Uvedená témata (jednotlivé přednášky) jsou zároveň otázkami ke zkoušce.
1. Co je ontologie. Definice ontologie, dělení této vědy. Co je individuum: definice, znaky individuality, formální a materiální jednota, pojem podstatné jednoty, stupňovatelnost individuality (individuum versus agregát). Kritéria individuality: pojem vlastní a nevlastní části, neúplné individuum. Empirické a metafyzické individuum: pojem substance a akcidentu na pozadí analýzy ?malé změny", definice substance a akcidentu, definice změny (terminus a quo et terminus ad quem), distinkce substance a akcidentu.
2. Základní ontologické pojmy. Co je ?malá změna" a její typy. Pojem aktu a potence, dělení potence. Existence a její dělení. Pojem metafyzického individua. Individuum a vlastnosti: definice vlastnosti, dělení vlastnosti, vztah individua a vlastnosti (denotace a signifikace), predikace a její dělení (abstraktní a konkrétní termín). Pojem esence, individuální a specifická esence, jejich vztah. Pojem abstrakce.
3. Kategorie substance. Předběžná charakteristika jsoucna. Definice kategorie, podmínky zařazení nějakého jsoucna do kategorie (1-5). Kategorie substance: jaké predikáty náleží do kategorie substance (Porphyriův strom). Vztah reálného jsoucna, pojmu a jazykového termínu - nauka o universáliích (typy realismů a jejich charakteristika, typy nominalismů a jejich charakteristika). Pojem metafyzického individua a nauka o distinkcích: definice reálné a pomyslné distinkce, pomyslná distinkce bez základu ve věci a se základem ve věci. Virtuální distinkce: definice, dělení. Struktura metafyzického individua na pozadí nauky o distinkcích: pojem metafyzické části (pravá a nepravá, ve stavu konkrétnosti a abstraktnosti. Další charakteristiky substance (1-6).
4. Kategorie kvantity, kvality a vztahu. Co je to kvantita, vztah substance a kvantity, důkaz reálné odlišnosti substance a kvantity. Primární a sekundární účinek kvantity, dělení kvantity. Co je kvalita, dělení kvality (1-4), vlastnosti kvality. Kategorie vztahu: absolutní a relativní vlastnosti, pojem vztahu. Dělení vztahu: reálný vztah (jeho podmínky), pomyslný vztah (příklady a jejich rozbor), transcendentální vztah (definice, příklady a jejich rozbor). Kauzální vztah: definice příčiny, typy příčin. Vztah shody a neshody (podle substance, kvantity a kvality), numerická, specifická a generická shoda. Vlastnosti vztahů: tranzitivita, symetrie a reflexivita (příklady a jejich rozbor).
5. Modality. Pojem modu a modality, základní dělení a definice. Modalita de dicto a de re (příklady a jejich rozbor). Pojem faktu (pozitivní a negativní) a světa. Možné světy: Boží poznání a možné světy, aktuální možný svět, význam této nauky. Definice modalit de dicto a de re. Prázdný možný svět, závislost možných světů na Bohu, Bůh a possibilia.
6. Kauzalita. Pojem vztahu a jeho podmínky. Definice příčiny a čtyři typy příčin. Účinná příčina: definice, její odlišnost od podmínky. Princip kauzality: definice a jeji rozbor, obhajoba principu, odpůrci principu kauzality a jejich argumentace. Pojem nutné a dostatečné podmínky, kondicionální teorie kauzality (J.L. Mackie) - výklad, rozbor a kritika. Dělení účinné příčiny. Účelová příčina: definice, pojem cíle a dobra (jejich dělení a rozbor na příkladech). Princip finality a jeho odůvodnění (dvojí). Různé způsoby jednání kvůli cíli, poslední cíl stvoření. Pojem náhody, výklad této problematiky, vztah náhody a principu finality. Náhodné a nahodilé.
7. Formální a materiální příčina. Pojem ?malé změny": potence a akt, způsob produkce nové formy. Alternativní vysvětlení (kreacionismus a mechanicismus), jejich výhody a obtíže. Definice změny: vztah pojmů aktu, potence, formy, látky, akcidentu a substance. ?Velká změna" a její analýza. Materiální příčina (první a druhá látka) a její charakteristika, formální příčina a její charakteristika. Individuální substance a její ?části", odlišnost částí. Vnější formální příčina. Obecná charakteristika vztahu příčiny a účinku (1-4).
8. Princip individuace, vztah esence a existence. Co je princip, rozlišení empirického a metafyzického individua, individuace akcidentů, individuace substance - tomistické řešení a jeho obtíže. Pojem specifické a individuální esence, pojem existence, vztah esence a existence (argument Tomáše Akvinského ve prospěch reálné distinkce). Co je jsoucno. Vztah bytí a esence v Bohu (subsistující bytí). Bytí akcidentů. Typy principů.
9. Princip kontradikce, analogie, pojem jsoucna. Princip kontradikce: jeho definice a rozbor. Jednoznačnost a víceznačnost termínů. Analogie a její typy: analogie nevlastní proporcionality (metafora a analogie atribuce). Pojem abstrakce: co je abstrakce, psychologické a metafyzické hledisko, celek a část, fyzické (integrální) a metafyzické části, povaha metafyzické části a způsob konstituce celku (distinkce), virtuální distinkce minor a pojem jsoucna. Analogie vnitřní proporcionality a pojem jsoucna. Jsoucno jako transcendentální pojem a předmět metafyziky.
10. Transcendentalia (transcendentální vlastnosti). Jsoucno jako transcendentální pojem. Jedno jako transcendentální pojem: problematika přidání (additio), nerozdělenost jsoucna, co přidává jednota jsoucnu (formálně), konvertibilita jsoucna a jedno, jednota jako reálná vlastnost jsoucna, vztah jednoty a identity, zdroj jednoty jsoucna, typy jednoty a její stupně. Pravdivé jako transcendentální pojem: pojem pravdy, logická a ontologická pravda, jsoucno a absurdita. Dobré jako transcendentální pojem: pojem dokonalosti, dobra a žádostivosti (appetitus), každé jsoucno je dobré. Zlo: definice, dělení.
The course introduces the students to basic metaphysical concepts and principles. The object is to provide the students with basic orientation in the classical metaphysical conceptual schema and so prepare them for successful study of subsequent philosophical and theological disciplines. The course starts from traditional Thomistic metaphysics, enhanced by contemporary thought concepts and procedures (e.g. Kripkeʼs logico-semantic theory of possible worlds as an instrument of analysing modal concepts, Strawsonʼs descriptive conception of metaphysics and individuals, and others). In that we attempt to deal with critical objections to this tradition stemming from various thinkers since antiquity up to the present. We strive to motivate the students to independent critical thought.
Consultation can be either in English, or in German.