Charles Explorer logo
🇬🇧

Epistemology

Class at Catholic Theological Faculty |
KFIL006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednáškový cyklus je rozdělen do třech tématických okruhů: I. Tradiční (peripateticko - analytická) epistemologie; II. Novověká epistemologie; III. Kritika novověké epistemologie  

I. Tématický okruh  

Problematika předmětu epistemologie; problematika metody; metafyzické předpoklady epistemologie (V rámci uvedených tématických okruhů bude porovnán tradiční peripateticko - analytický přístup s přístupem novověkým).

Problém vědění: poznávací úkony, vědění jako habitus, jak se projevuje vědění, dělení vědění.

Vztah lidské mysli k pravdě: nevědění, neznalost, pochybnost, mínění, jistota.

Jistota: příčiny jistoty a její dělení.

Víra jako zdroj poznání: víra přirozená a nadpřirozená.  

II. Tématický okruh  

Skepticismus: charakteristika a jeho dějiny

Descartovo překonání skepse: metoda hledání nezpochybnitelného základu, kritická jistota.

Problematika původu lidského poznání: racionalismus proti empirismu (vrozené a získané ideje).

Vztah mezi poznávajícím subjektem a poznávaným předmětem: kritický realismus, idealismus, skepticismus.

Kantovo překonání skepse: smíření racionalismu a empirismu, rozdělení soudů, epistemologie jako hledání předpokladů našeho poznání.

Fichteho kritika Kanta: vznik filosofie identity.    

III. Tématický okruh  

Řešení problému skepse po obratu k jazyku (skeptický postoj je neslučitelný s jazykovou praxí)

Pojetí omylu: nesprávné pojetí omylu jakožto zdroj novověké epistemologie.

Problematika předmětu poznání (kritika novověké koncepce, podle níž je bezprostředním předmětem poznání mentální reprezentace).

Annotation

The aim of the lecture course is to demonstrate philosophically the ability of a person to understand his knowledge of objective reality and to formulate under certain conditions and certain non-knowledgeable doubts. In interpreting I will combine the point of view systematic with historical.

I will draw on the rich tradition of Aristotelian realism and from some currents of contemporary analytic epistemology. I will critically define myself against the thought currents that arose during the Modern Age.