* Přednáška uvádí do základů filosofické nauky o Bohu v rámci aristotelské myšlenkové tradice. Uvedená témata (jednotlivé přednášky) jsou zároveň otázkami ke zkoušce:
1. Boží existence a její poznatelnost. Názory na poznatelnost Boží existence, Anselmův důkaz a priori. Důkaz a posteriori Boží existence, jeho předpoklady a logická struktura, možné námitky.
2. Boží esence. Co je esence. Rozlišení fyzické a metafyzické esence. Vysvětlení a důkaz teze: Boží fyzická esence spočívá v souhrnu všech dokonalostí - v nekonečné míře a v nejvyšší jednoduchosti.
3. Reálná a pomyslná distinkce, virtuální distinkce - maior a minor. Odlišnost dokonalostí v Bohu a důvod této distinkce. Čiré a smíšené dokonalosti, způsob jejich přítomnosti v Bohu. Povaha výpovědí o Bohu - univocita, ekvivocita, typy analogie; afirmace, negace, eminence.
4. Boží entitativní atributy. Vyvození Božích entitativních atributů z Boží metafyzické esence. Důkaz teze: Bůh je svrchovaně (max.) jeden. Boží individualizace, argument proti dualismu - zlo jako subsistující princip?
5. Boží odlišnost od světa a Boží neměnnost. Důkaz reálné odlišnosti Boha a stvoření, panteismus. Důkaz naprosté neměnnosti Boží.
6. Boží věčnost. Souvislost neměnnosti a věčnosti. Povaha času - způsob trvání a míra pohybu. Definice věčnosti a její rozbor.
7. Boží operativní atributy. Boží vůle. Co je vůle, důkaz přítomnosti vůle v Bohu, primární předmět Boží vůle. Sekundární předmět Boží vůle. Co je svoboda, důkaz svobody Boží vůle. Diachronní a synchronní pojetí nutnosti a nahodilosti.
8. Boží všemohoucnost. Vymezení všemohoucnosti (spekulativní a praktické poznání, imperium, voluntarismus), její rozsah, důkaz Boží všemohoucnosti. Typy Božího působení navenek a jejich charakteristika.
9. Stvoření. Definice stvoření a její rozbor. Charakteristika způsobu Božího působení navenek - moc produkovat ex nihilo, totožnost Božího působení s jeho esencí, neomezený způsob produkce účinku.
10. Sdělitelnost stvořitelské moci. Hlavní a instrumentální příčina. Charakteristika instrumentální kauzality (vlastní a instrumentální moc, fyzická premoce a její povaha). Důkaz teze: Moc stvořit nemůže mít žádný tvor ani jako hlavní příčina, ani jako instrumentální příčina. Stvoření jako Boží sláva, pojem Boží slávy.
11. Boží konkurs. Okazionalistická a deistická koncepce Božího působení navenek versus teistické pojetí a jeho motivace. Pojem konkursu, důvod a argument pro jeho zavedení. Způsob participace stvořené činnosti na Bohu. Tomistické řešení - fyzická premoce (její charakteristika) a současný konkurs. Tomistická obhajoba stvořené svobody vzhledem k fyzické premoci.
12. Boží konzervace a prozřetelnost. Pojem konzervace, anihilace. Definice prozřetelnosti a její výklad (imperium, gubernatio, účelová kauzalita, pojem zákona a jeho typy). Způsob řízení věcí k cíli (univerzální a částečný cíl stvoření). Důkaz teze: V Bohu je prozřetelnost. Charakteristiky Boží prozřetelnosti.
13. Zlo. Zlo jako filosofický a teologický problém. Definice a rozlišení typů zla. Předběžná rozlišení v působení tvorů. Výklad teze: Bůh působí nepřímo (per accidens) zlo, jež spočívá v nedostatku náležitého bytí, zlo nedokonalé činnosti tvora Bůh působí pouze v materiálním ohledu (materialiter). Bůh a morální zlo. Leibnizovo pojetí zla, aktuální možný svět jako nejlepší z možných světů, morální a metafyzická nutnost.
14. Boží poznání. Důvody pro přítomnost poznání v Bohu. Subsistující poznání jako metafyzická esence Boží. Předmět Božího poznání. Způsob Božího poznání. Metafyzická a logická pravda, zdroj metafyzické pravdy. Povaha vědění prostého nahlédnutí a vědění viděním. Médium (medium in quo) Božího poznání budoucích nahodilých událostí (futura) a budoucích svobodných podmíněných událostí (futuribilia). Obtíže tomistické nauky.
15. Molinistická nauka o Božím poznání. Body molinistické kritiky tomistického modelu. Důvody pro zavedení středního vědění, povaha středního vědění (současný konkurs). Povaha vědění prostého nahlédnutí a vědění vidění. Médium (medium in quo) Božího poznání budoucích nahodilých událostí (futura) a budoucích svobodných podmíněných událostí (futuribilia). Obtíže molinistické nauky.
Kurs volně navazující na výklady z obecné metafyziky, jejichž znalost předpokládá a jež dále rozvíjí ve směru filozofického poznání Boha a jeho svobodné činnosti. Získané poznatky mají posloužit zejména k hlubšímu porozumění některým teoreticky náročnějším námětům z oboru dogmatická teologie (nauka o Bohu, o milosti, o svobodné vůli aj.). Pozornost je věnována problematice důkazů boží existence, a to - vedle důkazů a posteriori - také současné diskusi o tzv. důkazu ontologickém. V souvislosti s výkladem o božích atributech kurs zahrnuje také informaci o filozofických problémech jazyka, kterým se o Bohu vyjadřujeme. V závěru kursu se podává přehled různých řešení problematiky odpovědnosti boží za zlo ve světě a poukazuje se na přednosti i některé nedostatky klasického způsobu řešení.
V navazujícím semináři bude četbou vybraných historických i současných textů prohloubena znalost námětů soustavně probíraných v přednášce.