Charles Explorer logo
🇬🇧

Searching for Jewish Identity in Art 2

Class at Catholic Theological Faculty |
KDKU362

Syllabus

1. Czech Jewish artists, Orientalism and the specifics of Jewish iconography

Czech Jewish artists. The origin and activities of the Jewish Museum in Prague, Hana Volavková. Orientalism in visual arts and its critical reflection (Edward Said, John MacKenzie). Specifics of Jewish iconography: Golem, Ahasuerus – the eternal Jew.

Literature: Juliette Braillon Philippe - Laurence Golstenne (eds.): Le juif errant. Un temoin du temps, Paris 2001.; John MacKenzie, Orientalism. History, Theory and the Arts, Manchester 1995.; Miloš Pojar (ed.): Golem. V náboženství, vědě a umění. Sborník přednášek ze semináře konaného 9. října 2002 ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze, Praha 2003.; Hana Volavková: Příběh židovského muzea v Praze, Praha 1966.; Eva Janáčová: The Wandering Jew in Czech Fine Art: Anti-Semitism, Empathy, Self-Identification, in: Ars Judaica. The Bar Ilan Journal of Jewish Art 15, 2019, s. 47-70.; 2. Israeli artists of Czech origin

Artists who were born in Bohemia or Moravia, but for religious, political or economic reasons emigrated to mandated Palestine or later to Israel.

Literature: Eva Janáčová, Cizinec ve vlastním městě. Ostravský malíř Salomon Salomonowitz, in: Mezery v historii. Lücken in der Geschichte. Umělecko-historické sympozium věnované tvorbě německých a německy hovořících výtvarníků a architektů, působících na území Čech, Moravy a Slezska před rokem 1945, Cheb 2017, s. 31–37.; Eva Janáčová, Izraelští česko-němečtí výtvarníci, in: Anna Habánová – Ivo Habán (edd.), Ztracená generace? Německočeští výtvarní umělci 1. poloviny 20. století mezi Prahou, Vídní, Mnichovem a Drážďany, Liberec 2013, s. 76–85.; Eva Janáčová, Ludvík Blum – Malíř panoramatických pohledů na Jeruzalém, in: Židé a Morava XIX. Kniha statí ze stejnojmenné konference konané v Muzeu Kroměřížska dne 14. 11. 2012, Kroměříž 2013, s. 192–201.; Eva Janáčová, Země zaslíbená. Izraelští výtvarníci s českými kořeny, in: Milena Bartlová – Hynek Látal (edd.), Tvarujete si sami? Sborník 3. sjezdu historiků umění 25. a 26. září 2008, Praha 2011, s. 305–314. 3. The emergence of anti-Judaism and modern antisemitism and their visuality

Anti-Jewish prejudices and stereotypes. Visual manifestations of anti-Judaism and modern antisemitism. Anti-Jewish iconography of the last third of the 19th century. Visual manifestation of the Dreyfus and Hilsner affair. Spa anti-Semitism. The phenomenon of newspaper cartoons.

Literature: Jakub Hauser - Eva Janáčová (eds.): Obrazy nenávisti. Vizuální projevy antisemitismu ve střední Evropě, Praha 2020.; Eva Janáčová (ed.): Obrazy zášti. Vizuální projevy antijudaismu a antisemitismu v českých zemích, Praha 2021.; Michaela Haibl: Zerrbild als Stereotyp. Visuelle Darstellungen von Juden zwischen 1850 und 1900, Berlin 2000.; Sander Gilman: The Jew´s Body, New York – London 1991. 4. Visual manifestations of antisemitism in the 20th century and the present

Czech artists and their antisemitic manifestations - František Kupka, František Gellner, Josef Váchal. The Myth of the First Republic – Latent antisemitism. The period of the Protectorate – Karel Rélink. Visual manifestations of anti-Zionism and the current form of anti-Jewish prejudices.

Literature: Jakub Hauser –  Eva Janáčová (eds.): Obrazy nenávisti. Vizuální projevy antisemitismu ve střední Evropě, Praha 2020.; Eva Janáčová (ed.): Obrazy zášti. Vizuální projevy antijudaismu a antisemitismu v českých zemích, Praha 2021.; Julia Schäfer: Vermessen - gezeichnet - verlacht. Judenbilder in populären Zeitschriften 1918-1933, Frankfurt am Main – New York 2004.; Zbyněk Tarant: Antisemitism in the Czech Republic. Understanding Current Trends, in: Antisemitism Studies 4, 2020, pp. 108–142. 5. Art of the Holocaust

Professional and amateur art work that was created in concentration and extermination camps during the Second World War. Artists from Terezín: Karel Fleischmann, Bedřich Fritta, František Mořic Nágl, etc. The phenomenon of children's drawings in Terezín.

Literature: Vojtěch Blodig et al.: Kultura proti smrti: Stálá expozice Památníku Terezín v bývalých Magdeburských kasárnách, Praha 2002.; Hana Housková: Česlicí času: život a dílo Karla Fleischmanna, Olomouc 1998.; Oldřich Klobas: Malíř neumírá, Telč 2004.; Ivana Panochová: Bedřich Fritta (1906–1944): Cesta terezínského umělce od satiry k dokumentu, Terezín 2006. 6. Reflection of the Holocaust art

Art that reflects the tragedy of the Holocaust after the end of the Second World War. Presentation of children's drawings from Terezín in the Czech Republic and abroad. Czechoslovakian pavilion in Auschwitz.

Literature: Hana Volavková: Children´s drawings and poems: Terezín 1942–1944, Praha 1959.; Janet Blatter – Sybil Milton (eds.): Art of the Holocaust, New York 1981.; Eliad Moreh-Rosenberg – Walter Smerling (eds.): Kunst aus dem Holocaust: 100 Werke aus der Sammlung Yad Vashem. Omanut ba-sho’a: 100 jecirot me-osef Jad vashem. Art from the Holocaust: 100 Works from the Yad Vashem Collection, Bonn – Köln 2016.; Magda Veselská: Archa paměti: Cesta pražského židovského muzea pohnutým 20. stoletím, Praha 2012. 7. Holocaust monuments and memorials

Anti-fascist or anti-Nazi monuments replacing Holocaust monuments in the first decades after the war. Pinkas Synagogue in Prague – the first large memorial to the victims of the Holocaust in Czechoslovakia. Holocaust memorials in the Czech Republic and their symbolism.

Literature: Glenn Sujo: Legacies of Silence: The Visual Arts and Holocaust Memory, London 2001.; Gill Abousnnouga: The Language of War Monuments, London – New York 2013.; James E. Young: The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meaning, New Haven – London 1994. 8. Excursion – Pinkas Synagogue in Prague 9. Excursion – Jewish cemetery in Žižkov and sepulchral symbolism 10. Excursion - Former ghetto in Libni. The remains of Jewish houses and a cemetery in Libeň, a synagogue in Palmovka 11. Excursion – Jerusalem Synagogue in Prague 12. Exam

Annotation

The special course outlines the history of Jewish art from antiquity to the present time. It introduces both the history of the Jewish nation and history of intercultural exchange appearing in the area of Christian-Judeo-Muslim relations, especially in the fields of architecture, sculpture and painting.

Jewish fine art was never created in isolation, it was always the result of many different influences. Therefore heterogeneity remains an indispensable characteristic of Jewish fine art.