* Přednáška uvádí do základů filosofické nauky o Bohu v rámci aristotelské myšlenkové tradice. Uvedená témata (jednotlivé přednášky) jsou zároveň otázkami ke zkoušce:
1. Boží existence a její poznatelnost. Názory na poznatelnost Boží existence, Anselmův důkaz a priori. Důkaz a posteriori Boží existence, jeho předpoklady a logická struktura, možné námitky.
2. Boží esence. Co je esence. Rozlišení fyzické a metafyzické esence. Vysvětlení a důkaz teze: Boží fyzická esence spočívá v souhrnu všech dokonalostí - v nekonečné míře a v nejvyšší jednoduchosti.
3. Reálná a pomyslná distinkce, virtuální distinkce - maior a minor. Odlišnost dokonalostí v Bohu a důvod této distinkce. Čiré a smíšené dokonalosti, způsob jejich přítomnosti v Bohu. Povaha výpovědí o Bohu - univocita, ekvivocita, typy analogie; afirmace, negace, eminence.
4. Boží entitativní atributy. Vyvození Božích entitativních atributů z Boží metafyzické esence. Důkaz teze: Bůh je svrchovaně (max.) jeden. Boží individualizace, argument proti dualismu - zlo jako subsistující princip?
5. Boží odlišnost od světa a Boží neměnnost. Důkaz reálné odlišnosti Boha a stvoření, panteismus. Důkaz naprosté neměnnosti Boží.
6. Boží věčnost. Souvislost neměnnosti a věčnosti. Povaha času - způsob trvání a míra pohybu. Definice věčnosti a její rozbor.
7. Boží operativní atributy. Boží vůle. Co je vůle, důkaz přítomnosti vůle v Bohu, primární předmět Boží vůle. Sekundární předmět Boží vůle. Co je svoboda, důkaz svobody Boží v ůle. Diachronní a synchronní pojetí nutnosti a nahodilosti.
8. Boží všemohoucnost. Vymezení všemohoucnosti (spekulativní a praktické poznání, imperium, voluntarismus), její rozsah, důkaz Boží všemohoucnosti. Typy Božího působení navenek a jejich charakteristika.
9. Stvoření. Definice stvoření a její rozbor. Charakteristika způsobu Božího působení navenek - moc produkovat ex nihilo, totožnost Božího působení s jeho esencí, neomezený způsob produkce účinku.
10. Sdělitelnost stvořitelské moci. Hlavní a instrumentální příčina. Charakteristika instrumentální kauzality (vlastní a instrumentální moc, fyzická premoce a její povaha). Důkaz teze: Moc stvořit nemůže mít žádný tvor ani jako hlavní příčina, ani jako instrumentální příčina. Stvoření jako Boží sláva, pojem Boží slávy.
11. Boží konkurs. Okazionalistická a deistická koncepce Božího působení navenek versus teistické pojetí a jeho motivace. Pojem konkursu, důvod a argument pro jeho zavedení. Způsob participace stvořené činnosti na Bohu. Tomistické řešení - fyzická premoce (její charakteristika) a současný konkurs. Tomistická obhajoba stvořené svobody vzhledem k fyzické premoci.
12. Boží konzervace a prozřetelnost. Pojem konzervace, anihilace. Definice prozřetelnosti a její výklad (imperium, gubernatio, účelová kauzalita, pojem zákona a jeho typy). Způsob řízení věcí k cíli (univerzální a částečný cíl stvoření). Důkaz teze: V Bohu je prozřetelnost. Charakteristiky Boží prozřetelnosti.
13. Zlo. Zlo jako filosofický a teologický problém. Definice a rozlišení typů zla. Předběžná rozlišení v působení tvorů. Výklad teze: Bůh působí nepřímo (per accidens) zlo, jež spočívá v nedostatku náležitého bytí, zlo nedokonalé činnosti tvora Bůh působí pouze v materiálním ohledu (materialiter). Bůh a morální zlo. Leibnizovo pojetí zla, aktuální možný svět jako nejlepší z možných světů, morální a metafyzická nutnost.
14. Boží poznání. Důvody pro přítomnost poznání v Bohu. Subsistující poznání jako metafyzická esence Boží. Předmět Božího poznání. Způsob Božího poznání. Metafyzická a logická pravda, zdroj metafyzické pravdy. Povaha vědění prostého nahlédnutí a vědění viděním. Médium (medium in quo) Božího poznání budoucích nahodilých událostí (futura) a budoucích svobodných podmíněných událostí (futuribilia). Obtíže tomistické nauky.
15. Molinistická nauka o Božím poznání. Body molinistické kritiky tomistického modelu. Důvody pro zavedení středního vědění, povaha středního vědění (současný konkurs). Povaha vědění prostého nahlédnutí a vědění vidění. Médium (medium in quo) Božího poznání budoucích nahodilých událostí (futura) a budoucích svobodných podmíněných událostí (futuribilia). Obtíže molinistické nauky.
The course loosely follows up on the expositions in the Ontology course, which are presupposed and further developed in the direction of philosophical knowledge of God and his free action. The acquired knowledge is intended to facilitate especially some theoretically more demanding topics of dogmatic theology (doctrine of God, of grace, of free will, and others). Attention is devoted to the manner of knowing God, relationship of reason and faith, the issue of proofs of Godʼs existence (a posteriori and a priori). In connection with the exposition of divine attributes we discuss the logico-semantic and philosophical problems of the language we use to speak about God.
At the end of the course an overview of various solutions to the issue of evil in the world versus the existence of the infinitely good and omnipotent God is presented.
Consultation can be either in English, or in German.