagogy. Synagoga versus Chrám. Základní vybavení interiéru synagog. Architektura a výzdoba synagog ve střední Evropě s důrazem na oblast Čech a Moravy.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Ruth Jacoby: Ancient Jewish Synagogues. Architectural Glossary, Jerusalem 1990.; Carl H. Kraeling: The Synagogue. The Excavations at Dura-Europos, Final Report VIII, New Haven 1956.; Lee I. Levine: The Ancient synagogue. The First Thousand Years, New Haven 2000.; Lee I. Levine (ed.): Ancient Synagogues Revealed, Jerusalem 1981.; Eleazar Lipa Sukenik: Ancient Synagogues in Palestine and Greece, London 1934.; Vilém Klein: Staronová synagoga pražská. V pověsti a ve skutečnosti a její použití mimo bohoslužby. Kritický průvodce, Praha 1932.; Richard Krautheimer: Mittelalterliche Syanagogen, Berlin 1927.; Georgii K. Lukomskii: Jewish Art in European Synagogues. From the Middle Ages to the Eighteenth Century, London 1947.; Hana Volavková: Zmizelá Praha III. Židovské město pražské, Praha 1947.; Rachel Wischnitzer: The Architecture of the European Synagogue, Philadelphia 1964. 6. Židovské umění před emancipací židů

Židovské umění v období před emancipací židů. První hebrejské tisky, nejstarší tištěné pražské hagady. Renesanční a barokní synagogální architektura se zřetelem na české a moravské země.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Two Prague Haggadahs. The 1556 Edition on Vellum and the 1590-1606 (faksimile), Verona 1978.; Hana Volavková: The Synagogue Treasures of Bohemia and Moravia, Praha 1949.; Hana Volavková: Zmizelé pražské ghetto, Praha 1961.; Rachel Wischnitzer: The Architecture of European Synagogues, Philadelphia 1964. 7. Židovští umělci v období emancipace

Důsledky emancipace židů na poli výtvarného umění a architektury. Židovští studenti a pedagogové na výtvarných akademiích ve střední Evropě. Hlavní představitelé židovského umění 19. století. Fenomén židovského sběratelství. Vznik židovských muzeí.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Fredric Bedoire: The Jewish Contribution to Modern Architecture, 1830-1930, New York 2004.; Georg Heuberger / Anton Merk (eds.): Moritz Daniel Oppenheim. Die Enteckung des jüdischen Selbstbewussteins in der Kunst, Frankfurt am Main 1999.; Susan Tumarkin Goodman (ed.), The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, London 2001.; Hyman Lewbin, Rebirth of Jewish Art. The Unfolding of Jewish Art in the Nineteenth century, New York 1977. 8. Moderní židovské a izraelské umění

Židovští impresionisté. Pařížská škola. Hlavní představitelé židovské umění 20. století. Proměna židovského umění pod vlivem holokaustu. Vznik a vývoj izraelského umění.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Stephen C. Feinstein (ed.): Absence/Presence. Critical Essays on the Artistic Memory of the Holocaust, Syracuse 2005.; Mark Godfrey: Abstraction and the Holocaust, New Haven - London 2007.; Avram Kampf, Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, South Hadley 1984.; Mordechai Omer (ed.): 90 years of Israeli Art. A Selection from the Joseph Hackmey - Israel Phoenix Collection, Tel Aviv 1998. 9. Exkurze – Knihovna a studovna hebrejských rukopisů v Židovském muzeu v Praze 10. Exkurze – Starý židovský hřbitov na pražském Josefově 11. Exkurze – Staronová synagoga na pražském Josefově 12. Zápočtový týden

Anotace

Výběrový kurz načrtává dějiny židovského umění od starověku po současnost. Skrze médium architektury, sochařství a malířství představí jak dějiny židovského národa, tak historii mezikulturní výměny rozvíjející se na poli křesťansko-židovsko-muslimských vztahů. Židovské umění nevznikalo nikdy izolovaně, bylo vždy výslednicí mnoha různorodých vlivů.

Neopomenutelnou charakteristikou židovského umění proto zůstává jeho heterogenita, která je v posledku vlastní i samotnému židovskému náboženství.